Even voorstellen.

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Michel Defender 90

Even voorstellen.

Berichtdoor Michel Defender 90 » 16 Nov 2020, 11:52

Mijn naam is Michel ik kom uit Boxmeer.
Ongeveer 9 jaar geleden heb ik een Defender 90 2.5D N/A RHD uit Engeland gehaald.
Het is een voormalig leger voertuig. De Defender was toen 25 jaar oud, oldtimer dus, en uitstekend geschikt om
ons te assisteren bij onze hobby, haardhout zaag en kap activiteiten, in de winterperiode. Echter na 2 jaar werd de
oldtimer leeftijd opgerekt naar 40 jaar (en bedankt meneer Rutte...). De auto hebben we toen in de garage gezet en daar is ie eigenlijk niet meer uit geweest. Uiteraard hebben we hem wel regelmatig een tijdje laten lopen. Ook hebben we de koppeling / drukgroep en de startmotor vervangen.
Onlangs nog een nieuw brandstof en oliefilter geplaatst. nieuwe olie op de versnellingsbak, op het diff, en natuurlijk op de motor. (7 liter...)
De Defender is in erg goede conditie. We zijn nu aan het kijken geweest om een ombouw set aan te schaffen om hem om te bouwen van RHD naar LHD.
Maar ja dat is geen goedkope optie.
Andere optie is de auto nog 6 jaar in de garage houden en dan is ie (weer) oldtimer, en 100% origineel.
Derde optie die we bekijken is om een jongere Defender met schade aan te schaffen en volgens de regels der kunst, motor en carrosserie over te zetten op het chassis uit 1986. Dan hebben we over een jaar of 6 een fantastische bijna nieuwe oldtimer.
Om de kosten in de hand te houden kunnen we dan de huidige Defender op het chassis na volledig verkopen in onderdelen.
Ik ben er nog niet uit wat slim is. Wel zie ik enorme bedragen gevraagd worden voor puntgave "oldtimer" Defenders. Wellicht is dat toch de moeite en de investering waard.
Zijn er hier mensen die ervaring met een dergelijk project hebben? Alle tips en adviezen meer dan welkom!

Met vr groet,
-Michel

Erik Peters

Re: Even voorstellen.

Berichtdoor Erik Peters » 16 Nov 2020, 14:32

Michel Defender 90 schreef:Andere optie is de auto nog 6 jaar in de garage houden en dan is ie (weer) oldtimer, en 100% origineel.l

Waarom 6 jaar in de garage laten staan?
Een oldtimerverzekering is niet duur en de auto, af en toe, eens uit de schorsing halen en hem gewoon gebruiken (voor het halen van haardhout bijvoorbeeld) kan altijd. De auto dient wel APK gekeurd te zijn!

Ik heb een VW T3 bus (een originele benzine versie van 30 jaar oud), maar die staat ook het grootste gedeelte van het jaar geschorst binnen, voor de vakantie dan haal ik hem uit de schorsing (en betaal ik gewoon mrb) en na gebruik betaal ik de schorsingskosten en zet ik hem weer weg. Te veel betaalde mrb krijg je terug en als je na 2 dagen weer schorst (weekeind gebruiken) dan kost het helemaal geen mrb (alleen € 25,- schorsing).
Dit laatste moet je niet te vaak en te dicht op elkaar doen, dan krijg je naheffing mrb.
En de APK goedkeuring is nu voor 2 jaar, wordt het ook niet duurder van.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Michel Defender 90

Berichtdoor Michel Defender 90 » 16 Nov 2020, 15:05

Thnxs, goede tip. Nooit geweten dat je teveel betaalde MRB na opnieuw schorsen weer terug krijgt.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Nov 2020, 17:21

Erik Peters schreef:...
Ik heb een VW T3 bus (een originele benzine versie van 30 jaar oud), maar die staat ook het grootste gedeelte van het jaar geschorst binnen, voor de vakantie dan haal ik hem uit de schorsing (en betaal ik gewoon mrb) en na gebruik betaal ik de schorsingskosten en zet ik hem weer weg. Te veel betaalde mrb krijg je terug en als je na 2 dagen weer schorst (weekeind gebruiken) dan kost het helemaal geen mrb (alleen € 25,- schorsing).

Ik weet niet of het nog steeds zo werkt, ... en je moet er zin in hebben, maar als je 5 andere minimaal 15 jaar motorvoertuigen op jouw naam geschorst hebt dan is de zesde gratis (let wel op dit is volgorde-orde afhankelijk).

Schorsingsregeling voor verzamelaars van oude voertuigen
    Er bestaat een aparte regeling voor het schorsen van voertuigen van verzamelaars. Deze regeling houdt in dat er een maximum is ingesteld voor de kosten van de schorsingen. De rwd heeft deze regeling in het leven geroepen om te voorkomen dat verzamelaars een onnodig hoog bedrag een schorsingskosten moeten betalen voor auto’s en voertuigen waar zij niet in rijden. U kunt alleen in aanmerking komen voor deze regeling indien een u een voertuig van minimaal 15 jaar oud heeft. Het basisprincipe is zo dat als je meer dan 5 voertuigen geschorst hebt de volgende gratis te schorsen zijn. De enige voorwaarde die hier aan verbonden is dat de kentekens van de voertuigen allemaal op dezelfde eigenaar/houder staan.

En ... om het interessant te maken werd/wordt er geen verschil gemaakt tussen bromfietsen en auto's. Geldt dit dus nog steeds dan zou je eerst vijf 15 jarige bromfietsen kunnen schorsen en daarna de LandRover (of de VW-bus) etc.
Je betaalt dan 5 x € 11,-- en vanaf de 2de tussentijdse (ont)schorsing ga je "verdienen". Echt rijk word je er niet van. althans niet zolang je slechts een geschorste auto hebt die je zo nu en dan ontschorst. Heb je er meer dis je soms een weekendje wilt uitlaten dan wordt deze regel van 5 wellicht wel interessant.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Nov 2020, 18:09

Michel Defender 90 schreef:Derde optie die we bekijken is om een jongere Defender met schade aan te schaffen en volgens de regels der kunst, motor en carrosserie over te zetten op het chassis uit 1986. Dan hebben we over een jaar of 6 een fantastische bijna nieuwe oldtimer.
Om de kosten in de hand te houden kunnen we dan de huidige Defender op het chassis na volledig verkopen in onderdelen.
Ik ben er nog niet uit wat slim is. Wel zie ik enorme bedragen gevraagd worden voor puntgave "oldtimer" Defenders. Wellicht is dat toch de moeite en de investering waard.
Zijn er hier mensen die ervaring met een dergelijk project hebben? Alle tips en adviezen meer dan welkom!

Met vr groet,
-Michel

Hoewel het bij een OneTen lastig na te gaan is zijn er wel degelijk verschillen in delen van de body en een goede keurmeester kan zien dat de body dus niet periode correct is.

Officieel is het óf de aandrijflijn óf de body. Dat is de 1/3 regeling. Van body, chassis, aandrijflijn mag je 1 verjongen.

Het kán wel om beide te doen maar dan niet tegelijkertijd en op de juiste manier......

Oh ja, vraagprijs en de prijs die betaald wordt zijn twee verschillende dingen...... Ken wel een paar wagens die al een jaar of meer steeds weer opduiken op de verkoopsites....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Michel Defender 90

Berichtdoor Michel Defender 90 » 16 Nov 2020, 18:56

Dank voor de tips! Eerlijk gezegd meende ik een aantal jaren geleden van een keurmeester begrepen te hebben dat je 2/3e mocht verjongen. Daar zit ik dus fout. Thnxs
.

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Nov 2020, 20:12

Michel Defender 90 schreef:Dank voor de tips! Eerlijk gezegd meende ik een aantal jaren geleden van een keurmeester begrepen te hebben dat je 2/3e mocht verjongen. Daar zit ik dus fout. Thnxs
.

Nou ja, het is niet zo zwart wit. In geval van schade of onherstelbare rot mag je de body vervangen voor een gelijkwaardige zonder dat dit je 1/3 aantast. Do je dat eerst en laat je hem keuren dan kun je daarna de aandrijflijn doen.

Maar het is essentieel om dat wel goed gedocumenteerd te krijgen want als je later ooit in een fuik rijdt of terug geroepen wordt voor inspectie (ja, dat gebeurd. Mijn eigenbouw motor is ook terug gemoeten) dan moet je wel hard kunnen maken dat alles klopt.
Edward van Vugt

Michel Defender 90

Even voorstellen.

Berichtdoor Michel Defender 90 » 17 Nov 2020, 12:34

Mooi, daar kan ik iets mee. Thnxs, maarreh, moet ik documenteren dat er sprake is van schade of onherstelbare rot?
Of bedoel je goed documenteren dat je navraag gedaan hebt, toestemming hebt EN een positieve keuring?
Dan,( laat ik dan maar doorpakken met mijn vragen ;-) mag de carrosserie dan wel flink jonger zijn of moet die uit hetzelfde tijdsbestek als het chassis komen?

Wederom bedankt!
-Michel

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Nov 2020, 17:10

Michel Defender 90 schreef:Mooi, daar kan ik iets mee. Thnxs, maarreh, moet ik documenteren dat er sprake is van schade of onherstelbare rot?
Of bedoel je goed documenteren dat je navraag gedaan hebt, toestemming hebt EN een positieve keuring?
Dan,( laat ik dan maar doorpakken met mijn vragen ;-) mag de carrosserie dan wel flink jonger zijn of moet die uit hetzelfde tijdsbestek als het chassis komen?

Tja, als je nu met een 20, 30 of 35 jaar oude Defender(oïde) een nieuwe deur nodig hebt en je koopt 'm bij de dealer (of slimmer/goedkoper tweedehands bij een sloper) dan koop je (het best) een moderne stalen -- dwz bij de dealer krijg je waarschijnlijk niet anders.
En zo voort en zo verder. Ik neem echter tegelijkertijd ook wel aan dat als het nu over-duidelijk is dat bijna alle carrosseriedelen uit één veel jonger jaar stammen dat de nauwkeurige speurder nattigheid voelt.
Dus de truuk van het kopen van een complete en goede modernere Defender en daar dan een oud chassis inschuiven ... die is riskant.

Overigens gaat het om een zodanige meccano-doos dat je gemakkelijk stukje bij beetje oud voor nieuw kan vervangen.
Zelfs het belangrijkste carrosseriedeel, het "Main Bulkhead" (dan niet zelden roestschade heeft, of nog erger) is een gewoon geaccepteerd vervangdeel. Het chassis is overigens ook een vervangdeel, maar daar moet je dan wel beslist het juiste pad bewandelen.
Je kan dus ook zeggen dat de 1/3 - 2/3 regel bij een Defender(oïde) meer uitpakt als een 1/3 - 1/3 - 1/3 regel: rond chassis en aandrijflijn moet je goed op je passen passen, de rest is een schemergebied.

Groeten MarcS

PS   Even ter illustratie: Mijn keurige oude blauwe Td5, bouwjaar 1999, had begin 2010: één ruit uit 2009, 4 ruiten uit 2000, ééntje uit 1999, een spatbord uit 2001 en een deur uit 2004, en wielen uit een veelheid van bouwjaren, sommige ouder als de auto.
En dan ben ik er nog heel netjes mee omgegaan, in tien jaar slechts driemaal een aanrijding, twee keer parkeerschade, en de derde keer landde de auto op z'n gepoetste kant, alle drie buiten mijn schuld.
Nadat de auto uit de greppel getakeld was kwam er nog een heel rijtje aan nieuwe (tweedehandse) delen bij ... nog een deur, een dak, een voorruit-raam, weer een nieuwe voorruit, een ruilmotor, etc. ..... maar dat was na mijn tijd.

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Nov 2020, 23:14

De jaartallen van jouw Td5 deden er dan ook niet toe Marc.

Het is alleen van belang als je een oldtimer ook belastingvrij wilt rijden. Uiteraard is de belastingdienst dan scherp op "ontwijkers/ontduikers" en dan gaat men beter kijken.

Al heb je in 1000 reparaties verdeeld over 20 jaar het hele hok vernieuwd, als je een keer ter keuring komt en dat kan ook een steekproef zijn dan is het ding gen oldtimer meer als de keurmeester een blok ziet uit een jonger model gecombineerd met diverse nieuwere bodydelen. Dan telt het bouwjaar van het jongste onderdeel........

Natuurlijk is de praktijk wat anders en rijdt bv een maat van me al 15 jaar rond in een Range Rover Classic uit 1981. Niks mis mee, alleen het is een LSE.......

Meerdere steekproeven gehad afgelopen jaren en nooit is iemand opgevallen dat luchtvering etc nie echt klopt bij het ding...... Maar van z'n werkauto, een ouwe G klasse waar ook een nieuwere body opgezet was is wel gewoon het kenteken ongeldig verklaard en een dikke boete opgelegd....... Dat is nu z'n off roader :shock: :shock:

Je moet het risico willen nemen en lol hebben in het gezeik als het je zou treffen.......
Edward van Vugt

Terug naar “Nieuw op het forum”