Hoi LRCH en haar leden/lezers,
Ik ben Edwin Vrijer-Buijnsters woonachtig is West Brabant met mijn gezin wat bestaat uit mijn vrouw Suus en onze twee kinderen.
Na 17 jaar wikken en wegen hebben wij/ik besloten om toch de defender te kopen waar ik al lang naar uitkijk. De kosten om deze auto te blijven rijden was voor mij de rede om al die tijd te wachten.
Ondertussen hebben wij de defender, 110 2008, 4 maanden en hebben we leuke plannen in het verschiet met deze auto. Plannen lopen uiteen van het opknappen van de auto tot het maken van tourritten en vakanties.
Buiten de standaard verhalen van niet land rover rijders ben ik geheel nieuw in deze wereld. Zo heb ik gisteren de eerste storing opgelost het behulp van dit forum. Ik ga het bestaande topic aanvullen met de bevindingen.
Verder hou ik het forum in de gaten voor eventuele uitstapjes of adviezen.
Edwin
Even Voorstellen (Edwin)
Re: Even Voorstellen (Edwin)
Welkom!
Kijk even wat je weet van de onderhoudshistorie van de 110. Als die niet bekend is steek er dan 4 nieuwe injectoren in zodat je weet dat die goed zijn en voortaan weet hoe lang ze al meegaan.
Dat is een goede preventieve maatregel om een kapot blok te voorkomen. Iedere 75K nieuwe erin!
Kijk even wat je weet van de onderhoudshistorie van de 110. Als die niet bekend is steek er dan 4 nieuwe injectoren in zodat je weet dat die goed zijn en voortaan weet hoe lang ze al meegaan.
Dat is een goede preventieve maatregel om een kapot blok te voorkomen. Iedere 75K nieuwe erin!
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Bedankt voor de tip. Heb alleen wel de vraag of dit ook geld voor verstuivers van een diesel?
e.vrijer schreef:Bedankt voor de tip. Heb alleen wel de vraag of dit ook geld voor verstuivers van een diesel?
In een 2008 ligt de 2.4 diesel van Ford die ook in de Transit bussen ligt. Juist dit blok heeft als kwaal de lekkende/nadruppelende verstuivers waardoor ze kapot lopen.
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schreef:e.vrijer schreef:Bedankt voor de tip. Heb alleen wel de vraag of dit ook geld voor verstuivers van een diesel?
In een 2008 ligt de 2.4 diesel van Ford die ook in de Transit bussen ligt. Juist dit blok heeft als kwaal de lekkende/nadruppelende verstuivers waardoor ze kapot lopen.
Hoe zorgelijk is dat verstuiver-probleem ?
Mijn "Puma" rijdt al bijna tweemaal die 75 K kilometers met de originele verstuivers, en hij is vooralsnog probleemloos.
Wat merk je van lekkende/nadruppelende verstuivers ? (dwz anders dan het ramp-scenario van de kapot gelopen motor).
Groeten MarcS
Je merkt er niks van tot je een tik in de motor krijgt. Dat is dan meestal het small end lager van de eerste zuiger dat gaar is omdat die veel te heet geworden is.
Het is net het Td5 oliepompboutje, het zal vast niet alle blokken overkomen maar het is een redelijk betaalbare verzekering die je afsluit als je op tijd de verstuivers wisselt. Net zoals het laten controleren van het boutje vooral gedaan wordt voor de gemoedsrust.
Ik heb de 130 ook naar de 125K gereden zonder ze te vervangen of te controleren. Maar ja, ben ook aan m'n derde Td5 n ik heb nog nooit een carter van een Td5 blok gehaald om een pompboutje te zoeken

Het is net het Td5 oliepompboutje, het zal vast niet alle blokken overkomen maar het is een redelijk betaalbare verzekering die je afsluit als je op tijd de verstuivers wisselt. Net zoals het laten controleren van het boutje vooral gedaan wordt voor de gemoedsrust.
Ik heb de 130 ook naar de 125K gereden zonder ze te vervangen of te controleren. Maar ja, ben ook aan m'n derde Td5 n ik heb nog nooit een carter van een Td5 blok gehaald om een pompboutje te zoeken
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Re: Even Voorstellen (Edwin) => Verstuivers "Puma"
Edward schreef:Je merkt er niks van tot je een tik in de motor krijgt. Dat is dan meestal het small end lager van de eerste zuiger dat gaar is omdat die veel te heet geworden is.
Ik heb de 130 ook naar de 125K gereden zonder ze te vervangen of te controleren. Maar ja, ben ook aan m'n derde Td5 n ik heb nog nooit een carter van een Td5 blok gehaald om een pompboutje te zoeken![]()
![]()
Tja, Edward, je hebt nu weer een nieuwe zorg gezaaid (een nieuw "oliepompboutje").
Is er meer bekend over frequentie van dit soort van verstuiverklachten, en de kilometrages (en het auto-gebruik) waarbij ze optreden ? Er rijden toch heel wat "Puma" Defenders rond, en er zijn er genoeg die hier hun klachten zouden posten. Hebben die allemaal geluk, of hebben die allemaal al nieuwe verstuivers ?
Dat oliepompboutje was iets waarbij je kan denken "'t zal wel loslopen" ... maar als het dan ook echt los liep was je aan de beurt - uiteindelijk ging het om een bescheiden - maar toch aanmerkelijk - aantal "pech"gevallen (en ook een serieus aantal voorbeelden waar het boutje los zat en tijdig vastgezet).
Het prettige van dat boutje is dan wel weer dat een eenmalige controle volstaat.
Bij die verstuivers kan je voor de zekerheid tussentijds wisselen, maar wat is dan wijsheid: als je goeie hebt verwissel je wellicht voor mindere kwaliteit... en hoe vaak moet je ze dan wisselen om zeker te zijn.
En verder: een lekkende/druppelende verstuiver ... merk je dat niet aan meer roet, minder vermogen en/of meer verbruik, of een toenemend olie-peil ?
Ik kan me heel goed voorstellen dat de typische "white-van-driver" niet veel aandacht geeft aan de prestaties van de diesel –– dwz zolang ie maar op de bumper van z'n voorligger kan zitten is het goed. Een wat oplettender gebruiker/eigenaar merkt wellicht eerder veranderingen in roet, vermogen en/of verbruik, en/of een toenemend oliepeil en een bijpassende diesellucht.
Groeten MarcS
Terug naar “Nieuw op het forum”