Leerling schreef:..... smallere banden van cruciaal belang i.v.m. kantelen. ....
Tja, het is een beetje tegen-intuitief maar smallere banden en kantelen hebben maar beperkt wat met elkaar te maken.
Er is natuurlijk het echte over de banden rollen van de auto -- het van de grond komen van twee wielen links of rechts. Daar tegen helpen bredere banden, en/of spoorverbreders ... maar als je daar echt serieus rendement van wilt hebben dan rijd je met een soort stoomwals.
Het alledaagse instabiliteits-probleem zit grotendeels niet in de banden en/of de spoorbreedte maar in de "spoorbreedte" van de veren, de veerkarakteristiek en de aan- of afwezigheid van een stabilisatorstang. Verder is dan de plek van het zwaartepunt van belang (dat zwaartepunt is ook het makkelijkst te beïnvloeden).
Als je een tekeningtje maakt dat zie je de as op de ondergrond, daar heb je verder alleen een klein beetje vering in de banden.
Daarna heb je de carrosserie: Die staat op de veren, en de twee veren samen maken weer een nieuwe driekhoek met dus in het midden het zwaartepunt. Het "kantelpunt" over die veren zit ergens halverwege die veren, dus hangt bijv het chassis tussen die veren onder het zwaartepunt. Lading op het dak zit er dan dus heel ver boven ... daar helpen dan alleen heel starre stabilisatorstangen tegen en daarmee rijdt de auto weer beroerd (met heel starre stabilisator-stangen kom je weer bij de banden als basis terrecht, in de limiet heb je een cart zonder enige vering).
Dan verder: Zolang je niet vooral in los mul zand, of in heel slap veen, of in kapot gereden modder (bijv. een veel gebruikt off-road circuit) rijdt heb je gemiddeld meer aan niet te brede banden: de band zakt misschien iets dieper, maar vindt dan wel grip. De druk per cm2 is hoger en daarmee ben je vaak beter uit (behoudens de limietgevallen is het eenvoudig: het is oppervlak x gewicht/oppervlak x de weerstandsconstante –– je ziet daarbij dat oppervlak weg valt en het draait dus om het gewicht en de weerstandsconstante (een constante die niet zo constant is: rubbercompound en profiel spelen een rol). Anyway: een brede band verliest uiteindelijk eerder grip bij bijv zand op een harde ondergrond, en bij een extreem smalle band kan het rubber tegen zijn grenzen aan lopen.
In de sneeuw heb je dus liever een smal bandje - is ook makkelijker sneeuwkettingen om leggen - alleen zijn er geen leuke winterbanden in 7.5x16 dus is de smalste bruikbare maat 235/85x16. Die 235/85 is ook iets comfortabeler en geeft op bijv. een HD-velg geen draaicirkel-beperkingen.
Voor de zomer kan je ook heel goed op de 235/85x16 rijden, deze bandenmaat op HD-velgen steekt al iets buiten de Defender-carrosserie uit, maar blijft nog wel "netjes" binnen de "wheelbrows".
Tot zover enkele gedachten mbt bandenmaten en stabiliteit.
Groeten MarcS