Roger schreef:tja, het blijft altijd een compromis.
met de Defender werd ik het kabaal op de snelweg zat (ook al kwam ik daar zelden) en dacht toen juist aan een disco eindoverbrenging.
.....
Tja, ook op de kleine weggetjes kan je (ook) met een Td5 Defender + Disco overbrenging voldoende uit de voeten, daar wordt ie echt niet traag van oid. Zonder zware lasten of ongemakkelijke vertrek-posities rijdt een srandaard Td5 Defender net zo makkelijk weg uit de 2º versnelling - met een Disco-overbrenging liggen alle versnellingen een halfje hoger, that's all *.
En ben je kieskeurig, of wil je toch alle opties dan is er nog een overdrive (de GKN-overdrive was mooi maar te fragiel, de Roverdrive lijkt wel betrouwbaar).
* Het tussenbak-verhaal bij de Disco geldt voor de automaat, een kunstgreep om de lock-up eerder te bereiken (voor smalle bochtige Franse weggetjes gaat dat niet helpen)
Op de juiste wijze aan geluidsdemping werken maakt zelfs een 110 HardTop - kaal een rammelbak en echoput tegelijk - stil
(althans stil genoeg voor de radio of een al dan niet moeilijk gesprek). Let op, de verstillingsmaatregelen zijn meervoudig: iets te vaak wordt slechts op één paard gewed.
Anyway: misschien moet je uitzien naar een mooie 110 StationWagon ?
Verder voortaan gewoon via de N-wegen naar NL rijden, da's wel zo leuk als de péage.
(Ik kampeer onderweg, maar van het péage-geld kan je ook een hotelletje of chambre d'hôte nemen.)Groeten MarcS