Hoi allemaal. Ik wil me even voorstellen. Ik ben Eelco maar op veel forums actief als Morgoth. Ik woon in Duitsland.
Als rijdend materieel heb ik momenteel een 2019 Hyundai Kona Electric als leaseauto, een 2014 Mercedes C 220 CDI, een 2001 Peugeot 306, een 1994 Yamaha FJ1200, een 1988 Yamaha FJ 1200 en een Fiat 450 special 3 cilinder diesel trekker uit 1977.
Ik heb hier al wat rond gelezen en ben ook al een paar 'bekenden' van andere forums tegengekomen.
Waarom ik me hier heb aangemeld? Ik ben op zoek naar een speelgoedje voor erbij waar ik niet zuinig op hoef te zijn. Nou kan ik voor bijna niks een op het eerste gezicht redelijk goede Freelander 1.8 benzine van 2001 kopen. Nou heb ik hier al gelezen dat een Freelander het eigenlijk nèt niet is. Maar is zo'n ding een beetje off road te gebruiken? Of zo om te bouwen dat ie het terrein in kan? Of kan ik beter voor iets anders gaan?
Ik hoor graag jullie mening.
Ff voorstellen
-
Landmarcs
Re: Ff voorstellen
Morgoth schreef:Waarom ik me hier heb aangemeld? Ik ben op zoek naar een speelgoedje voor erbij waar ik niet zuinig op hoef te zijn. Nou kan ik voor bijna niks een op het eerste gezicht redelijk goede Freelander 1.8 benzine van 2001 kopen. Nou heb ik hier al gelezen dat een Freelander het eigenlijk nèt niet is. Maar is zo'n ding een beetje off road te gebruiken? Of zo om te bouwen dat ie het terrein in kan? Of kan ik beter voor iets anders gaan?
Tja, de Freelander 1.8 benzine, komt een heel eind off-road maarrrr ...
De 1.8 benzine staat bekend om zijn soms hardnekkige problemen (die dan alleen met een ruilmotor gemakkelijk/goed zijn op te lossen)
Zakkende cilinderbussen, koelingsproblemen, nieuwe koppakkingen die niet helpen.
Verder is de aandrijflijn met visco heel mooi voor gewoon alledaags gebruik maar ... ook gevoelig. Die visco's gaan stuk, en ze gaan bijv. versneld stuk als de banden niet "volgens het boekje" de achteras onder "voorspanning" houden.
Wil je niet te duur kunnen "spelen" is een Disco denkelijk een betere keuze.
Groeten MarcS
Een Freelander die er een beetje op is aangepast is off road een prima speeltje. Je mist de lage gearing die Disco's of Defenders wel hebben maar het weegt ook een stuk minder en dus kun je vaak over de modder waar een 2.5 ton zware wagen erdoor ploegt.
En dat gewicht merk je ook in de mrb want een Freelander op benzine of een Disco oid op diesel want v8 is amper te vinden voor weinig scheelt scheppen met geld.
Vwb het motorblok, ja er lopen er zat stuk met problemen. Maar er zijn ook bosjes Td5's kapot gelopen en de 2.4 of 2.2 waar Marc mee rond rijdt heeft een nog veel bedenkelijker reputatie dan de 1.8 uit de Freelander. Toch stuurt Marc erg tevreden rond met z'n 110
Ik zou me daar niet druk om maken. Zeker als je de wagen niet te duur hebt is het ergste dat je kan overkomen een paar dagen sleutelen om er een ander blok in te lepelen.
En dat gewicht merk je ook in de mrb want een Freelander op benzine of een Disco oid op diesel want v8 is amper te vinden voor weinig scheelt scheppen met geld.
Vwb het motorblok, ja er lopen er zat stuk met problemen. Maar er zijn ook bosjes Td5's kapot gelopen en de 2.4 of 2.2 waar Marc mee rond rijdt heeft een nog veel bedenkelijker reputatie dan de 1.8 uit de Freelander. Toch stuurt Marc erg tevreden rond met z'n 110
Ik zou me daar niet druk om maken. Zeker als je de wagen niet te duur hebt is het ergste dat je kan overkomen een paar dagen sleutelen om er een ander blok in te lepelen.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:.... .
Vwb het motorblok, ja er lopen er zat stuk met problemen. Maar er zijn ook bosjes Td5's kapot gelopen ..... .
Hmmm, lees hier eens ...
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:Edward schreef:.... .
Vwb het motorblok, ja er lopen er zat stuk met problemen. Maar er zijn ook bosjes Td5's kapot gelopen ..... .
Hmmm, lees hier eens ...
Groeten MarcS
Ja? Het is een gok, maar dat is een ouwe D2 misschien nog wel meer. Ik heb de beste gekocht die ik vinden kon nadat m'n eigen stuk was. Maar daar heb ik toch ook wel een hoop aan moeten doen en hij is nog niet 100%.
Maar blijft staan dat ik iig niet goedkoper kan rijden dan met een LaRo voor wat ik er mee doe. Een flinke kar achter een Bipper is nu eenmaal lastig. .....
Edward van Vugt
Bedankt voor de reacties en de tips.
Jullie hebben me wel aan het denken gezet.
MRB is hier in Duitsland niet zo'n issue. Dus daardoor hoef ik me niet te laten leiden. Misschien dan toch maar op zoek gaan naar een diesel? En dus op de visco letten.
Of misschien mijn bonus in januari spenderen aan een Defender... Hmm, eens kijken of ik moeders op één lijn kan krijgen
Jullie hebben me wel aan het denken gezet.
MRB is hier in Duitsland niet zo'n issue. Dus daardoor hoef ik me niet te laten leiden. Misschien dan toch maar op zoek gaan naar een diesel? En dus op de visco letten.
Of misschien mijn bonus in januari spenderen aan een Defender... Hmm, eens kijken of ik moeders op één lijn kan krijgen
Welkom Morgoth, bekende naam inderdaad
Over de Freelander kan ik je heel weinig vertellen verder, m’n buurman heeft een Freelander 1 gehad echter die heeft er veel problemen mee gehad met aandrijfassen en ook iets met een “verzakking”? in de cilinderkop?
Was een bekend Freelander probleem meen ik.
Kan het helaas niet meer vragen, de buurman is begin oktober overleden.
Als ik naast de Range Rover, Volvo V70, Panda en Dyane nog een leuke speelauto voor erbij zou nemen zou het een Discovery 1 worden denk ik.
Vrees alleen de reacties van de buren, woon midden in het centrum hier.
Over de Freelander kan ik je heel weinig vertellen verder, m’n buurman heeft een Freelander 1 gehad echter die heeft er veel problemen mee gehad met aandrijfassen en ook iets met een “verzakking”? in de cilinderkop?
Was een bekend Freelander probleem meen ik.
Kan het helaas niet meer vragen, de buurman is begin oktober overleden.
Als ik naast de Range Rover, Volvo V70, Panda en Dyane nog een leuke speelauto voor erbij zou nemen zou het een Discovery 1 worden denk ik.
Vrees alleen de reacties van de buren, woon midden in het centrum hier.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT
En ook nog wat modern gescharrel....
Als mrb geen issue is, had over dat D heen gelezen dan zou ik een Discovery 2 kopen. Een Defender is veel te duur, ook in D en technisch nog minder betrouwbaar dan een D2. Die laatste is qua onderstel ook een tikke minder primitief en als je een versie met ACE kopt heb je op de weg een redelijke wegligging terwijl je off road losgekoppelde stabilisatiestangen hebt wat weer een beetje helpt.
Een D1 is leuk als je een cursus lassen wilt doen want die rotten harder dan koekjes in de regen.

Een D1 is leuk als je een cursus lassen wilt doen want die rotten harder dan koekjes in de regen.
Edward van Vugt
Gewoon een harde of gelaste D1 kopen, probleem opgelost (voorlopig....
)
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
deusjevo schreef:Gewoon een harde of gelaste D1 kopen, probleem opgelost (voorlopig....)
Ooit een D1 gereden? Want dat is een advies dat echt helemaal nergens op slaat!
Een harde D1 bestaond al niet toen ze uit de fabriek rolden en die zijn er nog steeds niet. Dat is net als een RRC. Die kun je restaureren maar tenzij je de hele body verzinkt blijft het een roestparadijs. En ook als ie verzinkt is blijft het pisbakkenstaal van de slechtste kwaliteit met een laagje bescherming. Beschadigt dat laagje ergens is het binnen 6 maanden gewoon een rotte plek
Toen ik een D1 reed was ie net 4 jaar oud en daarbij waren de wielkasten voor en de randen van de voetenbak al aan het roesten
Edward van Vugt
Terug naar “Nieuw op het forum”