voorstellen

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
gird

voorstellen

Berichtdoor gird » 24 Feb 2020, 18:43

Hallo, sedert 2 jaar ben ik de gelukkige eigenaar van een mooie en goede Lightweight van 73 voorzien van de originele 2.25 l benzine motor met gastank.Het betreft een radio auto die uit het buitenland komt maar al jaren op Nederlands kenteken staat.Hierover heb ik een vraag,hij staat nu op grijs kenteken en ik zou hem graag willen laten omkeuren naar geel zodat er mensen achter in de bak mee kunnen.Ik heb hiervoor de RDW gemaild maar kreeg een heel technisch antwoord terug waar ik weinig mee kan.
Heeft iemand ervaring met het omkeuren van een dergelijk legervoertuig?
Graag een reactie van iemand die mij de juiste vereisten kan vertellen.
bvb Hartelijk dank,
groeten G.Wijnen.

Ron63

Re: voorstellen

Berichtdoor Ron63 » 24 Feb 2020, 23:20

http://www.ronbolleboom.nl/

Misschien kunnen bovenstaande je op weg helpen.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Olaph

Berichtdoor Olaph » 27 Feb 2020, 16:15

Ik weet niet wat voor technisch antwoord je hebt ontvangen, maar dit is het in het kort, waar je rekening mee moet houden:

Als u een auto ombouwt van bedrijfs- naar personenauto dan verandert het voertuig van voertuigcategorie. Dit houdt in dat het voertuig moet voldoen aan de toelatingseisen voor de nieuw ontstane voertuigcategorie.

In gebruik genomen voor 1 januari 1998:
Als de bedrijfsauto in gebruik is genomen voor 1 januari 1998 kan deze worden omgebouwd naar een personenauto. De personenauto hoeft alleen te voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor verkeersveiligheid, aangevuld met onder andere de geluidsproductie en de lichtdoorlatendheid van ruiten.

De RDW adviseert dan ook om eerst bij de fabrikant van de personenauto of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland na te vragen of er een dergelijke typegoedkeuring bestaat en of de personenauto in gewijzigde uitvoering overeenkomt met de typegoedkeuring. Als dit het geval is wordt aan u een Certificaat Van Overeenkomst (CVO) verstrekt. Deze moet u bij de keuring tonen als dit niet blijkt uit de aangebrachte typeplaat.

Bestaat er geen typegoedkeuring dan is het in principe mogelijk op de personenauto individueel te laten toetsen op de toelatingseisen. De kosten voor een individuele beoordeling zijn echter aanzienlijk.
Om dit te controleren moet u het voertuig laten keuren bij een van de keuringsstations van de RDW.

Mee te nemen naar de keuring
U moet het volledige kentekenbewijs meenemen naar de keuring.

Ik heb zelf ooit een YA126 bij de RDW laten (om)keuren tot 9 persoons.
Naast de 2 stoeltjes voor in de cabine heb ik toen 7 kantinestoelen gepakt, daar de poten afgezaagd en er zijdelings 3 aan de ene kant in de laadruimte geplaatst en 4 aan de andere kant. (gewoon met slotbouten door de vloer/constructie vastgezet).
Er was geen gordelplicht --- dus de RDW controleert alleen maar of de stoelen goed vast zaten.

Ik had ook geen stoelen kunnen monteren, maar dan meet de RDW de lengte van de 2 zijdelingse "bankjes" en kom je boven het aantal personen uit dat je met een B rijbewijs mag rijden.

Na de keuring wel de stoelen weer verwijderd en de gaten weer dicht gelast ;)

Succes !

gird

Berichtdoor gird » 28 Feb 2020, 19:47

Hartelijk dank voor de adviezen ,
groeten Gird

Terug naar “Nieuw op het forum”