Hallo mede-forummers!
Mijn naam is Sjoerd, wonende in Zwolle. 10 jaar geleden hebben wij een 90 gekocht met 62.000 km op de teller. We hadden een werkpaard nodig dus de 2,5D motor hebben we laten vervangen voor een 200tdi uit '92 met toen 170k op de teller. Ondertussen zijn we 130k verder en krijgt de auto te veel kuren om door te rijden. Als ik zo op het forum kijk dan lijkt mijn 90 de tegenovergestelde problemen van de andere defenders te hebben. Ik heb minimale roestproblemen maar technisch des te meer. Het grootste probleem is druk in het koel en oliesysteem, speling in de turbo en metaal in het brandstof hogedruk systeem. De koppakking is 1000 km geleden vervangen en blijkt dus nu weer lek te zijn, ik ben bang dat de garage de verkeerde pakking heeft gebruikt of dat er meer aan de hand is. de radiateur is opgeblazen toen de pakking de eerste keer lek was. Dit wil ik vooral weer voorkomen.
Het plan is getrokken en ik wil het blok, de bak en tussenbak weer in nieuwstaat krijgen. Ik ben aan het afwegen of ik dit zelf ga doen of dat ik het in zijn geheel ga uitbesteden. als ik het zelf ga doen, kost het veel tijd ben ik bang. voor uitbesteden heb ik nog niet het juiste bedrijf gevonden. Hebben jullie suggesties voor een goed bedrijf of persoon? Een mede-forummer die het al meerdere keren heeft gedaan kan waardevoller zijn dan een gemiddeld revisiebedrijf.
Ik ben ondertussen begonnen met wat roest verwijderen in de bijrijdersdeur en met het reviseren van het stuurhuis. ik kan alleen nog niet de juiste (naald)lagers vinden voor het stuurhuis.
Groetjes Sjoerd
'85er 90 met een 200tdi
Re: '85er 90 met een 200tdi
Bedankt voor de tip! One-ten zit dit jaar al helemaal vol
dus de zoektocht is nog gaande.
Mvg Sjoerd
Mvg Sjoerd
-
Landmarcs
Bleeker schreef:Bedankt voor de tip! One-ten zit dit jaar al helemaal voldus de zoektocht is nog gaande.
Ik denk dat one-ten ook meer gericht is op totale restauraties.
Voor motor-problemen - zeker bij zo'n opeenstapeling - heb je meer/genoeg aan een goede motor-revisie.
De bak en tussenbak kunnen dan gelijk maar dat hoeft niet.
De vraag die dan blijft staan: Wie zijn er goed in een 200Tdi revisie.
Groeten MarcS
- Erik Peters
Landmarcs schreef:De vraag die dan blijft staan: Wie zijn er goed in een 200Tdi revisie.
Tja, weet ik zo ook niet, de 'Sallandse motorenrevisie' in Zwolle (Marslanden, waar ik mijn 2,25 l N/A dieseltje heb laten klaarmaken) bestaat al lang niet meer. Die Van Doorn was een goede monteur/reviseur.
Misschien moet je eens een kijkje nemen bij de Ommermotorenrevisie (in Dalfsen). Ik ken ze niet, maar Wanroij is niet naast de deur.
En als er metaaldeeltjes in het hogedruk gedeelte van het brandstofsysteem te vinden zijn dan zou ik de inspuitpomp en verstuivers naar Kleinjan in Nijverdal brengen (niet goedkoop, wel goed).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Ron63 schreef:Rhrevisie.nl
Kwam ik tegen in LRCH blad
Groet Ron
RH revisie heb ik al even contact mee gehad, het lijkt me een geschikte partij maar ik schrok een beetje van de prijsindicatie. Ook zou ik liever iets wat dichterbij is vinden.
De koppakking is de vorige keer vervangen bij mijn "gewone" garage. Ik ben bang dat er toen een andere dikte koppakking is gebruikt. Kan dit het probleem zijn waarom hij weer lekt? De dikste variant zit er nu in, drie bolletjes. Ik hen geen idee wat er daarvoor in zat.
- Erik Peters
Wil je het volgens boekje doen, dan moet er dezelfde dikte pakking tussen als er tussenweg kwam of je moet opmeten hoeveel de zuigers uitsteken en dan de dikte van de pakking bepalen. De dikste kan natuurlijk altijd, alleen zou de maximale compressie dan een fractie lager kunnen liggen en dan levert de motor iets minder vermogen.
Zijn er nieuwe cilinderkop bouten gebruikt? Het zijn rekbouten, die trek je op graden aan.
Is de cilinderkop gevlakt?
Groet,
Erik.
Zijn er nieuwe cilinderkop bouten gebruikt? Het zijn rekbouten, die trek je op graden aan.
Is de cilinderkop gevlakt?
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Om even sombermans te spelen:
Druk in koel- en oliesysteem, en een nieuwe koppakking ... dat zou ook een kop met scheur(tje) kunnen zijn.
Dan wordt het een gevalletje "koppijn".
Groeten MarcS
Druk in koel- en oliesysteem, en een nieuwe koppakking ... dat zou ook een kop met scheur(tje) kunnen zijn.
Dan wordt het een gevalletje "koppijn".
Groeten MarcS
Komend weekend haal ik de kop er af, hij is de vorige keer wel gevlakt maar geen nieuwe bouten. We gaan zien wat er verstopt onder zit..
Terug naar “Nieuw op het forum”