Beste leden ,
Mijn naam is Gijsbert Bol ,samen met mijn vrouw Jackie rijden wij al 4 jaar met een defender td5 versie 1 uit 1998.Tot nu toe nog geen grote problemen totdat het geluid van de radio begon te haperen als je over een hobbel reed ,dit werd steeds erger .Daarna viel de verlichting uit (dimlicht en groot licht ) ik monteer op advies van mijn garage een nieuwe licht schakelaar ,geen resultaat.Ik kan wel met het groot licht seinen ,dus de lampen zijn ok. vervolgens heb ik het schakel relais verwisseld met die van de achteruit verwarming ,geen resultaat terwijl de achteruit verwarming met dit relais wel werkte .Heb een nieuwe radio gemonteerd echter het display werkt wel maar geen geluid .Mijn vraag is hebben de radio en de verlichting een verband b.v aarding ,of speelt er een ander probleem.
Alvast bedankt voor de moeite met vriendelijke groet gijsbert en Jackie
kennismaking plus een probleem
Re: kennismaking plus een probleem
Hallo Gijsbert,
Welkom
Met je probleem kan ik niet onmiddelijk helpen, omdat ik over de defender td5 electra niet genoeg weet, maar je telefoonnummer zo open en bloot op het forum zetten lijkt me niet heel verstandig.
gr. Fenna
Inmiddels verwijderd. Bedankt Fenna.
Chris / forumbeheer
Welkom
Met je probleem kan ik niet onmiddelijk helpen, omdat ik over de defender td5 electra niet genoeg weet, maar je telefoonnummer zo open en bloot op het forum zetten lijkt me niet heel verstandig.
gr. Fenna
Inmiddels verwijderd. Bedankt Fenna.
Chris / forumbeheer

Massa waarschijnlijk. Alle draden van de massa zitten bij elkaar in ondeugdelijke witte plastic blokjes die ergens achter de dash of een ander onmogelijke plaats ergens tegen de body zijn gebout. Breekt zo'n blokje af is heel de massa zoek en krijg je meets onwaarschijnlijke stromen en storingen in het systeem.
Kan iemand mij uitleggen waarom een telefoonnummer ergens plaatsen zo'n ramp is? Want mijne staat hier op het forum, op al m'n websites etc.

Kan iemand mij uitleggen waarom een telefoonnummer ergens plaatsen zo'n ramp is? Want mijne staat hier op het forum, op al m'n websites etc.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
gijsbert schreef: ik monteer op advies van mijn garage een nieuwe licht schakelaar, geen resultaat. Ik kan wel met het groot licht seinen, dus de lampen zijn ok.
Meestal is inderdaad de lichtschakelaar 'versmolten', maar ook is het mogelijk dat de gecombineerde richtingaanwijzer-grootlichtschakelaar defect is. Bij het seinen met groot licht wordt in die schakelaar een ander contact gebruikt dan tijdens het schakelen van dimlicht naar groot licht (bij het seinen met groot licht hoort het dimlicht, mits ingeschakeld, ook te blijven branden).
En het probleem met de radio zou mogelijk nog in de draden naar de luidsprekers kunnen zitten.
Groet,
Erik.
p.s. Ook heb ik een keer gelezen (hier op het forum) dat er een probleem was met (een van de stekkertjes in) de relaisvoet (dat deel waar het relais ingestoken wordt).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:gijsbert schreef: ik monteer op advies van mijn garage een nieuwe licht schakelaar, geen resultaat. Ik kan wel met het groot licht seinen, dus de lampen zijn ok.
Meestal is inderdaad de lichtschakelaar 'versmolten', maar ook is het mogelijk dat de gecombineerde richtingaanwijzer-grootlichtschakelaar defect is. Bij het seinen met groot licht wordt in die schakelaar een ander contact gebruikt dan tijdens het schakelen van dimlicht naar groot licht (bij het seinen met groot licht hoort het dimlicht, mits ingeschakeld, ook te blijven branden).
En het probleem met de radio zou mogelijk nog in de draden naar de luidsprekers kunnen zitten.
Groet,
Erik.
p.s. Ook heb ik een keer gelezen (hier op het forum) dat er een probleem was met (een van de stekkertjes in) de relaisvoet (dat deel waar het relais ingestoken wordt).
Het kan natuurlijk een probleem met een maasa-punt zijn. Het enige, "verborgen" lichtrelais heeft natuurlijk ook een massa nodig.
Qua radio kan ik melden dat bij mijn oude Td5 de 12V "achter het dashboard" enigszins zwevend was, waarschijnlijk ook een zwakke massa.
Bij mij ging de radio juist niet uit (wat op te lossen was door parallel over de geschakelde 12V een klokje met lampje te plaatsen, dat lampje deed "wonderen" mbt de zwevende 12V).
Maarrr ... minstens zo waarschijnlijk is "gewoon" een toevallig een voor een optreden van geheel verschillende storingen.
Zoals Erik al aangaf: het meest gebruikelijke "suspect" is de lichtschakelaar, de gecombineerde richtingaanwijzer-grootlichtschakelaar is ook een "goede" kandidaat, het relais is het zelden en de relaisvoet is de "instinker" (dwz dan lijkt alles goed en het werkt toch niet).
Op zoek gaan naar waar de 12V zoek raakt ... en als alles weer werkt snel een "Zweedse Lichtversterker" (of een vergelijkbare relais-schakeling) monteren, het licht valt namelijk gewoonlijk uit als je het het hardste nodig hebt.
Qua radio: check eerst de radio-aansluitingen eens goed, een goede kans is dat er een stukje verloop-kabel met dito stekkers achter de radio zit, dus meervoudig kans op een slecht contact.
Groeten MarcS
Terug naar “Nieuw op het forum”