Een tijdje geleden was mijn oog gevallen op een bonatti grijze defender 110 uit 2004 met 300.000+km. Voor mij een compleet nieuwe ervaring maar een avontuur ga ik niet uit de weg. Natuurlijk werd ik door iedereen in mijn omgeving voor gek verklaard dat ik een 16 jaar oude land rover met 3 ton op de teller wilde kopen. Maar na lang geïnformeerd te hebben bij mede Defender rijders en op het internet e.e.a. gelezen te hebben begon het toch te kriebelen.. Toen ik ging kijken was ik verkocht. Voor mij een compleet nieuwe en fantastische ervaring. Dan vergeet je de horrorverhalen snel en dat moet bij deze auto ook. Van andere Defender eigenaren gehoord hoe de landrover club in elkaar steekt en het beviel me eigenlijk wel. Op de snelweg vriendelijk groeten naar elkaar en op forums elkaar spreken en waar mogelijk helpen.
Nu heb ik meteen bij binnenkomst een aantal (volgensmij voor kenners simpele) vragen.
-Bij het aanzetten van het contact begint de brandstofpomp te zoemen (gelukkig) maar normaal gesproken hoort dit geluid vaak uit te gaan na een aantal seconden. Die van mij blijft maar doorgaan. De brandstofpomp is recentelijk vervangen (mijn eerste en zeker niet laatste reparatie). Misschien heeft het daarmee te maken. Ik vraag me af of het kwaad kan of niet?
-Op de motorkap bij sommige (vooral nieuwere) Defenders/Land Rovers staat "DEFENDER" of "LAND ROVER". Bij mij staat er op de motorkap niks. Alleen net onder de motorkap een Defender sticker. Ik heb gezien dat het mogelijk is deze letters te bestellen. Is dit mooi om te doen of niet? Vind het er zelf altijd gaaf uit zien maar heb geen idee of het op een 2004 model gaaf staat.
-Bij het loslaten van gas komt er een heel erg knarsend geluid uit de versnellingsbak/differentieel. Alsof er ijzer op ijzer tandwielen door elkaar bewegen. Nu weet ik dat een Defender aan alle kanten rammelt en herrie maakt, maar dit klinkt bijna alsof het echt niet hoort. Rijd er nu al een tijdje mee rond maar ben benieuwd of dit te verhelpen is of geen kwaad kan. Zou hier eventueel een filmpje of geluidsopname bij kunnen voegen binnenkort.
Voorlopig was dit het
Groeten, Gijs