Even voorstellen en direct een wielmoerdop vraag

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Walewijn

Even voorstellen en direct een wielmoerdop vraag

Berichtdoor Walewijn » 15 Jan 2021, 14:36

Goedemiddag,

Sinds nov. 2020 de blije eigenaar van een zilvergrijze 110 uit 2008. Heel erg blij mee!

Direct een vraag:
Op mijn wielmoeren heb ik van die mooie sierkapjes zitten. Weet iemand hoe ik die er op een knappe manier vanaf krijg? Ik heb online al verschillende tangen gezien, maar die zijn of te klein, of te groot. Ik hoor het graag.

Dank alvast.
Gr. Walewijn

Landmarcs

Re: Even voorstellen en direct een wielmoerdop vraag

Berichtdoor Landmarcs » 15 Jan 2021, 16:13

Walewijn schreef:Goedemiddag,

Sinds nov. 2020 de blije eigenaar van een zilvergrijze 110 uit 2008. Heel erg blij mee!

Direct een vraag:
Op mijn wielmoeren heb ik van die mooie sierkapjes zitten. Weet iemand hoe ik die er op een knappe manier vanaf krijg? Ik heb online al verschillende tangen gezien, maar die zijn of te klein, of te groot. Ik hoor het graag.

Welkom Walewijn

Je hebt waarschijnlijk lichtmetalen velgen met sierdopjes. Ik heb daar geen ervaring mee want ik rijd met stalen velgen.

Echter, als je " land rover wheel nut cover removal " aan Google (of een andere zoekmachine) vraagt krijg je een hele rij antwoorden.

Er bestaat ook een " land rover wheel nut cover removal tool " maar wat ik daarbij zie doet mij vermoeden dat de "bush method" net zo goed gaat werken:  Een passende dop op het dopje en dan loswiebelen.
Alleen al die dopjes zouden mij acuut doen omzien naar ouderwets stalen wielen, maar dat is een kwestie van onbetwistbare smaak.

Groeten MarcS

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 15 Jan 2021, 16:42

De dop met het deukje kan er af, hier onder zit degene die je met de anti-diefstaldop los kan draaien. De rest van de dopjes kan gewoon blijven zitten als je het wiel wil losdraaien.
Het dopje verwijderen doe ik gewoon met een waterpomptang.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Walewijn

Berichtdoor Walewijn » 01 Feb 2021, 16:53

Hoi Ron en MarcS,

Dank voor jullie reacties. Ik ga even wat dingen proberen die jullie voorgesteld hebben. Zelf vind ik stalen velgen eigenlijk ook wel mooier, maar ja, deze alu velgen zaten er nu eenmaal onder toen ik 'm kocht.

Ik zal nog wel even laten weten of het gelukt is.

Gr. Walewijn

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Feb 2021, 18:29

Walewijn schreef:.... vind ik stalen velgen eigenlijk ook wel mooier, maar ja, deze alu velgen zaten er nu eenmaal onder toen ik 'm kocht.

Tja, lichtmetalen wielen verkopen en stalen terugkopen.
Let op, je hebt gewoonlijk bij stalen velgen ook andere wielmoeren nodig, dus die bij de lichtmetalen wielen kan je mee-verkopen.

Met wat geluk - aangenomen dat het een keurig setje lichtmetaal is - ben je goedkoper uit (en/of koop je er voor hetzelfde geld betere banden bij).

Maar goed, je moet natuurlijk eerst de lichtmetalen wielen los krijgen.

Groeten MarcS

PS  Met staal heb je overigens weer het dilemma: Standaard staal, het "origineel" maar slechte een 5.5 inch breed velgbed, volgens het "boekje" te smal voor 235/85x16 (het gaat in de praktijk wel, maar je wilt dan geen sneeuwkettingen want dan is de stuuruitslag een knelpunt), of de HD velgen (die ook wel Wolf worden genoemd) met als nadeel de gaten (die niet iedereen mooi vindt, 't is in ieder geval minder traditioneel) en de extra breedte want deze velgen zijn 6.5 inch en die extra inch komt er aan de "buitenkant" bij. Of je wit of zwart wilt is een kwestie van smaak, maar als je toch kan kiezen neem je beter direct tubeless-velgen.

Terug naar “Nieuw op het forum”