Edward schreef:....
Al heb je in 1000 reparaties verdeeld over 20 jaar het hele hok vernieuwd, als je een keer ter keuring komt en dat kan ook een steekproef zijn dan is het ding gen oldtimer meer als de keurmeester een blok ziet uit een jonger model gecombineerd met diverse nieuwere bodydelen. Dan telt het bouwjaar van het jongste onderdeel........
Natuurlijk is de praktijk wat anders en rijdt bv een maat van me al 15 jaar rond in een Range Rover Classic uit 1981. Niks mis mee, alleen het is een LSE.......
Meerdere steekproeven gehad afgelopen jaren en nooit is iemand opgevallen dat luchtvering etc nie echt klopt bij het ding...... Maar van z'n werkauto, een ouwe G klasse waar ook een nieuwere body opgezet was is wel gewoon het kenteken ongeldig verklaard en een dikke boete opgelegd....... Dat is nu z'n off roader![]()
..... .
Tja, het maakt natuurlijk een heel verschil of je een hele koets kunstmatig "veroudert" dan wel een oude auto van een gevarieerde collectie aan "reparatiedelen" voorziet.
Ik denk dat je bij een Defenderoïde een heel aardige kans hebt om (eventueel na goed gesprek en anders bezwaar en uiteindelijk beroep) een kort door de bocht ongeldigverklaring recht te zetten. Daarom, en alleen daarom, noemde ik het voorbeeld van mijn oude Td5 ... over nog geen 20 jaar is die ook 40 jaar oud, en tegen die tijd is het ook een "collage" aan onderdelen, en dan mag je blij zijn als je van sommige delen nog weet hoe het zo gekomen is.
Met het geschetste schrikbeeld dat waarbij alleen tot op de draad verrot vervangen mag worden en waarbij alles gekeurd moet is er geen enkele auto een oldtimer (want zelfs die auto die 40 jaar is weggezet heeft nieuwe onderdelen nodig).
Natuurlijk moet je wél met een nieuwe modernere aandrijflijn naar de RDW, en dat doe je het best netjes met een bezoekje voorafgaand aan de werkzaamheden.
O ja, nog een andere invalshoek: Er zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in het "nieuw" opbouwen van een oude auto. Vaak worden daar nieuwe en/of als nieuwe sloopdelen gebruikt, en van die opgeknapte auto's hoor je niet dat ze bij bosjes als een gister gebouwde worden ingeschaald (of erger het kenteken wordt ingetrokken) .... en je zou daar beslist wel iets over horen; die beter als nieuw opgeknapte auto's hebben niet zelden een prijskaartje dat beter als nieuw is.
Groeten MarcS