Nieuwe Defender rijder erbij :)

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
bonattigrey-110

Nieuwe Defender rijder erbij :)

Berichtdoor bonattigrey-110 » 26 Okt 2020, 00:13

Hallo lezers,
Een tijdje geleden was mijn oog gevallen op een bonatti grijze defender 110 uit 2004 met 300.000+km. Voor mij een compleet nieuwe ervaring maar een avontuur ga ik niet uit de weg. Natuurlijk werd ik door iedereen in mijn omgeving voor gek verklaard dat ik een 16 jaar oude land rover met 3 ton op de teller wilde kopen. Maar na lang geïnformeerd te hebben bij mede Defender rijders en op het internet e.e.a. gelezen te hebben begon het toch te kriebelen.. Toen ik ging kijken was ik verkocht. Voor mij een compleet nieuwe en fantastische ervaring. Dan vergeet je de horrorverhalen snel en dat moet bij deze auto ook. Van andere Defender eigenaren gehoord hoe de landrover club in elkaar steekt en het beviel me eigenlijk wel. Op de snelweg vriendelijk groeten naar elkaar en op forums elkaar spreken en waar mogelijk helpen.

Nu heb ik meteen bij binnenkomst een aantal (volgensmij voor kenners simpele) vragen.
-Bij het aanzetten van het contact begint de brandstofpomp te zoemen (gelukkig) maar normaal gesproken hoort dit geluid vaak uit te gaan na een aantal seconden. Die van mij blijft maar doorgaan. De brandstofpomp is recentelijk vervangen (mijn eerste en zeker niet laatste reparatie). Misschien heeft het daarmee te maken. Ik vraag me af of het kwaad kan of niet?

-Op de motorkap bij sommige (vooral nieuwere) Defenders/Land Rovers staat "DEFENDER" of "LAND ROVER". Bij mij staat er op de motorkap niks. Alleen net onder de motorkap een Defender sticker. Ik heb gezien dat het mogelijk is deze letters te bestellen. Is dit mooi om te doen of niet? Vind het er zelf altijd gaaf uit zien maar heb geen idee of het op een 2004 model gaaf staat.

-Bij het loslaten van gas komt er een heel erg knarsend geluid uit de versnellingsbak/differentieel. Alsof er ijzer op ijzer tandwielen door elkaar bewegen. Nu weet ik dat een Defender aan alle kanten rammelt en herrie maakt, maar dit klinkt bijna alsof het echt niet hoort. Rijd er nu al een tijdje mee rond maar ben benieuwd of dit te verhelpen is of geen kwaad kan. Zou hier eventueel een filmpje of geluidsopname bij kunnen voegen binnenkort.

Voorlopig was dit het :) binnenkort wat foto's en misschien meer info..

Groeten, Gijs

Landmarcs

Re: Nieuwe Defender rijder erbij :)

Berichtdoor Landmarcs » 26 Okt 2020, 18:57

bonattigrey-110 schreef:....
Op de motorkap bij sommige (vooral nieuwere) Defenders/Land Rovers staat "DEFENDER" of "LAND ROVER". Bij mij staat er op de motorkap niks. Alleen net onder de motorkap een Defender sticker. Ik heb gezien dat het mogelijk is deze letters te bestellen. Is dit mooi om te doen of niet? Vind het er zelf altijd gaaf uit zien maar heb geen idee of het op een 2004 model gaaf staat.
....

Welkom Gijs.
Je bent kennelijk gevallen voor/door het LandRover virus ... er zijn ergere virussen ...

Wellicht kan je je meer technische vragen een voor een in de techniek-sectie stellen (als je al niet na even zoeken de antwoorden vindt).

Op de motorkap-vraag kan ik denkelijk hier wel even ingaan.
Vanaf de introductie van de "Puma" (= Ford) motorisering kregen de Defenders deze belettering (en niet eens altijd).
Deze "Puma's" worden ook wel "Bultneus" genoemd omdat de motorkap een bult heeft daar waar tot en met de Td5 de motorkap een lager middendeel had. De "oude" lage motorkap had normaal geen belettering.

Of je die belettering mooi moet vinden is een kwestie van smaak (en dus onbetwistbaar).
De speciale extra opgeleukte [HUE 166] "Jubilee" versie had juist weer geen letters op de motorkap.
Sinds heel kort heeft de mijne ze ook niet (meer).   Voor mij hoeven die letters niet, en in geval van sneeuw en ijs zijn die letters alleen maar lastig: verijzende sneeuw vriest vast op die letters, ga je daarmee rijden dan komt het ijs ineens los en knalt dan met geweld tegen de voorruit ... ik schuif liever sneeuw en ijs even opzij, en dat gaat dus makkelijker zonder die letters.  
Je kan ook nog zeggen/denken dat géén letters gedistingeerder is, het is bij een Td5 in ieder geval authentieker.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 26 Okt 2020, 20:28

bonattigrey-110 schreef:-Bij het aanzetten van het contact begint de brandstofpomp te zoemen (gelukkig) maar normaal gesproken hoort dit geluid vaak uit te gaan na een aantal seconden. Die van mij blijft maar doorgaan. De brandstofpomp is recentelijk vervangen (mijn eerste en zeker niet laatste reparatie). Misschien heeft het daarmee te maken. Ik vraag me af of het kwaad kan of niet?

Een Td5 heeft een bepaalde brandstofdruk nodig anders start hij niet. Het teveel gaat weer retour naar de tank.
bonattigrey-110 schreef:Ik heb gezien dat het mogelijk is deze letters te bestellen. Is dit mooi om te doen of niet? Vind het er zelf altijd gaaf uit zien ....

Dan plak je ze er toch op. Over smaak valt niet te twisten.
bonattigrey-110 schreef:-Bij het loslaten van gas komt er een heel erg knarsend geluid uit de versnellingsbak/differentieel. Alsof er ijzer op ijzer tandwielen door elkaar bewegen. Nu weet ik dat een Defender aan alle kanten rammelt en herrie maakt, maar dit klinkt bijna alsof het echt niet hoort.

Dan zal het wel niet goed zijn, maar zit er ook speling op één van de kruisjes van de cardanas(sen)?

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Okt 2020, 21:26

Erik Peters schreef:
bonattigrey-110 schreef:Ik heb gezien dat het mogelijk is deze letters te bestellen. Is dit mooi om te doen of niet? Vind het er zelf altijd gaaf uit zien ....

Precies, ik gaf mijn overwegingen waarom je ze niet zou kunnen willen.
D'r zijn ook mensen die een gepersonaliseerde versie op de neus plakken.
In dit geval zou je ook kunnen denken aan  G R E Y R O V E R.

Groeten MarcS

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 26 Okt 2020, 22:53

Landmarcs schreef:
Erik Peters schreef:

Groeten MarcS

Op een bultneus staan die letters goed, op een vroegere niet vind ik. Het is net of ze er dan bovenuit steken.

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 26 Okt 2020, 22:55

Erik Peters schreef:
bonattigrey-110 schreef:-Bij het aanzetten van het contact begint de brandstofpomp te zoemen (gelukkig) maar normaal gesproken hoort dit geluid vaak uit te gaan na een aantal seconden. Die van mij blijft maar doorgaan. De brandstofpomp is recentelijk vervangen (mijn eerste en zeker niet laatste reparatie). Misschien heeft het daarmee te maken. Ik vraag me af of het kwaad kan of niet?

Een Td5 heeft een bepaalde brandstofdruk nodig anders start hij niet. Het teveel gaat weer retour naar de tank.

bonattigrey-110 schreef:-Bij het loslaten van gas komt er een heel erg knarsend geluid uit de versnellingsbak/differentieel. Alsof er ijzer op ijzer tandwielen door elkaar bewegen. Nu weet ik dat een Defender aan alle kanten rammelt en herrie maakt, maar dit klinkt bijna alsof het echt niet hoort.

Dan zal het wel niet goed zijn, maar zit er ook speling op één van de kruisjes van de cardanas(sen)?

Groet,

Erik.

Zit er nog olie in? :?

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 26 Okt 2020, 23:11

OttoVink schreef:Zit er nog olie in? :?

Als er geen olie in zit, waarom maakt ie dan alleen lawaai bij gas los?

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

bonattigrey-110

Berichtdoor bonattigrey-110 » 27 Okt 2020, 00:02

Landmarcs schreef:
Erik Peters schreef:

Groeten MarcS

Dit was precies wat ik wilde weten, of het hoorde op deze modellen of niet. Zoals ik nu lees ziet het er dan een stuk minder uit dan zoals ik het in mijn hoofd had. Ben sowieso vaak niet fan van aftermarket / net niet origineel. Fijn om te zien dat er zoveel reactie op komt. Ik weet niet hoe ik iedereen kan beantwoorden maar als jullie het lezen, bedankt :)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Okt 2020, 11:12

OttoVink schreef:Op een bultneus staan die letters goed, op een vroegere niet vind ik. Het is net of ze er dan bovenuit steken.

De motorkap-rand van een Bultneus is gewoon wat dikker, in ieder geval het middendeel.
Er is dus meer plek voor de letters (en ze steken er sowieso wat uit, ook bij een "bultneus", ze hebben een zekere dikte en zijn gewoon op de lak geplakt).

Dat "er uit steken" is dus mijn dingetje in samenhang met verijzende sneeuw.
De sneeuw verijst gemakkelijk omdat er na een rit gedurende geruime tijd nog wat restwarmte uit het motorblok komt, uiteindelijk tocht het zodanig onder die motorkap dat het allemaal ijs wil worden, het is dan juist de motorkap-rand waar je de grootste ijskorsten ziet.

Bij een "bultneus" zonder mis je die letters dus eerder, op een platte pre-bultneus motorkap zijn ze eerder wat "teveel".

Groeten MarcS

PS   Ik vind/vond het latere  D E F E N D E R  op de motorkaprand beslist niet beroerd ogen.
      Echter ook hier geldt: wat er niet op zit kan ook niet stuk (het zijn gewoon plastic lettertjes).
      Of met andere woorden: Misschien ligt 't er gewoon iets te dik bovenop, zowel letterlijk als figuurlijk.

allard

Berichtdoor allard » 28 Okt 2020, 17:23

Over die brandstofpomp die blijft draaien: misschien zit er ergens lucht in waardoor dit gebeurt. Er is een routine om 'm te laten ontluchten. Ik weet niet precies hoe deze is (stel je iets voor in de trant van "contact aan - contact uit - 5 sec wachten - contact aan - linker knipperlicht aan - blablabla") maar dat kun je vast online vinden. Het zou ook een lek in een leiding kunnen zijn, waardoor hij niet op druk komt en dus niet uitschakelt.

EDIT: ik denk dat dit het is, "fuel purge":
https://www.web-rover.co.uk/nav.php?p=td5kb/fuelpurge
130 HCPU TD5 MY2000

Terug naar “Nieuw op het forum”