Goedendag,
Sinds vorig jaar in bezit van een Landrover Santana 109 especial series 2 uit Spanje geïmporteerd. Na een vakantie in de bergen daar ben ik op zoek gegaan en gevonden. Het is een geel/lichtbruine diesel 5 deurs uit 1974 die altijd in een olijfolie boomgaard dienst heeft gedaan. Er zit zowat niks op maar dat is nou zo heerlijk. Wat carrosserie littekens maar wel een hard chassis en nauwelijks roest.
Na bijna 2 jaar rijden binnen de provincie op bijna dagelijkse basis is de diesel er helaas mee gestopt...hij slaat niet meer aan.
Volle accu en tank, vernieuwde gloeibougies, startmotor gaat rond, inmiddels dieselpomp gereviseerd en brandstoffilter vervangen. Zelfs geen nagelen tijdens inspuiten met starterspray. Wat nu? Hij staat dus nu stil in Haarlem. Wie kent er een dieselkenner in de buurt die dit kan oplossen?
Zijn er blokken te koop die erin passen, diesel of benzine, wie heeft er opties voor mij???
Ik wil graag voor de winter weer toeren!!!
Gr, Ig
Voorstellen en blokzoekend...
Re: Voorstellen en blokzoekend...
Hi,
Is er een compressie test gedaan op het blok?
Heb zelf een slecht startend en erg rokend 2,25 dieseltje in mijn 109 series 3. Alles prima, behalve compressie. het lekt als een dolle langs de zuigers
Goedkoper dan revisie laten doen is bv een 200Tdi inbouwen zonder de turbo. In hoeverre de santana 109 wat dat betreft verschilt van een in engeland gebouwde series 3 weet ik zo niet uit mijn hoofd. De 200Tdi is een landrover eigen blok (gebruikt in oa defender en discovery) en deze conversie is al regelmatig gedaan met de nodige kennis her en der in de laro gemeenschap.
Voor de winter weer toeren vind ik ambitieus ...
Fenna
Is er een compressie test gedaan op het blok?
Heb zelf een slecht startend en erg rokend 2,25 dieseltje in mijn 109 series 3. Alles prima, behalve compressie. het lekt als een dolle langs de zuigers
Goedkoper dan revisie laten doen is bv een 200Tdi inbouwen zonder de turbo. In hoeverre de santana 109 wat dat betreft verschilt van een in engeland gebouwde series 3 weet ik zo niet uit mijn hoofd. De 200Tdi is een landrover eigen blok (gebruikt in oa defender en discovery) en deze conversie is al regelmatig gedaan met de nodige kennis her en der in de laro gemeenschap.
Voor de winter weer toeren vind ik ambitieus ...
Fenna

-
Landmarcs
Fenna,
Iggy heeft het over een Santana Series 2, en bij mijn weten is de Spaanse Series 2 geheel identiek aan de Engelse.
Als ik de berichten over de vernieuwingen bij Santana moet geloven komen die vernieuwingen ± met de Series 3, en dan door de tijd heen steeds meer ... Santana vernieuwde in de tijd dat het bij het moederbedrijf alsmaar stil stond.
Ik ken de chronologie niet goed genoeg om te zeggen dat het Stage One frontje bij Santana ontwikkeld was (maar het zou maar zo kunnen).
Een gemiste kans: Ik had in 1981, toen ik langere tijd in Spanje vertoefde, een kleine studie moeten doen en de resultaten netjes moeten vastleggen (ik deed een studie, maar niet van de LandRover ... ik keek er wel met grote belangstelling naar).
Groeten MarcS
Iggy heeft het over een Santana Series 2, en bij mijn weten is de Spaanse Series 2 geheel identiek aan de Engelse.
Als ik de berichten over de vernieuwingen bij Santana moet geloven komen die vernieuwingen ± met de Series 3, en dan door de tijd heen steeds meer ... Santana vernieuwde in de tijd dat het bij het moederbedrijf alsmaar stil stond.
Ik ken de chronologie niet goed genoeg om te zeggen dat het Stage One frontje bij Santana ontwikkeld was (maar het zou maar zo kunnen).
Een gemiste kans: Ik had in 1981, toen ik langere tijd in Spanje vertoefde, een kleine studie moeten doen en de resultaten netjes moeten vastleggen (ik deed een studie, maar niet van de LandRover ... ik keek er wel met grote belangstelling naar).
Groeten MarcS
Voor de winter toeren vind ik helemaal niet ambitieus. Een blokwissel kan in een dag dus met een paar weekenden sleutelen ben je weer klaar. 200TDI vind ik verkloten van de auto. Ik zou er gewoon weer een 2.25 inhangen.
Maar eerst zeker weten dat deze echt versleten is. Compressie testen, brandstofsysteem nalopen op pompdruk, inspuitdruk, etc. Boel controleren op luchtlekken in brandstofsysteem, etc, etc.
Zoals al eerder gezegd: zelfs een blok met de compressie van een vergiet zou nog gewoon moeten starten.....
Maar eerst zeker weten dat deze echt versleten is. Compressie testen, brandstofsysteem nalopen op pompdruk, inspuitdruk, etc. Boel controleren op luchtlekken in brandstofsysteem, etc, etc.
Zoals al eerder gezegd: zelfs een blok met de compressie van een vergiet zou nog gewoon moeten starten.....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Klopt! Op de Santana is meer gevarieerd dan vanuit de Engelse kant. Toch in essentie verschilt het niet veel, zeker niet als het om motor ophang gaat. Eerst het klepdeksel lichten en zoeken naar oorzaken, ook met weinig compressie had ie moeten lopen. Als het blok niet te maken is zoek ik liefst een 2,25 blok, hoewel meer vermogen lekker zou zijn, weet ik niet of de rest (bak en lagers) die krachten wel aankunnen.
Ik heb ook nog een overdrive liggen, iemand bekend met techneuten tbv revisie of onderdelen hiervoor?
Ik heb ook nog een overdrive liggen, iemand bekend met techneuten tbv revisie of onderdelen hiervoor?
Terug naar “Nieuw op het forum”