Zoektocht naar Land Rover begint

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Mivida

Zoektocht naar Land Rover begint

Berichtdoor Mivida » 11 Okt 2018, 20:16

Hallo allemaal

Lang geleden sinds ik op auto gerelateerde forums heb gezet gezien ik al een tijdje lease :roll:
Zoals meerdere op dit forum willen mijn vrouw, 2 kinderen en ik een laro om hiermee door europa te gaan rijden. Een camper is leuk maar brengt je niet overal. Dus daktenten erop, losse tent mee en gaan. :mrgreen:
Ook zullen we de auto gebruiken voor de ietwat langere ritjes in NL zelf en hier en daar een boodschapje doen.
De auto zal dus niet als "normale" auto gebruikt worden. Maar ook niet wekenlang stil komen te staan. De reden dat we kiezen voor een laro is omdat we (bijvoorbeeld in Noorwegen) ook van de verharde wegen af willen kunnen. Echt off-road rijden is in principe niet mijn plan.

Defenders zijn hele mooie auto's maar ik denk dat mijn vrouw en kinderen (en misschien ik zelf ook ;) ) liever wat meer comfort willen hebben. Daarom kom ik zelf nu uit op een Discovery 2. (Een raro heb ik ook wel eens bekeken maar is volgens mij duurder qua verbruik/verzekering)
Volgens mij is de Discovery een degelijke auto’s waar zelf ook nog redelijk wat aan te doen is. Veel sleutelwerk zal ik zelf kunnen (met beschrijving/uitleg) en andere/moeilijkere zaken laat ik mijn neef met eigen garage doen.
Ook qua ruimte achterin lijkt dit een goede optie, alleen zal het wel flink proppen worden om daar voor 4 personen alles in kwijt te kunnen :|

Zover ik hier al heb kunnen uitvinden is het slimmer om voor de TD5 te gaan ipv de V8. Echter twijfel ik of ik nu voor de automaat of handschakel moet gaan. Handschakel vind ik niet erg maar automaat vind ik heerlijk. :D
Qua bouwjaar denk ik aan de 2000-2004 range. En wat altijd lastig blijft (en geluk speelt ook mee) hoe degelijk is de auto en zijn er KM standen welke je echt al zou moeten mijden of alleen moet kopen indien bepaalde werkzaamheden al uitgevoerd zijn. En dan natuurlijk ook de prijzen. Je ziet ze online staan vanaf €2000 tot ruim over de €10000 euro. Hoe reeel is het om een goede Discovery 2 te vinden voor ongeveer €5000. Of ga ik dan echt alleen problemen kopen? Sleutelen/onderhouden en misschien in het eerste jaar wat kleinere zaken vervangen is geen probleem, maar het gaat meer om de grote dure zaken.

Altijd lastige die vragen….

Hier nog even een opsomming: ;)
1. Kies ik voor mijn doel met de Discovery 2 voor een juiste optie?
2. De V8 inderdaad mijden en voor de TD5 gaan?
3. Maakt het uit (en zo ja waarom) of ik voor handschakel of automaat ga?
4. Is 2000-2004 de juiste range om in te zoeken of moet ik deze kleiner/groter maken?
5. Wat is wijsheid qua KM standen? Wat wel en/of niet te doen?
6. Ga ik problemen kopen (of op zoek naar een naald in een hooiberg voor wel een goede) als ik een Discovery 2 van ongeveer €5000 wil kopen?

Hopelijk kunnen jullie mij veel wijsheid verschaffen!

Groetjes Sander!!

Onderwerp verplaatst naar juiste rubriek. Chris / Forumbeheer
Discovery 2 V8 4.0l - 2001

Edward

Re: Zoektocht naar Land Rover begint

Berichtdoor Edward » 11 Okt 2018, 20:40

Ben nu aan m'n 3e D2 bezig en ik vind het echt super auto's. Heb ook een Defender gehad voor de lol en looks. Maar als we naar de parkeerplaats liepen waar ze naast elkaar stonden pakten we altijd de D2 als we verder dan 10km moesten rijden.

Heb ook een Range gereden maar dat is idd een flinke slok duurder met alles. Mrb, verzekering en vooral onderhoud en sommige onderdelen. Maar met stip de fijnste wagen die ik ooit gehad heb!

Ik rij automaat, zalig. Met de vorige 340.000 kilometer gereden met de originele automaat. Hele aandrijflijn van die wagen zit in een Defender tegenwoordig.

5K is een reëel budget en er is best een nette wagen te vinden voor dat geld. Ht enige dat echt slecht kan zijn bij een D2 is het chassis aan de achterkant bij de dieseltank. Daar zijn sommige echt heel erg rot.

Overigens ben ik als ik hier het forum en elders de prik moet geloven wel de enige die naar volle tevredenheid met die Engelse rommel rijdt (op de Defender na, dat was een aaneenschakeling van ellende maar omdat er een betrouwbare D2 naast stond heeft me dat nooit veel kunnen schelen) Goegel maar op D2 en je wordt doodsbang van "3 amigo" lampjes tot ontploffende automaten, losse oliepompbouten en weet ik wat meer. Maar dat heb ik allemaal nooit ervaren. Dom geluk begrijp ik......

Misschien rij ik niet genoeg want ik ben nog net niet aan de 750.000 LaRo kilometers.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Mivida

Berichtdoor Mivida » 11 Okt 2018, 21:03

Edward schreef:5K is een reëel budget en er is best een nette wagen te vinden voor dat geld. Ht enige dat echt slecht kan zijn bij een D2 is het chassis aan de achterkant bij de dieseltank. Daar zijn sommige echt heel erg rot.

Dat was zeker al iets wat op mijn "te controleren" lijst bij aanschaf stond.

Edward schreef:Overigens ben ik als ik hier het forum en elders de prik moet geloven wel de enige die naar volle tevredenheid met die Engelse rommel rijdt (op de Defender na, dat was een aaneenschakeling van ellende maar omdat er een betrouwbare D2 naast stond heeft me dat nooit veel kunnen schelen) Goegel maar op D2 en je wordt doodsbang van "3 amigo" lampjes tot ontploffende automaten, losse oliepompbouten en weet ik wat meer. Maar dat heb ik allemaal nooit ervaren. Dom geluk begrijp ik......

:shock: Daar verbaas je me mee. Met wat ik toe nu toe (hier en daarbuiten) dacht te lezen was grotendeels juist positief! Moet ik me nu zorgen gaan maken? :roll:
:lol:

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Okt 2018, 22:20

Nee, over iedere auto, motor, fiets, step of wat dan ook is wel een hoop shit te vinden op internet. Positiviteit is kennelijk een stuk minder populair. :lol: :lol:

Maar ik heb weinig problemen ervaren buiten normaal onderhoud.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Okt 2018, 23:42

Edward schreef:......, losse oliepompbouten en weet ik wat meer. Maar dat heb ik allemaal nooit ervaren. Dom geluk begrijp ik......

Tja, ik rijd beslist niet genoeg, ik kocht 19 jaar geleden mijn eerste Defender, een haastige Fransman reed mij zodanig aan dat die eerste op z'n gepoetste kant eindigde, nu ± 8-en-een-half jaar geleden dus de tweede Defender ....
Voor de "zekerheid" zei ik mijn wegenwacht-abonnement op (nee uit zuinigheid want bij een nieuwe kreeg je 3 jaar dealer-assistentie). Nu dus al 19 jaar geen wegenwacht nodig gehad. En ... ook qua de iets minder heftige tussentijdse onverwachte reparaties viel het al met al (tot nu toe) aardig mee. Met een "gewone" luxe-wagen heb je vaak meer gedoe.

Maar goed, een Defender is sinds de productie gestopt is niet leuk meer, dwz alleen leuk als je er al een had: de prijsontwikkeling is zodanig dat het voor het moment althans bijna een winstgevende investering lijkt (wat dus betekent dat iedereen die er nu een koopt heel veel te veel betaalt).

Discovery's zijn een stuk goedkoper en de keus is groter dus ... zoek gewoon een mooie uit, en ben je dan nog bevreesd mbt wat er stuk kan: koop er dan een met niet te veel extra's.

Groeten MarcS

PS Ik ben een dieselaar, heb nooit anders gereden, maar de dieselprijzen stijgen wel, en harder als de benzine-prijzen.
Wellicht wil een V8 ook op ethanol draaien, dan kan je in sommige buitenlanden ineens heel goedkoop tanken.
Het loont dus evenueel de moeite de brandstofprijzen iets internationaler te bezien, zeker als vakantie een belangrijk doel is.

Mivida

Berichtdoor Mivida » 12 Okt 2018, 09:11

Landmarcs schreef:Maar goed, een Defender is sinds de productie gestopt is niet leuk meer, dwz alleen leuk als je er al een had: de prijsontwikkeling is zodanig dat het voor het moment althans bijna een winstgevende investering lijkt (wat dus betekent dat iedereen die er nu een koopt heel veel te veel betaalt).

Dat idee had ik ook al. Lijkt wel een idee voor eventueel de waarde vastheid van de auto maar hoe is dat nog over x jaar? Dus de prijs en comfort deed mij verder kijken...

Landmarcs schreef:Discovery's zijn een stuk goedkoper en de keus is groter dus ... zoek gewoon een mooie uit, en ben je dan nog bevreesd mbt wat er stuk kan: koop er dan een met niet te veel extra's.

:mrgreen: Dat stelt me weer gerust

Landmarcs schreef:PS Ik ben een dieselaar, heb nooit anders gereden, maar de dieselprijzen stijgen wel, en harder als de benzine-prijzen.
Wellicht wil een V8 ook op ethanol draaien, dan kan je in sommige buitenlanden ineens heel goedkoop tanken.
Het loont dus evenueel de moeite de brandstofprijzen iets internationaler te bezien, zeker als vakantie een belangrijk doel is.

Qua brandstof prijzen helemaal eens en ook de wegenbelasting is een stuk beter bij een benzine. Maar de meeste "horror" verhalen hoor ik wel over de V8 motor. En ja misschien lees je 50 horror verhalen maar lees je niets over de 800.000 stuks waarbij het goed gaat (ken de productie cijfers niet) maar dat schrikt tot nu wel af. Ook hier op het forum las ik dan mensen het niet echt aanraden.

Maar in ieder geval bedankt voor je antwoord! :D

Ps. Zie net dat mijn topic verplaatst is. De naam "Nieuw op het forum" suggereerde bij mij dat je je daar alleen voorstelt (wat ik ook al gedaan heb)
Mivida schreef:Onderwerp verplaatst naar juiste rubriek. Chris / Forumbeheer

Mivida

Berichtdoor Mivida » 14 Feb 2019, 10:10

Mijn zoektocht is tot een einde gekomen en bij dezen dan de foto's.
Het is een V8 uit 2001 geworden.
Bijlagen
IMG_0017-edited.jpg
IMG_0018-edited.jpg
IMG_0020-edited.jpg
Laatst gewijzigd door Mivida op 14 Feb 2019, 10:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Mivida

Berichtdoor Mivida » 14 Feb 2019, 10:11

En nog 1 van het interieur.
Bijlagen
IMG_0027.jpg

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 14 Feb 2019, 11:06

Heel veel goede kilometers toegewenst met je aanwinst.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

rolandrover

Berichtdoor rolandrover » 20 Feb 2019, 16:41

Discovery 2 Highlander … V8 automaat, wat moet dat lekker rijden....en wat die eerder genoemde positieve noot betreft, ik rij zelf al 15 jaar Disco 2 ,wel een td5 , eerst een handgeschakelde en nu een automaat en heb wel eens sleutelplezier,maar dan meestal aan slijtagedelen of lekkende pakkingen na vele jaren dienst,ben al altijd thuisgekomen mét de Disco en ben dat ding nog altijd niet beu , elke keer dat ik hem zie staan slaat de vonk weer over....positief genoeg ?
Veel plezier met je Discovery !

Terug naar “Nieuw op het forum”