Even voorstellen en CQ CQ radioamateurs

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
pa3dwj

Even voorstellen en CQ CQ radioamateurs

Berichtdoor pa3dwj » 23 Feb 2020, 14:08

Hallo allemaal,

Na al 5 jaren lid te zijn, wordt het toch eens tijd me even fatsoenlijk voor te stellen. Mijn naam is Ben en ik heb sinds 2014 een Defender 110 uit 1995. Op de foto zie je de auto, mijzelf en onze honden (Boomertje Perro en Whippets Nariz en Droopy). De foto is gemaakt tijdens onze eerste vakantie in 2015 met de Defender in de Pyreneeën bij Broto, waar Sonja en ik samen voor de eerste keer op vakantie zijn geweest, nu al weer 21 jaar geleden. Er stonden op dat moment geen antennes op, want die bleven overal achter hangen tijdens de (deels off-road) tocht.

We zijn fervente tentkampeerders (hebben meteen een OZTent aangeschaft). Inmiddels hebben we ook een FoxWing en dat is een heerlijke combinatie, hoewel ik ook regelmatig een oude Russische legertent gebruik (vooral bij het halfjaarlijkse Groene Bivak met een club van liefhebbers van oude zendontvangers, want daar past die beter bij :D ). Sonja gaat graag mee, maar heeft niet altijd tijd; mijn Whippets Nariz en Droopy zijn wel altijd van de partij.

In de auto heb ik ook altijd (minimaal) 2 zendontvangers mee (voor 2m/70cm en HF) en het lijkt me dat er onder de Laro liefhebbers toch meer zendamateurs moeten zitten. Dus bij deze de oproep om je te melden als je ook zendamateur bent (voor alle duidelijkheid, dat is wat anders dan 27 Mc gebruikers, waarvan ik weet dat er ook de nodige zijn). Misschien is het leuk om (bij events of op vakantie) wat activiteit in de ether te ontplooien, kunnen we een Laro rondje plannen, een forumgroep aan laten maken, of wat dan ook.

Ik ben benieuwd, laat maar eens wat horen.
73 Ben

En mocht je geïnteresseerd zijn in plaatjes met meer antennes en radio's, kijk dan maar eens op mijn website www.pa3dwj.nl
Bijlagen
P1120470 smaller.png
_________________________________________________________________________________________________
Defender 110 uit 1995 (QRV via PI4EHV (145.700 MHz) op vakantie op HF (40m, 7.092 MHz))

deusjevo

Re: Even voorstellen en CQ CQ radioamateurs

Berichtdoor deusjevo » 23 Feb 2020, 16:27

Ik zou bijna zeggen welkom maar je bent al jaren lid :D

Leuk voorstel topic, van zenden heb ik weinig kaas gegeten.
Mijn oom had vroeger een grote antenne op z’n auto en een of ander letter/nummer code achterop z’n kofferbak.
Spul moest er volgens mij uitgebouwd worden als we op vakantie naar Frankrijk gingen.

Is dat hetzelfde als wat jij doet?
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

pa3dwj

Berichtdoor pa3dwj » 23 Feb 2020, 17:35

Dat zou heel goed kunnen, waarschijnlijk begon die identificatie met PA0. Het gaat om een roepnaam (callsign) en die is uniek in de wereld. Behalve voor radioamateurs heb je die voor vliegtuigen en schepen enz. Kijk maar eens naar Nederlandse vliegtuigen die allemaal in grote letters PH- en dan cijfers of letters hebben, of Amerikaanse (op de televisie), die beginnen meestal met N-.

Allemaal onderdelen van internationale afspraken en dat is ook het verschil met bijv. 27 Mc. Mijn roepnaam is PA3DWJ (ook al wat ouder, waarbij PA3 het type machtiging aangeeft en DWJ willekeurig gekozen is. Kun je tegenwoordig zelf opgeven, maar dat vind ik weer zo'n modegril, dus ik hou het lekker zoals het is). Je moet daarvoor examen doen en vroeger mocht je niet zomaar naar het buitenland met je spul en Nederlandse roepnaam, dus daarom moest je opa alles uitbouwen. Heel verstandig, want niet doen is geen overtreding, maar een misdrijf en wie wil er nu (in zijn vakantie) de bak in :D . Tegenwoordig is dat anders geregeld en mag je in veel landen (zelf in de VS) gewoon gebruik maken van je Nederlandse machtiging.

Hier heb je overigens een plaatje (tijdens het Pinksterkamp van de Vereniging voor Experimenteel Radio Onderzoek Nederland). Dat is een jaarlijks event waarvoor ik al sinds 1999 het centrale kampstation beman (roepletters PA6VPK en je snapt wel waarom). Uiteraard ben ik vanaf het moment dat een Defender heb gekocht nog herkenbaarder (vooral toen we nog op deze plek stonden, want dat was bovenop een heuvel)
20170604_123128x30.jpg
_________________________________________________________________________________________________
Defender 110 uit 1995 (QRV via PI4EHV (145.700 MHz) op vakantie op HF (40m, 7.092 MHz))

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 23 Feb 2020, 20:31

Bedankt voor je toelichting!
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Terug naar “Nieuw op het forum”