Hallo allemaal, ik heb sinds kort een 2004 Defender 110 td5 waar ik erg blij mee ben maar met helaas al een ingewikkeld probleem. De motor slaat af in 0 last en start dan niet meer. Zet ik het contact af en wacht ik ongeveer een minuut dan springt de motor direct aan en kan ik weer een paar minuten rijden. Dit herhaalt zich continu en inmiddels kan ik het ook forceren zonder te rijden. Door ca 15x snel achter elkaar het gaspedaal ca 25% in te duwen en abrupt weer lis te laten, valt de motor stil. Contact uit, minuut wachten en dan loopt hij weer prima. Rij ik met de auto en zorg ik dat ik niet in 0 last kom dan is er niets aan de hand. Verder loopt hij prima.
Inmiddels vervangen en getest:
Brandstofpomp en filter vervangen
Relays brandstofpomp vervangen
Kabelboom injectors vervangen
Weerstand injector bekabeling motorkabelboom gemeten
Ecu gecontroleerd op oliesporen
Ecu uitgelezen en een functietest uitgevoerd (thunder ECM )
Ik heb hem Bij een specialist laten uitlezen en iedere keer als hij afslaat komt er een hele vreemde foutcode die de specialist niet kon verklaren cq vertalen.
(Schalter oben vorzundung nicht ok)
Zegt iemand deze code iets?
Heeft iemand een idee?
Misschien kan iemand mij helpen?
-
Pieterdubois
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 11 Okt 2018, 23:09
Re: Misschien kan iemand mij helpen?
Klinkt mij toch als de ECU. Dat testen is net als met een accu: op de testbank lijkt het leuk maar in de praktijk is ie gewoon stuk.
Heb het met m'n vorige Td5 ook gehad. Andere ECU gestoken en opgelost. Bij menig specialist liggen ze gewoon op het schap en dus is wisselen geen kostbare zaak. Want als het niet de oorzaak zou zijn dan koop je die ECIU dus gewoon niet.
Geen idee waar je woont......
Heb het met m'n vorige Td5 ook gehad. Andere ECU gestoken en opgelost. Bij menig specialist liggen ze gewoon op het schap en dus is wisselen geen kostbare zaak. Want als het niet de oorzaak zou zijn dan koop je die ECIU dus gewoon niet.
Geen idee waar je woont......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Misschien kan iemand mij helpen?
Ik weet niet of het een "gewone" kwaal is maar in ieder geval op basis van hoe het "gas" werkt zou het ook nog in het fly-by-wire gaspedaal kunnen zitten (of in de signalen-stroom die nodig is om het fly-by-wire goed te laten werken). Bij gas geheel los geeft het gaspedaal geen gas meer maar wordt de regeling overgenomen door de ECU waarin een stationair/no-stall en een brandstof dicht zolang de motor "voortgeduwd" systeem zit.
Blijf je iets gas geven dan is het de stand van het pedaal die de brandstof-stroom aanstuurt, en dan gaat bijv. de brandstof-kraan niet dicht bij het in de versnelling uitrollen.
Als daar iets mis gaat met de signalen dan kan de ECU er ook niks mee (de foutmelding lijkt te wijzen in de richting van een missend signaal).
Misschien ook eens kijken of er ergens een geoxideerd contactje zit.
Groeten MarcS
Blijf je iets gas geven dan is het de stand van het pedaal die de brandstof-stroom aanstuurt, en dan gaat bijv. de brandstof-kraan niet dicht bij het in de versnelling uitrollen.
Als daar iets mis gaat met de signalen dan kan de ECU er ook niks mee (de foutmelding lijkt te wijzen in de richting van een missend signaal).
Misschien ook eens kijken of er ergens een geoxideerd contactje zit.
Groeten MarcS
Re: Misschien kan iemand mij helpen?
Het gaspedaal is vrij eenvoudig uit te sluiten die hoort waarden te geven bij geen, deel en vollast. Die kun je (laten) meten. Vanaf de ECU moet het juiste voltage naar het gaspedaal gaan (iets van 5 volt) en ook dat kun je meten.
Maar als je aangeeft welke regio je woont dan kunne we je naar een specialist wijzen die je wél kan helpen. Want foutcodes uitlezen en die niet kunnen interpreteren kan iedereen. Dat is ook precies de beperking van een Nanocom etc, je hebt dan wel een code maar dan nog heb je know how nodig om de werkelijke oorzaak te bepalen.
Maar als je aangeeft welke regio je woont dan kunne we je naar een specialist wijzen die je wél kan helpen. Want foutcodes uitlezen en die niet kunnen interpreteren kan iedereen. Dat is ook precies de beperking van een Nanocom etc, je hebt dan wel een code maar dan nog heb je know how nodig om de werkelijke oorzaak te bepalen.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Pieterdubois
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 11 Okt 2018, 23:09
Re: Misschien kan iemand mij helpen?
Thanks allemaal voor de reactie's!
inmiddels kwam ik op een ander forum waar de code refereerde naar de condensatoren in de ECU. deze uitgebouwd en gemeten en daar ook niets mis mee
ik heb maar eens een fatsoenlijke multimeter gekocht om wat signalen te kunnen loggen. ik neig dan ook terug naar het gaspedaal of bekabeling in de hoofd-motorkabelboom.
ps, ik woon in Valkenburg (L)
inmiddels kwam ik op een ander forum waar de code refereerde naar de condensatoren in de ECU. deze uitgebouwd en gemeten en daar ook niets mis mee
ik heb maar eens een fatsoenlijke multimeter gekocht om wat signalen te kunnen loggen. ik neig dan ook terug naar het gaspedaal of bekabeling in de hoofd-motorkabelboom.
ps, ik woon in Valkenburg (L)
Re: Misschien kan iemand mij helpen?
Ga maar even naar Bas4cars gezien je woonplaats. Die komt er wel uit.
Re: Misschien kan iemand mij helpen?
110-Td5 X-tech 2006
Re: Misschien kan iemand mij helpen?
Heb iets soortgelijks gehad. Uiteindelijk bleek de erg-klep te blijven hangen. Dit door een verstopt slangetje van de vacuumstuuring. Probeer maar eens de vacuumslangetjes van de egr-klep te trekken en kijken wat ie dan doet.
Allerlei kenners en specialist bij gehad, maar niemand die dit kon vinden
Allerlei kenners en specialist bij gehad, maar niemand die dit kon vinden
Re: Misschien kan iemand mij helpen?
petersb schreef:Heb iets soortgelijks gehad. Uiteindelijk bleek de erg-klep te blijven hangen. Dit door een verstopt slangetje van de vacuumstuuring. Probeer maar eens de vacuumslangetjes van de egr-klep te trekken en kijken wat ie dan doet.
Allerlei kenners en specialist bij gehad, maar niemand die dit kon vinden
Bij een Td5????? Daar kun je de egr gewoon afhalen zonder uit te programmeren of wat dan ook. Hoe zou daar de motor van af moeten slaan?
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Misschien kan iemand mij helpen?
Edward schreef:petersb schreef:Heb iets soortgelijks gehad. Uiteindelijk bleek de erg-klep te blijven hangen. Dit door een verstopt slangetje van de vacuumstuuring. Probeer maar eens de vacuumslangetjes van de egr-klep te trekken en kijken wat ie dan doet.
Allerlei kenners en specialist bij gehad, maar niemand die dit kon vinden
Bij een Td5????? Daar kun je de egr gewoon afhalen zonder uit te programmeren of wat dan ook. Hoe zou daar de motor van af moeten slaan?
Als de klep om wat voor reden dan ook dicht blijft staan slaat de motor wel af.
Terug naar “Nieuw op het forum”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten