Hi all! Graag stel ik mij even voor als nieuwkomer op dit forum.
Sinds half februari dit jaar ben ik trots eigenaar van een blauwe, origineel NL 90 TD5 op grijs kenteken met slechts 182.000km op de teller bij aankoop!
Het bezitten van een defender is sinds een weekendje eentje huren van Berwin 4x4 mijn droom geweest.
Ik was al petrolhead en bekend met oud Engels en Italiaans spul. Naast de Defender heb ik namelijk al 6 jaar een Daimler (Jaguar) Super V8, en de auto die plaats moest maken voor mijn Defender was een Alfa Romeo 166 2.4 JTDm. Verder ben ik half eigenaar van de Alfa Romeo 156 van mijn vriendin, en heb ik een Moto Guzzi caferacer (zelfbouw)
Techniek zit in mijn kop en vingers en sleutel naast het bouwen van motorfietsen graag zelf aan mijn "meccano" Land Rover.
De aanpassingen die ik tot nu toe gedaan heb vallen mee, maar er staat nog het eea te wachen.
- EGR Klep reeds verwijderd
- Alle oliën al vervangen
- Snorkel ligt klaar
- RVS boutjes en moertjes liggen klaar
- Middendemper delete ligt klaar
Verder is de stalen capping een keer aan de beurt, en met het spuiten van dat spul mogen ook enkele delen aan de voorkant gespoten worden.
Het is een land rover, dus wat is er verder stuk?
- Stuurbox lekt, daar zoek ik nog een specialist voor
- Tank is altijd vol volgens de meter sinds ik een keer op een naar rechts aflopende helling heb geparkeerd
- de 'dos amigos' (tres op de disco, dos op de defender) gaan soms aan (ABS en TCS)
Verder lekker robuust en probleemloos rijden, genieten zo'n eigenzinnige auto!
Ik hoop dat dit forum veel plezier gaat brengen, en wellicht dat ik in de toekomst ook iets zinnigs toe te voegen heb!
Even voorstellen: de 90 TD5 van Mika
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Even voorstellen: de 90 TD5 van Mika
Welkom Mika,
Een mooie Td5 .... alleen vind ik die verwijderde EGR een beetje jammer ...
¿ Wat was de reden om de EGR te verwijderen ?
Tot zwaais, MarcS
Een mooie Td5 .... alleen vind ik die verwijderde EGR een beetje jammer ...
¿ Wat was de reden om de EGR te verwijderen ?
Tot zwaais, MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 10 Jul 2020, 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Even voorstellen: de 90 TD5 van Mika
MrMikor schreef:Het is een land rover, dus wat is er verder stuk?
- Stuurbox lekt, daar zoek ik nog een specialist voor
[/attachment]
Welkom,
Vervangen voor een nieuwe is de beste optie. Reviseren is bijna altijd kansloos.
Daar heb je geen specialist voor nodig, dat is een klus die prima zelf te doen is.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Even voorstellen: de 90 TD5 van Mika
Edward schreef:MrMikor schreef:Het is een land rover, dus wat is er verder stuk?
- Stuurbox lekt, daar zoek ik nog een specialist voor
[/attachment]
Welkom,
Vervangen voor een nieuwe is de beste optie. Reviseren is bijna altijd kansloos.
Daar heb je geen specialist voor nodig, dat is een klus die prima zelf te doen is.
idd beter een nieuwe
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Even voorstellen: de 90 TD5 van Mika
MrMikor schreef:....
Verder is de stalen capping een keer aan de beurt, ....
Ik kon het kenteken niet goed ontcijferen dus weet ik ook het bouwjaar niet, maar ... dat van die body-cappings komt me bekend voor.
Mijn oude trouwe blauwe Td5 110 hard-top had na een jaar of 8 op de hoeken achter al aardig krokante body-cappings, en dat bemerkte ik door riant binnenstromend water tijdens een wat forsere regenbui.
Ik vermoed dat gebruikte de schuim-afdichtingen toch niet zo'n goed idee waren. Bij mijn huidige "Puma" heb ik bijna direct de gehele "waist-line" afgekit met zwarte MS-Polymeer-kit. Die kit is in ieder geval goed tegen lekkages. Bij de "Puma" zijn in ieder geval na ± 10 jaar de body-cappings nog steeds fris. Het is natuurlijk geen bewijs maar de "Puma" (of althans de mijne) lijkt op een aantal punten net iets beter roest-resistent.
Groeten MarcS
Re: Even voorstellen: de 90 TD5 van Mika
Leuk verhaal, leuke autohistorie!
Voor mijn gemoedsrust, wat zijn body-cappings?
Voor mijn gemoedsrust, wat zijn body-cappings?
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT
En ook nog wat modern gescharrel....
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT
En ook nog wat modern gescharrel....
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Even voorstellen: de 90 TD5 van Mika
deusjevo schreef:.... wat zijn body-cappings?
Body-cappings zijn de ijzeren randen van de "laadbak" van een Defender, Defenderoïde of Series.
Bij de Series en de eerdere Defenderoïden zijn deze delen verzinkt, bij de latere Defender(oïden) zijn ze gewoon gelakt.
Tussen de "body-capping" en de bovenbouw wordt een stook "schuim-rubber" gebruikt en het idee is (zo zegt men wel) dat dat schuim het vocht niet vasthoudt en zelfs naar buiten afvoert. In de praktijk valt dat dus tegen, waarschijnlijk in het bijzonder door wat gerammel, en mogelijk meer nog door vorst-werking ontstaan er plekken waar het schuim juist water vasthoudt ... en dan hoeft de lak maar een beetje te beschadigen (zand en andere schurende zooi blijft er natuurlijk ook steken zodra het eenmaal ingevangen is) ... en daarna komt de roest vanzelf. Omdat een belangrijk deel van de body-capping meestal goed verborgen zit (alleen bij een Pick-Up is de capping in het zicht) kan de roest lang voortwoekeren (totdat regenwater naar binnen gutst, dan komt vanzelf het moment dat het probleem duidelijk is.
De mooiste oplossing is dus verzinkte body-cappings (en die eventueel alsnog in de autokleur lakken). De makkelijker oplossing is (liefst tijdig) de schuim-raad deugdelijk afkitten. Het allermakkelijkst is gods water over gods akker laten lopen.
Groeten MarcS
PS Ik hoop niet dat Mika zo ondersteboven is van de ontvangst dat ie nooit meer reageert.
Re: Even voorstellen: de 90 TD5 van Mika
Dank voor het ontvangst! Ik ben er maar half ondersteboven van hoor, kreeg geen melding dat mijn bericht was goedgekeurd en geplaatst.
Persoonlijk niet mijn favoriete manier hoe een forum gemodereerd wordt, maar zo is het wel goed schoon te houden.
Ik heb de EGR klep verwijderd omdat ik een hekel heb aan enige vorm van uitlaatgasrecirculatie, en zodat ik na het plaatsen van mijn open uitlaat een Stormtuning Stage2 mapping kan toepassen. Door alleen al te kijken naar de brokken zwarte meuk die uit dat EGR systeem kwamen vallen werd ik verdrietig, dat doe ik mijn frisse TD5 niet aan!
Over die frisse TD5 gesproken, na mijn laatste oliebeurt enkele duizend km geleden (inclusief centrifugaal filter) is de olie aan de peilstok nog steeds mooi licht van kleur. Dit heb ik nog NOOIT gezien met een diesel! Meestal na de eerste keer starten is de boel weer zwart...
Voor de olienerds onder ons, er zit Eurol Fluence 5w30 in.
Overigens gebruik ik kroon voor de hele aandrijflijn (even €170 dokken voor enkel de vloeistoffen, blij dat ik het verder zelf kan)
De eerste toelating is in Januari 2003 geweest. Dus het zal een eind 2002 model zijn.
Persoonlijk niet mijn favoriete manier hoe een forum gemodereerd wordt, maar zo is het wel goed schoon te houden.
Ik heb de EGR klep verwijderd omdat ik een hekel heb aan enige vorm van uitlaatgasrecirculatie, en zodat ik na het plaatsen van mijn open uitlaat een Stormtuning Stage2 mapping kan toepassen. Door alleen al te kijken naar de brokken zwarte meuk die uit dat EGR systeem kwamen vallen werd ik verdrietig, dat doe ik mijn frisse TD5 niet aan!
Over die frisse TD5 gesproken, na mijn laatste oliebeurt enkele duizend km geleden (inclusief centrifugaal filter) is de olie aan de peilstok nog steeds mooi licht van kleur. Dit heb ik nog NOOIT gezien met een diesel! Meestal na de eerste keer starten is de boel weer zwart...
Voor de olienerds onder ons, er zit Eurol Fluence 5w30 in.
Overigens gebruik ik kroon voor de hele aandrijflijn (even €170 dokken voor enkel de vloeistoffen, blij dat ik het verder zelf kan)
De eerste toelating is in Januari 2003 geweest. Dus het zal een eind 2002 model zijn.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Even voorstellen: de 90 TD5 van Mika
MrMikor schreef:.... niet mijn favoriete manier hoe een forum gemodereerd wordt, maar zo is het wel goed schoon te houden.
Ik heb de EGR klep verwijderd omdat ik een hekel heb aan enige vorm van uitlaatgasrecirculatie, en zodat ik na het plaatsen van mijn open uitlaat een Stormtuning Stage2 mapping kan toepassen. Door alleen al te kijken naar de brokken zwarte meuk die uit dat EGR systeem kwamen vallen werd ik verdrietig, dat doe ik mijn frisse TD5 niet aan!
Over die frisse TD5 gesproken, na mijn laatste oliebeurt enkele duizend km geleden (inclusief centrifugaal filter) is de olie aan de peilstok nog steeds mooi licht van kleur. Dit heb ik nog NOOIT gezien met een diesel! Meestal na de eerste keer starten is de boel weer zwart...
Tja, na de eerste paar (hoeveel weet ik niet precies) berichten, hoef je niet meer te wachten op de goedkeuring van de moderator.
Het is werk voor de moderator, maar het houdt de bagger buiten de deur.
Qua EGR en roet-recirculatie: Gezien het kilometrage van je aanwinst heeft ie slechts zo'n 10.000 km per jaar gereden, mogelijk niet echt op de "beste" roet-beperkende wijze. Daarnaast ... na bijna 2 ton kilometers een keertje het inlaat-circuit schoon maken is zo gek nog niet.
Bij een beetje verstandige gebruiker vervuilt het inlaatcircuit niet zo gauw. En verder: De EGR recycleert alleen bij deellast, bij vollast zit de EGR net zo dicht als het stukje buis dat je nu hebt, dus qua prestaties is er geen verschil.
Waar wel een verschil is is in de NOx uitsoot. De Td5 is niet de schoonste diesel, maar terug naar het stenen tijdperk maakt de auto nog vuiler.
Misschien maakt die ene EGR-klep niet veel uit, maar met het idee dat jou ene auto niet uitmaakt houdt het niet op. De NOx-waarden blijven hoog en daarmee zorg je dat straks iedere stad dicht is voor om het even welke diesel. (Je verspreid een heleboel NOx onnodig en onwettig in onze leefomgeving. Tot nu toe is het slechts theorie, maar bestaande wetgeving maakt het al mogelijk dat je een enorme douw krijgt wegens het op dez wijze uithoesten van NOx.)
O ja, een gezonde Td5 heeft zeker niet na één keer starten zwarte olie, het centrifugaal-filter lijkt een dingetje van niks maar het zit er niet voor niks.
Groeten MarcS
Re: Even voorstellen: de 90 TD5 van Mika
Landmarcs schreef:MrMikor schreef:.... niet mijn favoriete manier hoe een forum gemodereerd wordt, maar zo is het wel goed schoon te houden.
Ik heb de EGR klep verwijderd omdat ik een hekel heb aan enige vorm van uitlaatgasrecirculatie, en zodat ik na het plaatsen van mijn open uitlaat een Stormtuning Stage2 mapping kan toepassen. Door alleen al te kijken naar de brokken zwarte meuk die uit dat EGR systeem kwamen vallen werd ik verdrietig, dat doe ik mijn frisse TD5 niet aan!
Over die frisse TD5 gesproken, na mijn laatste oliebeurt enkele duizend km geleden (inclusief centrifugaal filter) is de olie aan de peilstok nog steeds mooi licht van kleur. Dit heb ik nog NOOIT gezien met een diesel! Meestal na de eerste keer starten is de boel weer zwart...
Tja, na de eerste paar (hoeveel weet ik niet precies) berichten, hoef je niet meer te wachten op de goedkeuring van de moderator.
Het is werk voor de moderator, maar het houdt de bagger buiten de deur.
Qua EGR en roet-recirculatie: Gezien het kilometrage van je aanwinst heeft ie slechts zo'n 10.000 km per jaar gereden, mogelijk niet echt op de "beste" roet-beperkende wijze. Daarnaast ... na bijna 2 ton kilometers een keertje het inlaat-circuit schoon maken is zo gek nog niet.
Bij een beetje verstandige gebruiker vervuilt het inlaatcircuit niet zo gauw. En verder: De EGR recycleert alleen bij deellast, bij vollast zit de EGR net zo dicht als het stukje buis dat je nu hebt, dus qua prestaties is er geen verschil.
Waar wel een verschil is is in de NOx uitsoot. De Td5 is niet de schoonste diesel, maar terug naar het stenen tijdperk maakt de auto nog vuiler.
Misschien maakt die ene EGR-klep niet veel uit, maar met het idee dat jou ene auto niet uitmaakt houdt het niet op. De NOx-waarden blijven hoog en daarmee zorg je dat straks iedere stad dicht is voor om het even welke diesel. (Je verspreid een heleboel NOx onnodig en onwettig in onze leefomgeving. Tot nu toe is het slechts theorie, maar bestaande wetgeving maakt het al mogelijk dat je een enorme douw krijgt wegens het op dez wijze uithoesten van NOx.)
O ja, een gezonde Td5 heeft zeker niet na één keer starten zwarte olie, het centrifugaal-filter lijkt een dingetje van niks maar het zit er niet voor niks.
Groeten MarcS
Terug naar “Nieuw op het forum”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten