Hallo,
Ik zal me even voorstellen:
Ik ben Julian en ik kom uit Nijmegen. Ik ga as zaterdag mijn allerlaatste auto die ik ooit koop ophalen (zoals ik er nu in sta dan). Namelijk een landrover defender 110 uit 2004. Ik ben sinds de aankoop (een week geleden) erg gespannen merk ik. Ik rij nu in een veel te kleine Volvo xc70, mooie auto maar tijd voor het serieuze werk. Ik heb naar mijn mening een goede deal gesloten en ben nu dus de (bijna) ontzettend trotse eigenaar van een defender. Er zullen wel een aantal dingen aan moeten gebeuren. De lak laat los en de stalen onder dorpels van de deuren zijn erg ver heen.
Ik wil een aantal dingen zelf aanpakken en een aantal dingen uitbesteden. Zoals ik het nu begrijp is de auto eigenlijk een grote Lego doos en als ik de haynes lees zit het er allemaal redelijk vanzelf sprekend uit.
Maar mochten jullie nog tips, tricks of gewoon leuke dingen hebben dan hoor ik dit graag.
Ik hoop dat ik welkom ben op jullie mooie forum en als vast bedankt voor het eventuele meedenken.
Gr. Julian
Mijn laatste auto
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Mijn laatste auto
JulianLeenders schreef:.... . Ik ga as zaterdag mijn allerlaatste auto die ik ooit koop ophalen. Namelijk een landrover defender 110 uit 2004. Ik ben sinds de aankoop (een week geleden) erg gespannen merk ik. ....
Tja, als je nu al gespannen bent dan wordt het al helemaal spannend als je straks "the real experience" ondergaat.
Het klopt dat het een grote Meccano-doos is (of lijkt) ... er zitten dan ook heel wat Meccano-onhandigheden in.
Dus is er nog heel wat te ontdekken, vooral ook omdat Haynes niet de beste leidraad is. Als de eerste spanning eraf is en je bent dan niet direct genezen, dan is het wellicht werkelijk je laatste auto. Ik zeg over de mijne dat ik 'm hoop te behouden tot het eind van de olie (of het eind van mijn olie ... dat wat het eerste komt).
Groeten MarcS
PS Dat je de Defender met Lego en niet met Meccano vergelijkt doet vermoeden dat je nog heel lang met je "laatste" auto kan doen.
Re: Mijn laatste auto
De lak: enige goede optie is alle vlakken die niet goed zijn te (laten) spuiten. Schilderen kan ook maar dan moet je voor het moi de hele auto doen.
De deuren:het is et doen om ze te restaureren, afhankelijk hoe rot ze zijn en en vooral hoever de huid (de alu plaat die over het stalen frame gevouwen zit) aangetast is. Beste maar ook duurste optie is om ze te vervangen voor late Td5/Puma deuren. Die zijn helemaal van staal en een stuk beter van kwaliteit.
Verder ga je vast nog een hoop meer tegenkomen want behalve de laatste is het waarschijnlijk ook de kwalitatief slechtste wagen die je ooit koopt.

De deuren:het is et doen om ze te restaureren, afhankelijk hoe rot ze zijn en en vooral hoever de huid (de alu plaat die over het stalen frame gevouwen zit) aangetast is. Beste maar ook duurste optie is om ze te vervangen voor late Td5/Puma deuren. Die zijn helemaal van staal en een stuk beter van kwaliteit.
Verder ga je vast nog een hoop meer tegenkomen want behalve de laatste is het waarschijnlijk ook de kwalitatief slechtste wagen die je ooit koopt.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Mijn laatste auto
Edward schreef:Verder ga je vast nog een hoop meer tegenkomen want behalve de laatste is het waarschijnlijk ook de kwalitatief slechtste ....
Tja, dat "de slechtste" is natuurlijk relatief (en ook een kwestie van geluk hebben).
Ik niet op ervaringen van de recentere jaren voor andere auto's bogen, maar eigenlijk iedere auto die ik ken die meer dan ± 8 jaar op de weg is begint met het ontwikkelen van allerlei kleinere of grotere problemen/probleempjes ... en bij de meeste oudere auto's is het dan maar de vraag of een reparatie wel economisch lonend is.
Een voordeel is dat je in tegenstelling tot bijv. zo'n spreekwoordelijk degelijke Japanner voor de LandRover ongeveer alle onderdelen nog gemakkelijk en ook niet te duur kan vinden. De zwartgallige reactie is dan: dat moet ook wel, anders zou er niet een meer rijden.
En als laatste betrekkelijke voordeel is er de verhoudingsgewijze hoge waardevastheid: Je kan er gemakkelijk ook weer vanaf mocht je toch immuun zijn voor het LandRover-virus.
Groeten MarcS
-
JulianLeenders
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 10 Jul 2021, 22:50
Re: Mijn laatste auto
Alvast bedankt voor de reacties. Waarom is een haynes niet de beste handleiding eigenlijk?
Ben ook van plan om hem helemaal te laten spuiten. Ben alleen nog niet helemaal uit de kleur. De deuren denk ik wel op te kunnen lossen. Nieuw onderkanten ben ik al naar op zoek geweest en die zijn hier en daar wel te krijgen. Het lijkt alsof je met een slijptol best een eind komt.
Gr. Julian
Ben ook van plan om hem helemaal te laten spuiten. Ben alleen nog niet helemaal uit de kleur. De deuren denk ik wel op te kunnen lossen. Nieuw onderkanten ben ik al naar op zoek geweest en die zijn hier en daar wel te krijgen. Het lijkt alsof je met een slijptol best een eind komt.
Gr. Julian
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Mijn laatste auto
JulianLeenders schreef:Waarom is een haynes niet de beste handleiding eigenlijk?
Het waarom zit eigenlijk al verborgen in je eerdere opmerking:
JulianLeenders schreef:.... en als ik de Haynes lees zit het er allemaal redelijk vanzelf sprekend uit.
Soms is de Haynes nogal kort door de bocht als het eens niet zo vanzelfsprekend is:
Dan wordt geadviseerd om het werk door een ander te laten doen ... zo blijven de vanzelfsprekende zaken over.
Het is misschien wat gechargeerd maar de wijze mannen hier zweren bij het werkplaatsboek, en de verstandige niet zo wijzen vragen hier op het forum naar wat ze in het werkplaatsboek hadden kunnen vinden.
Groeten MarcS
Re: Mijn laatste auto
Ha Julian,
Beetje late reactie, maar welkom. Ik zit hier ook in Nijmegen. Mocht je wat uitbesteden, dan kan ik Bisselink en Gerrits auto's aanraden. Zijn specialist in defender. Mogelijk ken je ze al.
Succes en post eens wat foto's van je werk. Wordt altijd gewaardeerd.
Groet,
Coen
Beetje late reactie, maar welkom. Ik zit hier ook in Nijmegen. Mocht je wat uitbesteden, dan kan ik Bisselink en Gerrits auto's aanraden. Zijn specialist in defender. Mogelijk ken je ze al.
Succes en post eens wat foto's van je werk. Wordt altijd gewaardeerd.
Groet,
Coen
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Mijn laatste auto
Julian,
Ik ben ook nieuwsgierig, en er zijn er vast meer ... foto's, of ervaringen of wat dan ook ... of is het inmiddels al weer de voorlaatste ?
Groeten MarcS
Ik ben ook nieuwsgierig, en er zijn er vast meer ... foto's, of ervaringen of wat dan ook ... of is het inmiddels al weer de voorlaatste ?
Groeten MarcS
Terug naar “Nieuw op het forum”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten