Even voorstellen (zonder probleem)

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Thijs201

Even voorstellen (zonder probleem)

Berichtdoor Thijs201 » 04 Sep 2018, 14:55

Hallo allemaal,

Jarenlang (en nog steeds wel) een voorliefde voor aparte voertuigen gehad, voornamelijk Amerikaans georiënteerd. Eerste auto was een Buick Lesabre Convertible uit 1974 met 7,5L V8 waarvan er een kleine 2000 van gemaakt waren. Naast wat Volvo projectjes ook lange tijd een Blazer gehad en nu nog een Dodge B250 5.2 V8 camper. De camper is ook uniek, met alkoof en fabrieksaf camperinrichting.

Maar daarvoor ben ik hier natuurlijk niet! Defenders hebben me altijd al getrokken, en nadat we in het voorjaar een Defender hebben gehuurd in IJsland (die we goed gebruikt hebben én natuurlijk kapot ging) ben ik ook om en staat er nu een Tomb Raider Defender 90 voor de deur. Gelijk overnacht op een naturistencamping op het dak want toevallig paste het reservematras dat ik in de schuur heb er precies in. ;) Anyway, nog geen concrete plannen ermee, maar ik ben een wildkampeerder in hart en nieren dus dat moet wel goed komen. Dit deed ik altijd met de motor (BWM 1200GS), maar die moet nu dus plaats maken. Mogelijk komt er ooit een daktent op, maar eerst even recoveren van de financiële aanslag...

Om toch gelijk een vraagje te stellen: blijkbaar had deze uitvoering geen typegoedkeur in Nederland waardoor die nu met een omweg op grijs kenteken staat. Helaas hebben ze hem met alle toeters en bellen gewogen en is dat kleine bakje bijna net zo zwaar als mijn camper: 2250kg. Ik rij nog geen 5000 per jaar dus een V8 (benzine) erin lepelen wordt dan ineens heel verleidelijk (en zou deze versie ook wel passen), maar is het eenvoudig mogelijk het voertuig enigszins te strippen van accessoires en te laten herkeuren voor een paar honderd kilo winst?

Ik ben van plan hem redelijk te gebruiken waar die voor gemaakt is, dus zal hier en daar nog wel eens een event meedoen. Wellicht leer ik zo het wereldje kennen, want het is toch een andere wereld dan die van de USA cars. :D

Gegroet, Thijs.

fenix2

Re: Even voorstellen (zonder probleem)

Berichtdoor fenix2 » 04 Sep 2018, 15:20

Hallo Thijs,

Welkom :)
Bij een motorwissel heb je sowieso de RDW mensen nodig voor hun goedkeur. Let wel op duidelijke herkomst van de motor en vooraf contact daarover met de RDW vinden zij wel fijn en geeft minder verrassingen achteraf. Over de conversie zelf staat hier en daar op de fora wel een en ander geschreven.
Bovendien heb je zo gelijk mogelijkheid om de uitgeklede versie te laten keuren ;) Let bij grijs belasting tarief wel op de belasting eisen, want die zijn een beetje anders dan wat de RDW al goed vindt voor grijs.

succes, Fenna
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Sep 2018, 22:54

Dag Thijs,

Voor het wild-kamperen zou ik liever een 110 kiezen, maar dat is persoonlijk, en het hangt ook af van hoe "wild" je het maakt.
Ik slaap eventueel in de 110, de laadbak van een HardTop is net lang genoeg en met een extra vloertje is het ineens helemaal niet zo wild meer.

Maar goed, de afslank-kuur van de 90.
D'r is het nodige te winnen aan gewicht, mijn 110-en staan met 1850 kg (Td5) en 1810 kg (Puma) in het kentekenenregister.
Je zou kunnen uitkijken naar een set tubeless-stalen velgen met smalle lichte (en sleetse) banden (Michelin Latitude Cross wellicht), of eventueel een set banden in 205x16 ipv 7.5x16. Verder start de auto ook wel met een kleinere accu (wel goed vastzetten), eventueel een heel kleine accu nemen en een bundeltje hi-cap start-condesatoren - da's nog lichter. En dan verder alle overbodige hard-ware verwijderen en alle vloeistoffen op een laag niveau (bij gerucht zou je de verschillende reservoirs half vol moeten hebben ... maar of ze dat checken, het ruitensproeier-reservoir kan je natuurlijk "afvullen" met een ballon, dat scheelt zo weer een of twee kilo). Die hard-ware kan best een aardig gewicht in de schaal werpen, ik ben vergeten hoeveel mijn rock-sliders/jackable sills los wogen maar het ging om tientallen kilo's.
En als je helemaal tot het gaatje wilt dan haal je een hele cardan-as en ook de bijbehorende steekassen (en eventueel zelfs het differentieel).
Zet je de auto in DiffLock dan rijdt ie gewoon. Of ze het leuk vinden als ze het door hebben ??

Groeten MarcS

Thijs201

Berichtdoor Thijs201 » 05 Sep 2018, 07:43

Hoi Fenna,

Ja dat de RDW en de belasting niet echt op een lijn zitten blijkt wel. Hij heeft een grijs kenteken, maar omdat die niet aan de eisen voldoet betaal ik voor geel... Helemaal prima, maar ik had ingezet op een kleine 1800kg, geen 2250. :shock: Ik zal me vast gaan inlezen over de mogelijke motorswap.

Marc, 'klein' detail: ik ben over de 2m. Voor zover ik me kan herinneren in IJsland gaat dat niet in de auto passen, maar dat is mijn doel ook niet. Zolang er geen daktent is (overigens helemaal niet handig bij wildkamperen, dat valt te veel op) zal ik net als met de motor in een klein tentje slapen.

Qua gewicht denk ik dat ik met alleen de bullbars, sidesteps, het hele rek, alle harpsluitingen en de lier al een aantal schalen kan winnen. Maar wel goeie tips, zeker wat betreft de wielen. Ik wil ook niet te veel de grenzen oprekken, want dan krijg je hetzelfde als met de oldtimerregeling en waarschijnlijk binnen nu en een paar jaar de camperregeling.

Gegroet, Thijs

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Sep 2018, 11:18

Thijs201 schreef:Hoi Fenna,

Ja dat de RDW en de belasting niet echt op een lijn zitten blijkt wel. Hij heeft een grijs kenteken, maar omdat die niet aan de eisen voldoet betaal ik voor geel...

Gegroet, Thijs

Dat heeft niks met op één lijn zitten te maken maar met omzeilen van regels. De Defender is jarenlang op grijs kenteken gezet om het ding überhaupt op kenteken te krijgen. De daadwerkelijke inrichting bepaalt het belastingtarief........

Wil je op grijs rijden moet ie aan de inrichtingseisen voldoen, simpel.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Sep 2018, 11:57

Thijs201 schreef:...

Marc, 'klein' detail: ik ben over de 2m. Voor zover ik me kan herinneren in IJsland gaat dat niet in de auto passen, maar dat is mijn doel ook niet. Zolang er geen daktent is (overigens helemaal niet handig bij wildkamperen, dat valt te veel op) zal ik net als met de motor in een klein tentje slapen.

....

Meer dan 2 meter is sowieso een "probleem".
Je hebt dan met een 5 deurs 110 al een zekere winst qua stoelpositie (ik zit met mijn actuele belastingschot in de 110 en met nog net geen 1meter80 al bijna met mijn knie tegen het overdadige Puma-plastic-dashboard, dat schot vraagt om een modificatie).
Met een 5 deurs 110 kan je met weinig moeite een slaap-vloer maken die in de slaap-positie nog zo'n 20 cm extra krijgt daar waar in de onderweg-positie de rugleuningen zitten. De bruto-laadbak-lengte is immers 1meter90.

Maar je hebt gelijk, een klein tentje heeft beslist ook zo z'n charmes, echt buiten, en letterlijk down to earth. Wanneer ik op pad ben als fietskampeerder is het kleine tentje de enige keus met als nood-alternatief een schuur (en als decadent alternatief een chambre-d'hôte, die schuur komt dan nog in de buurt van "wild" ... die chambre is de afgelopen eeuwigheid echt de uitzondering ter bevestiging van de regel).
Toch vind ik het onderweg soms best luxe om achterin te slapen, vooral als het bedenkelijk weer is, en/of als ik pas in het schemer-duister mijn ideale rustige plekje heb gevonden. En 's ochtends, met de dauw de ruiten schoon poetsen en weer weg is best comfortabel, de ochtend-dauw maakt het tentje toch wat trager.

Groeten MarcS

Thijs201

Berichtdoor Thijs201 » 05 Sep 2018, 14:56

Edward schreef:
Thijs201 schreef:Hoi Fenna,

Ja dat de RDW en de belasting niet echt op een lijn zitten blijkt wel. Hij heeft een grijs kenteken, maar omdat die niet aan de eisen voldoet betaal ik voor geel...

Gegroet, Thijs

Dat heeft niks met op één lijn zitten te maken maar met omzeilen van regels. De Defender is jarenlang op grijs kenteken gezet om het ding überhaupt op kenteken te krijgen. De daadwerkelijke inrichting bepaalt het belastingtarief........

Wil je op grijs rijden moet ie aan de inrichtingseisen voldoen, simpel.

Dat snap ik, maar ik zie ook genoeg Defenders rondrijden met geel kenteken. Hebben die dan wel een Nederlandse typegoedkeur?

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 05 Sep 2018, 16:01

ik heb ze allebei op gewoon geel staan, vanaf een bepaald jaar lukte dat niet meer om de een of andere reden bij meneer LandRover.

Groet Ron

Ps: en natuurlijk veel plezier en goede Km toegewenst met je aanwinst!
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Sep 2018, 16:13

Ron63 schreef:ik heb ze allebei op gewoon geel staan, vanaf een bepaald jaar lukte dat niet meer om de een of andere reden ...

Het hangt wellicht samen met de uitstoot-cijfers danwel met de slurp-tax.
Ik meen dat de uitstoot-normen voor bedrijfsvoertuigen iets ruimer zijn.
Wellicht krijg je van een bepaalde datum gewoon geen goedkeur meer voor geel en dan is het feit dat het "Europees" gezien een bedrijfsauto is - onafhankelijk van het aantal zitplaatsen - een gelukkige bijkomstigheid.   Daarom zijn er dus ook "grijze" zevenzitters.
De nationale belasting mogen evenwel gewoon hun eigen eisen stellen.

Groeten MarcS

PS Mr LandRover heeft overigens ook weinig zijn best gedaan om de Defender goed in beeld te krijgen. Als ik zonder veel moeite en langjarig gemiddeld per liter een kilometer verder kom als volgens de fabriekscijfers dan zijn ze lui geweest bij het vaststellen van die cijfers. De gemiddelde autofabrikant plakt alles af, kiest de juiste klimatologische omstandigheden, doet meer lucht in de extra zuinige banden en nog zo wat ... en krijgt zo sterk geflatteerde cijfers in de folder en ook bij de RDW geregistreerd.

Terug naar “Nieuw op het forum”