Alucab icarus en frontrunner rek

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
fritspolman

Alucab icarus en frontrunner rek

Berichtdoor fritspolman » 05 Feb 2021, 17:57

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Heb sinds een paar maanden een defender 110 uit 2005 en wil die voorzien van een alucab icarus rooftop conversie. Vervolgens wil ik er nog bagage op kunnen vervoeren, en heb nu eea gezien van frontrunner met wolfpack boxen. Al met al weegt die icarus 125kg, een frontrunner rek 48kg en dan nog bagage.

Kan iemand mij vertellen of dat kan? n of het dan nog beetje veilig rijden is? En zo niet, wat de alternatieven zijn?

Even mijn situatie: samengesteld gezin. Als we met z'n allen zijn met 9, vandaar de 9-zitter defender 110. Maar als de kids bij onze-exen zijn willen we op pad camperen. Er is dus niet echt een optie om achterin vast allerlei bagage in te richten, misschien nog een inventieve lade onder de bank achter de rijder/bijrijder

Ik hoop van jullie te horen...

groet
frits

Verplaatst naar "Nieuw".
Chris/ forumbeheer

allard

Re: Alucab icarus en frontrunner rek

Berichtdoor allard » 06 Feb 2021, 18:41

Volgens mij is origineel de officiële max daklast 75kg. Zoveel extra gewicht zul je in ieder geval merken in het weggedrag, en mogelijk aanpassing aan het onderstel vereisen (dempers en/of veren).
130 HCPU TD5 MY2000

Edward

Berichtdoor Edward » 06 Feb 2021, 18:51

Alles kan. Maar het rijdt kut.

Op de 130 ooit een pak mulitplex op de Hannibal gehad en dat is geen aanrader. :lol: :lol:

Maar gewoon de 130 zonder roofrack en met roofrack met daktent reed al merkbaar verschillend. Los van de herrie die iedere verhoging en lading met zich meebrengt heb ik liever een kar aan de haak dat shit op het dak.

Een vouwwagen kost een fractie van een klapdak en maakt de 110 niet lelijker. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

islander

Berichtdoor islander » 07 Feb 2021, 11:28

Een vouwwagen kost een fractie van een klapdak en maakt de 110 niet lelijker

ik wil je wel eens willen zie greenlaning met een vouwwagen er achter
Vrees da je nie veel gaat over houden op het eind van de dag

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Feb 2021, 13:12

islander schreef:Een vouwwagen kost een fractie van een klapdak en maakt de 110 niet lelijker

Nou, ik heb een vakantie gedaan met de 130 mt daktent en dat vond ik verschrikkelijk. Steeds weer dat opbouwen, die nutteloze en zwaar irritante massa op het dak die ieder ritje negatief beinvloed.

Daarna heb ik legio vakanties gedaan met een kar. Off roaden met een kar is gewoon tof en er zijn zat karren die daar prima geschikt voor zijn. Geen dure Afrikaanse of Australische caravan of te dure ongemakkelijke Uncharted weet ik wat. Maar gewoon een Holtkamper Cocoon van Mp van 4500 euri.

Die blijft perfect heel en het mooiste: je zet base camp op en verkent een gebiedje op je gemak zonder zware auto en shit en als je terug komt kun je meteen koken en slapen zonder uitklapdaken etc.

Ieder z'n ding maar jaarrond in een kutauto rijden voor twee maanden reis is in mijn optiek waanzin. :lol: :lol:

Paul Stroink van One-Ten.nl is bezig met een nieuw klapdak, wellicht voor TS ook nog het bekijken waard. Op de eerste plaatjes is die een stuk minder lelijk dan de meesten en qua prijs zou het voordeliger moeten worden dan de variant van andere Paul van Psp. :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Feb 2021, 14:15

Edward schreef:....
Nou, ik heb een vakantie gedaan met de 130 mt daktent en dat vond ik verschrikkelijk. Steeds weer dat opbouwen, die nutteloze en zwaar irritante massa op het dak die ieder ritje negatief beinvloed.

.... .

Ieder z'n ding maar jaarrond in een kutauto rijden voor twee maanden reis is in mijn optiek waanzin.

En dan is er nog de optie om het nog een tikje "flexibeler" aan te pakken.
Frits wil alles in één. Je kan ook een lichte minimale inrichting fröbelen en die in de auto plaatsen als je gezellig met z'n tweeën op pad gaat, en er weer uit gooien als je op een ander moment met 9 man in één auto wilt.
De "travel light" optie is natuurlijk al een voorbij station als je een 110 koopt, maar je kan die 110 wel zo minimaal mogelijk aanpassen.
Een luifel of desnoods een eenvoudige "camper-voortent", en een eenvoudige bed-inrichting en je bent heel mobiel, en ook prettig onopvallend. Ik zelf zet voor het gemakkelijke onderweg niet eens een luifel op, gewoon een grote vissersparaplu in de achterdeur-scharnieren en een muggengordijntje met een paar knijpers* in de deuropening en klaar.   *  't kan ook met mangeet of klitteband.
Geen hoge lading heeft op allerlei momenten voordelen: Gewoon op de lange einden heb je een auto met een normaal betrouwbaar weggedrag, rijd je ergens "off-road" dan is het opnieuw een groot voordeel, en bovenal: boven een bospad oid hangen de takken niet zelden op 2 meter ... met een daktent of klapdak is een hoogstam-boomgaard niet hoog genoeg, zonder daktent of klapdak is het een pracht kampeerplek.

Groeten MarcS

islander

Berichtdoor islander » 07 Feb 2021, 18:06

Edward schreef:
islander schreef:Een vouwwagen kost een fractie van een klapdak en maakt de 110 niet lelijker

Daarna heb ik legio vakanties gedaan met een kar. Off roaden met een kar is gewoon tof en er zijn zat karren die daar prima geschikt voor zijn. Geen dure Afrikaanse of Australische caravan of te dure ongemakkelijke Uncharted weet ik wat. Maar gewoon een Holtkamper Cocoon van Mp van 4500 euri.

Die blijft perfect heel en het mooiste: je zet base camp op en verkent een gebiedje op je gemak zonder zware auto en shit en als je terug komt kun je meteen koken en slapen zonder uitklapdaken etc.

Ieder z'n ding maar jaarrond in een kutauto rijden voor twee maanden reis is in mijn optiek waanzin. :lol: :lol:

Paul Stroink van One-Ten.nl is bezig met een nieuw klapdak, wellicht voor TS ook nog het bekijken waard. Op de eerste plaatjes is die een stuk minder lelijk dan de meesten en qua prijs zou het voordeliger moeten worden dan de variant van andere Paul van Psp. :roll:

Das inderdaad zoals je zegt ieder zijn ding
Maar heb toch liever niks achter mijn gat hangen als ik ga greenlanen , al meermaals moeten terug draaien .
En da doe je nie me zo'n ding achter je gat .
Maar ja ben dan ook maar een belg e,
Wij hebben nie zo ''n voorkeur als jullie nederlanders om een sleurhut mee te nemen ;)

Houston

Berichtdoor Houston » 07 Feb 2021, 18:24

allard schreef:Volgens mij is origineel de officiële max daklast 75kg. Zoveel extra gewicht zul je in ieder geval merken in het weggedrag, en mogelijk aanpassing aan het onderstel vereisen (dempers en/of veren).

Van een 110 weet ik t niet maar mijn 90 mag max 150 hebben. (tijdens het rijden. Als je met z'n tweeen er 's nachts op ligt te slapen, is het al gauw hoger... :D )
Mijn Frontrunner is dus ook iets lichter maar die 150 met alle zooi die je op vakantie meeneemt, zit ik er wel zo'n beetje aan. Is te doen maar na de vakantie haal ik alles, behalve de tent eraf en in de herfst haal ik de tent er sowieso ook af.
Wij kamperen veel en ik rij daarnaast niet zo heel veel dus 'onnodig het hele jaar ermee rondrijden' doe ik sowieso niet. Maar toch vind ik t minder prettig, constant met die 100kg en extra windvanger te moeten rijden. Alleen maar omdat je te lui bent het eraf te halen? (of rijden er mensen mee rond omdat ze 't mooi vinden staan?)
Tot nu toe heb ik het roofrack er ook steeds afgehaald, in de winter. Ik vind het niet zoveel werk en heb een elektrisch takeltje in de schuur om te helpen dus in m'n eentje nog geen uur werk om alles eraf te halen.

Qua stabiliteit merk je het inderdaad wel. Maar dat wordt sowieso ook nog eens beïnvloedt door alle andere kampeerzooi dat achterin de auto ligt.
Heb het afgelopen jaar dan ook een paar luchtbalgjes aangeschaft maar nog niet echt geprobeerd dus ik ben benieuwd hoe die gaan bevallen.
Hij hangt in ieder geval minder in de kont, verwacht ik.

Lang verhaal kort; ja, het kan maar in jouw geval zou ik denk ik toch kiezen voor een kar. Want met al die mensen erin, zit je al aardig aan t gewicht.
Als je dan ook nog eens zoveel zooi mee wil hebben, moet je dat niet ook nog eens in/op de auto hebben, denk ik.

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Feb 2021, 18:36

Houston schreef:Lang verhaal kort; ja, het kan maar in jouw geval zou ik denk ik toch kiezen voor een kar. Want met al die mensen erin, zit je al aardig aan t gewicht.
Als je dan ook nog eens zoveel zooi mee wil hebben, moet je dat niet ook nog eens in/op de auto hebben, denk ik.

Als ik de oorspronkelijke vraag van Frits lees wil hij in zijn 110 tot 9 personen willen kunnen vervoeren en met z'n tweeën kamperen, ik lees niet dat ie beide tegelijk wil.   Daarom dus mijn suggestie van "travel light" met een niet vaste inrichting en iets luifel-achtigs.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 09 Feb 2021, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Houston

Berichtdoor Houston » 09 Feb 2021, 19:33

Landmarcs schreef:
Houston schreef:Lang verhaal kort; ja, het kan maar in jouw geval zou ik denk ik toch kiezen voor een kar. Want met al die mensen erin, zit je al aardig aan t gewicht.

Als ik de oorspronkelijke vraag van Frits lees wil hij in zijn 110 tot 9 personen willen kunnen vervoeren en met zo'n tweeën kamperen, ik lees niet dat ie beide tegelijk wil.   Daarom dus mijn suggestie van "travel light" met een niet vaste inrichting en iets luifel-achtigs.

Groeten MarcS

Ojee.. Niet goed begrepen dus!

Maar goed; Ja, dat gewicht merk je wel degelijk! En ik vind het helemaa niet erg of vervelend om in m'n vakantie of vrije weekenden mee te rijden (gewoon wat meer rekening mee houden) maar als het niet nodig is, gaat t spul er wel weer af!

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Terug naar “Nieuw op het forum”