Ik heb er geen verstand van.

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Landmarcs

Re: Ik heb er geen verstand van.

Berichtdoor Landmarcs » 08 Feb 2021, 13:09

Leerling schreef:..... smallere banden van cruciaal belang i.v.m. kantelen. ....

Tja, het is een beetje tegen-intuitief maar smallere banden en kantelen hebben maar beperkt wat met elkaar te maken.

Er is natuurlijk het echte over de banden rollen van de auto -- het van de grond komen van twee wielen links of rechts. Daar tegen helpen bredere banden, en/of spoorverbreders ... maar als je daar echt serieus rendement van wilt hebben dan rijd je met een soort stoomwals.
Het alledaagse instabiliteits-probleem zit grotendeels niet in de banden en/of de spoorbreedte maar in de "spoorbreedte" van de veren, de veerkarakteristiek en de aan- of afwezigheid van een stabilisatorstang. Verder is dan de plek van het zwaartepunt van belang (dat zwaartepunt is ook het makkelijkst te beïnvloeden).
Als je een tekeningtje maakt dat zie je de as op de ondergrond, daar heb je verder alleen een klein beetje vering in de banden.
Daarna heb je de carrosserie: Die staat op de veren, en de twee veren samen maken weer een nieuwe driekhoek met dus in het midden het zwaartepunt. Het "kantelpunt" over die veren zit ergens halverwege die veren, dus hangt bijv het chassis tussen die veren onder het zwaartepunt. Lading op het dak zit er dan dus heel ver boven ... daar helpen dan alleen heel starre stabilisatorstangen tegen en daarmee rijdt de auto weer beroerd (met heel starre stabilisator-stangen kom je weer bij de banden als basis terrecht, in de limiet heb je een cart zonder enige vering).

Dan verder: Zolang je niet vooral in los mul zand, of in heel slap veen, of in kapot gereden modder (bijv. een veel gebruikt off-road circuit) rijdt heb je gemiddeld meer aan niet te brede banden: de band zakt misschien iets dieper, maar vindt dan wel grip. De druk per cm2 is hoger en daarmee ben je vaak beter uit (behoudens de limietgevallen is het eenvoudig: het is oppervlak x gewicht/oppervlak x de weerstandsconstante –– je ziet daarbij dat oppervlak weg valt en het draait dus om het gewicht en de weerstandsconstante (een constante die niet zo constant is: rubbercompound en profiel spelen een rol). Anyway: een brede band verliest uiteindelijk eerder grip bij bijv zand op een harde ondergrond, en bij een extreem smalle band kan het rubber tegen zijn grenzen aan lopen.
In de sneeuw heb je dus liever een smal bandje - is ook makkelijker sneeuwkettingen om leggen - alleen zijn er geen leuke winterbanden in 7.5x16 dus is de smalste bruikbare maat 235/85x16. Die 235/85 is ook iets comfortabeler en geeft op bijv. een HD-velg geen draaicirkel-beperkingen.
Voor de zomer kan je ook heel goed op de 235/85x16 rijden, deze bandenmaat op HD-velgen steekt al iets buiten de Defender-carrosserie uit, maar blijft nog wel "netjes" binnen de "wheelbrows".

Tot zover enkele gedachten mbt bandenmaten en stabiliteit.

Groeten MarcS

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 08 Feb 2021, 13:14

OttoVink schreef:
Leerling schreef:Een goudvis is oranje, hiermee bedoel ik aan te geven dat sommige dingen voor de hand liggend zijn. Dat een goudvis eerst zwart is en pas later verkleurd is verdieping. Maar als ik spreek over een goudvis, dan begrijpt iedereen dat deze oranje is.

Hoe zie ik een restauratie project voor mij.

1. Duur: 2 maand, kosten: 150 euro.
Laat ik eerst beginnen met het stuntelen, dit betekend voor mij dat ik dingen ga losdraaien en goed (extreem beter gezegd) ga schoonmaken en weer wil monteren. Dat het lelijk is (gescheurd, beschadigd, verkleurd) dat maakt niets uit, zolang het maar werkt. Ik spreek dus over simpele basis dingen die niet direct van belang zijn, maar wel vertrouwen geven in het voertuig bekend worden. Ik kan dan manieren opzoeken hoe dingen vervangen kunnen worden of welke materialen geschikt zijn. In de tijd dat ik alles bij langs ga om belachelijk goed schoon te maken, kom ik ook alle problemen tegen en kan dan mijn "te doen" lijst gaan opbouwen en tevens materialen opzoeken.

2. Duur: 3 maand, kosten 2000 euro.
Na mijn te doen lijst komen basis reparatie's als tweede aan de beurt, dit betekend dat ernstige roestdelen vervangen moeten worden en de technische zaken goed moeten zijn; Dit valt voor mij niet onder restauratie, maar onder noodzakelijke werkzaamheden. Denk dan aan dorpels, remleidingen, accu, stroomvoorzieningen, carburateur en etc. Dit soort zaken verdienen geen schoonheidsprijs maar zijn essentieel en functioneel bedoelt. Voor mij betekend dit dus niet het volledig remleidingen systeem vervangen, niet een volledig uitlaat/spruitstuk vervangen, maar slechts dat wat noodzakelijk is en feitelijk nood reparatie's om een langere periode te kunnen overbruggen voor het echte werk.

3. Duur: 4 maand, kosten 3000 euro.
Hier ga ik wellicht iemand van het forum of ergens anders waar fanatiekelingen van LaRo's zijn om hulp vragen tegen betaling. Ik wil dan een fanatieke "hobbyist" vragen om mijn motor, aandrijflijn en etc. te controleren om advies uit te brengen. Ik weet niet hoe een LaRo hoort aan te voelen, hoe het moet rijden, of er een tik in de motor zit, of de versnellingsbak nog goed is en etc., deze informatie krijg ik alleen maar door hem af te geven aan een "expert" die voor mij dit kan controleren en eventueel kan inspecteren/demonteren. Ik denk dat ik met een betaling van 500 heel ver moet komen om een fanatiekeling mij te laten helpen om een "rapport" op te laten stellen. Ik hoop dat ik dan voor een goed motorblok en aandrijflijn binnen de 2500 kan blijven.

Als punt 5 je doel is dan bespaar je een hoop geld en tijd om daar meteen te beginnen. Moet wel het budget er zijn natuurlijk...
4. Duur: 3 maand, kosten 500 euro.
Zie punt 1 maar nu specifiek gericht op carrosserie en chassis. Alles demonteren opschuren en preventieve behandeling voor verdere beraming van groot werk.

5. Duur: Niet vastgesteld, kosten onbekend.
Vanaf hier weet ik het niet en kunnen de kosten rag hard gaan. Volledig strippen, zandstralen, behandelingen chassis restaureren, spuiten en etc. Interieur, nieuw dashboard bouwen, stoelen extra's en etc. Zover wil ik gewoon niet vooruit denken.

Als punt 5 je doel is bespaar je veel tijd en geld door daar meteen te beginnen. Moet er wel budget zijn...

Leerling

Berichtdoor Leerling » 09 Feb 2021, 17:00

@Edward, bedankt voor de opsomming, dit maakt het voor mij veel meer overzichtelijk en weet dan ook beter waar ik over praat qua model. Nu kan ik gerichter zoeken en "onderzoeken". Super bedankt voor de reactie.

@Landmarcs Je doet mij de naam van Leerling aan, want je geeft mij even flink huiswerk om over na te denken en goed uit te zoeken. Bij het eerste lezen begrijp ik de gedachte, maar nu wil ik natuurlijk ook echt goed doornemen zodat ik het begrijp. Dank je voor de uitgebreide toelichting.

@OttoVink, helaas zit punt 5 er voor mij niet direct in. Ik zou dan toch in stapje's steeds verder moeten gaan en ook vanwege het feit dat ik geen ervaring heb, lijkt het mij niet verstandig om alles maar klakkeloos uitklaar te halen. Ik zie dan al een gestrand project achter het huis liggen in onderdelen :roll:

Bedankt allen voor het meedenken.
Enjoying my autism: Nil Volentibus Arduum.

Leerling

Berichtdoor Leerling » 09 Feb 2021, 20:55

Ik zie zojuist dat een bericht van mij weg is, maar geen paniek.. Wellicht omdat ik een spelfout heb gemaakt die ik corrigeerde en het bericht nu weer goedgekeurd moet worden :lol:

Even terugkomen op het type, ik ben wat gaan zoeken en het is een beetje een vervelenden situatie ben ik achter gekomen. Een 4 deurs, 127/130 Pick-up met schroefvering spreekt mij echt enorm aan en heeft voor mij heel veel voordelen. Maar ze zijn vrij nieuw allemaal met een hoge aanschafwaarde. Dus wellicht in een overgangs regeling te doen, maar de aanschafwaarde ligt te hoog en niet in de buurt van een 12.000,00. Of ik moet al een dik jaar door sparen in de hoop dat ik 1 op de kop kan tikken voor een 20.000,00 Ik kan wachten en dat is de moeite voor mij waard. Het is voornamelijk de lengte waar het mij om te doen is in dit geval en het gemak van de bak.

Een 3 deur's 110 Hardtop zit in de overgang en in de smaak bij mij; eventueel een 5 deur's kan interessant zijn mits ik een aanhanger ga gebruiken en de achterramen blindeer (geen voorstander van, maar voor stealth kan het tijdelijk en kost geen drol om te doen). Deze zitten goed in mijn budget omdat ik al moois ben tegen gekomen voor een slordige 8000,00 die goed gerestaureerd moet worden maar niet door en door rot zijn. Ik denk heel simpel, een 5 deur's kan ik de achterbanken er uit halen. Ik kan dan zeggen dat het verzekering technisch interessant is voor mij omdat ik een particuliere rijder ben en het weer wat tientje's scheelt in de maand die ik weer aan de LaRo kan besteden.

Waarom ik oorspronkelijk geen 5 deur's of turbo wil zit in de gedachte: hoe meer er op zit hoe meer er kapot kan gaan, ik wil geen luxe dashboard of deurpanelen omdat ik alles ga veranderen intern. De bandenmaat neem ik van Landmacs aan, dus daar heb ik verder niets uit te zoeken of moeilijk te doen (ook mooi binnen de Wheelbrows en geen pimp bak). Wel heel fijn om te weten van Edward waar schroefvering onder zit, dit is voor mij persoonlijk een fijner idee dan blad en maakt dat ik wat jonger ga zoeken. Dit heeft ook met de gedachte te maken dat ik wellicht in de toekomst de "kont" wat meer ga belasten en dan wat beter kan aanpassen op de veren (stelbaar) of blaas er onder kan zetten in een verdere toekomst.

Het Rack (en daarmee dus de lengte 110 vs.127) is voor mij interessant i.v.m. een kajak, fiets en eventueel voor planken en dergelijke. Hoe groter en ruimer, hoe beter voor mij is de gedachte. Daarnaast is een pick-up makkelijk voor de wat meer tuin gerelateerde zooi. Een pick-up is niet het mooiste naar mijn smaak, maar wellicht wel gepaster voor het grootste gros van wat ik doe. Met de 110 kan ik achterin makkelijk een "bedje" kwijt voor stealth, maar wellicht met een dubbel cabine kan ik de achterste banken omtoveren tot een "bedje".

Wil ik voor mijn droom gaan, dan is het dus:
Er zijn ook wel enkel cabine 130's maar die zie je zelden
maar daar zal ik dan ook de hoofdprijs voor moeten betalen vrees ik, en weet niet of die oud genoeg zijn voor een overgangsregeling.

Afijn, heel wat geleerd nu en mijn gedachten beter op een rij gekregen. Nu nadenken over welke motors er zijn en waarom ik halsstarrig vast zit op die 2.25 zonder reden... Behalve dat ik denk dat ze bullit proof zijn door een stukje valse nostalgie gedachte.

PS: Veel geleerd over de snorkel en dat het vaak show is, blijkt dat wel heel anders te zitten dan domweg te denken dat je dan ineens door een rivier kunt baggeren. :lol:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Feb 2021, 17:01

Leerling schreef:...
Met de 110 kan ik achterin makkelijk een "bedje" kwijt voor stealth, maar wellicht met een dubbel cabine kan ik de achterste banken omtoveren tot een "bedje".

Een "bedje" in een dubbel-cabine kan, maar dan moet je zo klein zijn dat je waarschijnlijk niet bij de pedalen kan, en/o alleen onder het stuur door kan kijken. Een 127/130 dubbel-cabine is "lastig" omdat zowel de cabine als de laadbak te krap zijn voor een "bedje" ... bij de laadbak zou je dan nog iets luifel-achtigs kunnen knutselen. Let overigens op bij de 127/130 en contructies in/op de laadbak: Je loopt heel gemakkelijk tegen een grijskenteken-grens aan.

Wellicht is een 110, en eventueel een aanhanger (bij wijze van pick-up) gemakkelijker, universeler en goedkoper.

Groeten MarcS

Leerling

Berichtdoor Leerling » 12 Feb 2021, 19:47

De 110 StaWag 5 deurs en een aanhanger, keuze gemaakt en voor mij prima op vele vlakken wat past bij mij. Nu kan ik ook gerichter mij gaan verdiepen voor mijzelf wat ik wil en alles wat erbij komt kijken (jaartal, aanschaf, kosten, werkzaamheden en etc.).

Nog heel veel leuke filmpje's gezien van off-road en het viel mij op dat hele brede banden idd niet extra grip geven. Ook veel snorkel klussen gezien die nep bleken te zijn. Wel de snorkel monteren en verder helemaal niets, ik weet dus nu al vanuit hier dat dit helemaal niet klopt. :lol:

Ondertussen blader ik een beetje door het techniek gedeelte en ben de kennisbank tegen gekomen via een topic. Daar heb ik ook gelezen hoe je de wagen kunt testen bij aanschaf, uiterst nuttig en nooit geweten waar je op moet letten! Koud starten, rookpluimpjes en etc. Super dat die kennis er is en niet geweten dat er Überhaupt een kennisbank aanwezig was :oops: http://site.lrch.nl/kennisbank/kennisbank-techniek

Ik ben nog geen gestrande projecten tegen gekomen (daar ben ik ook benieuwd naar), maar zal die vast nog wel lezen. Verder ga ik gewoon actief veel meelezen in nieuwe onderwerpen, ik kan daar vast veel van leren en ondertussen krijg ik dan voor mijzelf wel weer nieuwe vragen of dingen die ik wil uitzoeken (buiten hetgeen om wat ik nu al wil uitzoeken van de basis).

Leuk leuk leuk!

Te kopen gereedschap: Momentsleutel
Laatst gewijzigd door Leerling op 12 Feb 2021, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Houston

Berichtdoor Houston » 12 Feb 2021, 20:11

Landmarcs schreef:
Met de 110 kan ik achterin makkelijk een "bedje" kwijt voor stealth, maar wellicht met een dubbel cabine kan ik de achterste banken omtoveren tot een "bedje".

Een "bedje" in een dubbel-cabine kan, maar dan moet je zo klein zijn dat je waarschijnlijk niet bij de pedalen kan, en/o alleen onder het stuur door kan kijken. Een 127/130 dubbel-cabine is "lastig" omdat zowel de cabine als de laadbak te krap zijn voor een "bedje" ... bij de laadbak zou je dan nog iets luifel-achtigs kunnen knutselen. Let overigens op bij de 127/130 en contructies in/op de laadbak: Je loopt heel gemakkelijk tegen een grijskenteken-grens aan.

Wellicht is een 110, en eventueel een aanhanger (bij wijze van pick-up) gemakkelijker, universeler en goedkoper.

Groeten MarcS

Mijn wederhelft en ik zijn ongeveer 1.80 dus volgens mij redelijk gemiddeld en hebben ook wel eens ín onze 90 geslapen omdat het te hard waaide om de tent op te zetten.
Met de stoelen naar beneden geklapt, past een bed van nét geen 2 meter tussen het dashboard en achterdeur. ;)

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Edward

Berichtdoor Edward » 12 Feb 2021, 20:37

Vroegah, voordat Johnny een dikke 127 met camperopbouw had sliep ie gewoon in z'n 90 in een hangmat! :lol: :lol: :lol:

Los van wat past vind ik het belangrijker om eens te proberen hoe je het vind slapen in z'n overmaatse lijkkist. Persoonlijk vind ik het namelijk hélémaal niks!

Zelfs bij -12 lig ik liever in m'n tent dan in de auto. En nee, ventilatie door de ramen etc helpt niet. Condens, klam, benauwd, gewoon waardeloos. Net zoals een sleurhut alleen te doen is als ie een dik klapdak heeft met voldoende doek. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Feb 2021, 20:56

Houston schreef:
Landmarcs schreef:

Mijn wederhelft en ik zijn ongeveer 1.80 dus volgens mij redelijk gemiddeld en hebben ook wel eens ín onze 90 geslapen omdat het te hard waaide om de tent op te zetten.
Met de stoelen naar beneden geklapt, past een bed van nét geen 2 meter tussen het dashboard en achterdeur. ;)

Klopt: de binnenlengte in een 90 is net aan groot genoeg als je de stoelen plat legt (dat geeft dan wel weer wat extra slaap-hoogte).
Een dubbelcabine is evenwel korter zodat je met 1meter80 alleen diagonaal zo kwijt kan.

Mijn "bedje" achterin de 110 zit op "slechts" 30 cm boven de vloer, dus de grijskenteken-schot-hoogte. Die hoogte is overigens niet door dat grijs-kenteken-schot ingegeven maar door twee a drie andere factoren: 30 cm samen met een dun matrasje is zo hoog dat je er acceptabel op kan zitten (zonder het gevoel dat je knieën in je neusgaten komen), het is ook zo hoog of laag) dat iemand met "gemiddelde" lengte nog net ± overeind kan zitten (dat is handig omdat je dus zonder al te veel acrobatiek je sokken uit kan doen) en tenslotte was een overweging dat je ook op een wat elegante manier uit je bed wilt kunnen stappen, die 30 cm is nog "haalbaar" tov het uitklap-treetje. Nadeel is de mindere ruimte onder het "bed". Bij een 110 heb je dan de mogelijkheid om "overtollige" bagage naar de voorstoelen te verplaatsen.

Groeten MarcS

PS Als het ook maar een beetje weer is staat mijn achterdeur open, muskietengaasje voor de deuropening, en vis-paraplu in het deur-scharnier tegen het eventuele inregenen. (Overigens is een echt klein tentje weinig ruimer als een lijkenzak.)
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 13 Feb 2021, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Leerling

Berichtdoor Leerling » 13 Feb 2021, 00:59

Mijn ASS zegt dat het niet uit de hand moet lopen over een "bedje". Mogelijkheden zat voor in de toekomst begrijp ik! :D

Terug naar “Nieuw op het forum”