landrover serie 3 Advies gevraagd bij eventueel kopen

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
MHGPeters

landrover serie 3 Advies gevraagd bij eventueel kopen

Berichtdoor MHGPeters » 03 Jun 2018, 11:00

Goede morgen,

Eventjes voorstellen; Michel en momenteel nog eventjes wonend in Frankrijk maar binnenkort weer terug op eigen bodem.
Nu denk ik er over om een landrover serie 3 te gaan kopen en ben op zoek naar een goed gerestaureerd exemplaar, omdat ik domweg niet de kennis heb om dit zelf op een goede manier te doen.
Ik Ben ook niet op de hoogte en heb geen kennis van dit typ.landrover, maar vind het gewoon een geweldig model om te zien.
Waar ik hem voor zou willen aanschaffen is om hem als tweede auto te gebruiken en zal er veel in gereden in moeten worden. En natuurlijk voor vakanties. Ik heb vroeger een Nekaf gehad en ben daar ook regelmatig mee op vakantie geweest en vonden dit geweldig.
Nu vraag ik me af in hoeverre een serie 3 beter rijd dan een Nekaf ( Hoop ik) omdat mijn vrouw iets meer comfort en prestaties zou wensen.
Hoe gedraagt hij zich op de weg ( 2.5 l benzinemotor )
Ik heb voor een goed exemplaar best wel wat over, mits hij goed is !!
Ik heb er eentje op het oog en ben benieuwd wat jullie er van vinden en wat de gek ( ik dus) er voor zou mogen betalen . Ik wil nog geen bedrag noemen waar de eigenaar hem voor zou willen verkopen om jullie niet te beïnvloeden.

Een link naar foto,s van de auto ( Facebook) en er staan ook nog 3 kleine filmpjes op de pagina. Zodat jullie een beeld krijgen van de werkzaamheden.

https://www.facebook.com/50525615962777 ... 9892216736

Dus in het kort;

Wat zijn de juiste vragen die ik moet stellen aan de eigenaar ?
Wat zou een redelijke prijs zijn voor deze auto?
Hoe is zijn rijgedrag en comfort ?
Is het moeilijk om hem op een Nederlands kenteken te zetten ?
Waar moet ik echt op letten !
Is het een voordeel of juist een nadeel dat hij een benzine motor heeft en waarom ?
En natuurlijk zijn alle verdere tips en adviezen welkom.
Of weet iemand een soort gelijke auto in Nederland te koop.

Ik hoop dat ik antwoorden op mijn vragen zal krijgen en wie weet tot binnenkort met het vervolg verhaal.

Gr. Michel

Erik Peters

Re: landrover serie 3 Advies gevraagd bij eventueel kopen

Berichtdoor Erik Peters » 03 Jun 2018, 22:49

Is het een 2,5 liter of een 2,25 liter? Origineel zou het een 2,25 liter motor moeten zijn, maar Land Rover heeft in de 90 of 110 wel 2,5 liter motoren geplaatst. Dat er geen originele motor in zou zitten zorgt misschien voor een probleem bij de RDW.
Tegenwoordig bouwen verschillende liefhebbers hun Land Rover om van diesel naar benzine, niet vanwege de zuinigheid (verbruik benzinemotor is hoger), maar vanwege de belastingregels.
Ik denk/vind dat een 109 beter rijdt dan een 88 (of Nekaf) vanwege de langere wielbasis. Persoonlijk zou ik geen hardtop willen, maar een stationwagon (en die heb ik vroeger dan ook gehad). Houd er rekening mee dat zo'n 109 regelmatig onderhoud nodig heeft (iedere 7500 km).
Bij de LRCH is een boekje te bestellen met aankoopadviezen.

Maar als je van plan bent om er veel in te rijden, dan is, denk ik, een 110 beter (en comfortabeler).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 03 Jun 2018, 22:51

Hallo Michel,

Een serie 3 had origineel geen 2,5l motor (2,3l met 5 hoofdlagers was het beste wat er origineel in zat in de laatste bouwjaren) Iets waar de RDW bij import in NL wel wat vragen over zal hebben, dus de herkomst van die 2,5liter motor is van belang (zodanig zelfs dat ik van deze auto zou weglopen als dat niet volkomen duidelijk is. Te vaak lees ik op de fora over RDW problemen met een motor, volgens de RDW, zonder duidelijke herkomst). Verder lijkt het erop (op de foto's te zien) dat ze er best serieus werk van maken en ervaring hebben met landrovers. Het chassisnummer is ook wel belangrijk. Goed zichtbaar op de buitenkant van de veerhand rechtsvoor (of in de papieren een melding en locatie van een herinslag). Het is ook wel fijn als bij import het motornummer duidelijk is (op het blok, vlak bij waar in de kop de thermostaat zit, (uit mijn hoofd) aan de linkerkant.
En voor je er aan begint, ga eerst eens een stuk rijden in zo'n hobbelend tuinhuisje en vergelijk het met je herinnering aan de nekaf. Overigens is met veering wel wat te winnen als je naar parabool veren overstapt. De 2,5 is al iets sterker dan de 2,25/2,3l maar nog steeds geen wereldwonder kwa prestaties (o tot 80 lukt wel ergens op dezelfde dag en eenmaal lekker warm is het zelfs te verleiden tot ca 100km/u, maar dat wil je eigenlijk niet zonder overdrive. Wat betreft de prijs, zul je voor vergelijkbaar geld wel een nieuwe middenklasser kunnen kopen. Of je ook werkelijk al hun uren gaat betalen, hangt af van hoe goed je onderhandeld (de 2,5 is voor import wel iets waar je je voordeel mee kunt pakken in de onderhandelingen)

Voor de Nederlandse motorrijtuigen belasting is het ook wel handig als het een 40+ jaar oude auto is op minstens 2 van de 3 hoofdgroepen (chassis en body in dit geval, want er zit al een te nieuwe motor in). Jonger dan 40 zou ik er duidelijk minder voor willen betalen dan voor een 40+ exemplaar

succes, Fenna
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Jun 2018, 00:02

Erik Peters schreef:....
Maar als je van plan bent om er veel in te rijden, dan is, denk ik, een 110 beter (en comfortabeler).

Precies, het is een kwestie van afwegen.
Een volledig gerestaureerde 109 is vast en zeker prijzig, en waarschijnlijk toch onderhoudsgevoeliger als een redelijk recente 110.
Als je niet (te)veel zelf wilt doen is een 110 waarschijnlijk "betrouwbaarder", en een 110 is zeker comfortabeler.
Dus is het de vraag hoe graag je een (mooie) 109 hebt, en hoeveel geld je ervoor (voor een 109 of een 110) over hebt

Groeten MarcS

PS   Ik zie nog niet zo gauw iemand in een lang weekend 2300 km, dwz op en neer naar ZW-Frankrijk, rijden in een 109.
    Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dat met een 110 goed te doen is.

MHGPeters

Berichtdoor MHGPeters » 04 Jun 2018, 10:28

Alweer een goede morgen Erik, Fenna en MarcS,

Allereerst bedankt voor jullie reacties !

Heb eventjes geïnformeerd bij de verkoper betreffende de motor. Er ligt dus een 2,25L 5 lagers in de auto en is dus origineel ( gelukkig) Want heb geen zin in geze… Bij de RDW bij invoer. Auto is voorzien van nieuwe parabolische bladen, nieuwe dempers dus iets comfortabele.

Nog eventjes ter verduidelijking waarom ik val voor dit typ. 109 3 serie. Omdat hij een soft top heeft en de vooruit naar beneden gekanteld kan worden en de voordeuren gehalveerd kunnen worden. Het is geweldig om op deze manier te rijden, vooral wanneer je, je in de bergen bevind. (Ervaring Nekaf ) Dit is dus een must !!!

Ik wil en ga geen bedrag rond de 600 euro wegenbelasting betalen per kwartaal voor een tweede auto. Dus moet het een oldtimer zijn ( 40 jaar) Of youngtimer benzine om voor de overgangsregeling wegenbelasting in aanmerking te komen.

Begrijp dat een Defender 110 technische en qua comfort beter is dan een 109 serie 3. Maar hij moet soft top zijn met de mogelijkheid de voorruit neer te klappen en de deuren gehalveerd kunnen worden. Dus welke Defender komt daarvoor dan in aanmerking die aan mijn eisenparket voldoen.

vraag; kan je een iedere Defender 110 ombouwen naar mij eisenparket of word dat onbetaalbaar en een probleem bij de APK keuring

Sleutelen vind ik geen enkel probleem, heb straks de ruimte. Maar als ik naar de fotos kijk van een totale renovatie, haak ik af bij het zien van alle elektrische bedrading en leidingen. Mechanisch moet wel lukken met een boek erbij :-) .
En MarcS, ik was/ben wel zo iemand die duizenden km rijd tijdens zijn vakantie in een hobbelige, lawaai makende, maar geweldige Nekaf ;) . En ik wil dat gevoel weer beleven, maar dan met net iets meer comfort en minder kans op ellende.

Goed tot zover, Maar als jullie nog antwoorden, adviezen en of suggesties hebben hoor ik het graag.
En ben benieuwd of iemand een indicatie kan geven aan de hand van de foto’s wat je voor zo’n auto mag geven ( Waard is ).

Bedankt en een fijne dag,
Michel

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 04 Jun 2018, 13:02

MHGPeters schreef:Begrijp dat een Defender 110 technische en qua comfort beter is dan een 109 serie 3. Maar hij moet soft top zijn met de mogelijkheid de voorruit neer te klappen en de deuren gehalveerd kunnen worden. Dus welke Defender komt daarvoor dan in aanmerking die aan mijn eisenparket voldoen.

Een 110 (want de naam Defender is veel later ingevoerd) uit 1984 of '85 had origineel nog gedeelde deuren (schuiframen) en echte scharnieren aan de voorruit, dus aardig vergelijkbaar met de 109 (alleen de bovenkant van het dak zit wel vastgekit aan de voorruit).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Jun 2018, 13:59

Erik Peters schreef:
MHGPeters schreef:Begrijp dat een Defender 110 technische en qua comfort beter is dan een 109 serie 3. Maar hij moet soft top zijn met de mogelijkheid de voorruit neer te klappen en de deuren gehalveerd kunnen worden. Dus welke Defender komt daarvoor dan in aanmerking die aan mijn eisenparket voldoen.

Een 110 (want de naam Defender is veel later ingevoerd) uit 1984 of '85 had origineel nog gedeelde deuren (schuiframen) en echte scharnieren aan de voorruit, dus aardig vergelijkbaar met de 109 (alleen de bovenkant van het dak zit wel vastgekit aan de voorruit).

't Kan zelfs een Defender zijn ... dwz een militaire, die hebben nog veel langer de oude elementaire kenmerken zoals deelbare deuren behouden.
Is het geen militaire dan passen de traditionele deuren en het oorspronkelijke voorraam-scharnier nog steeds.

Groeten MarcS

MHGPeters

Berichtdoor MHGPeters » 04 Jun 2018, 15:05

Ik had ook zitten kijken naar militaire 110 benzine maar niet gevonden ouder dan 1989 en komen dan niet in aanmerking voor de overgangsregeling. oudste die ik kan vinden met benzinemotor komen uit 1989 :cry:

Wat ook een goed model is denk ik, is een Land Rover Defender 110 Tithonus. Voldoet ook aan mijn eisenpakket. Alleen kan ik deze ook niet vinden van voor het bouwjaar 1988 met benzine motor. Of bestaan deze wel, maar heb ik hem gewoon nog niet gevonden ?

MHGPeters

Berichtdoor MHGPeters » 06 Jun 2018, 20:38

Hai,

Wie O wie, heeft echt kijk op een restauratie project van een 109 serie 3 .
Ik eerlijk gezegd zelf totaal niet !

Maar ben wel een beetje verliefd geworden bij het zien van van de foto,s van een totale renovatie van een 109 serie 3.
Heb de auto zelf nog niet gezien want staat op 800 km afstand. Maar wat "een plaat van een auto" al zeg ik het zelf met mijn leken ogen.
Maar om mij zelf te behoeden zoek ik dus naar mensen die crities naar de foto's ( 156 stuks ) willen kijken en dan vooral zoeken naar wat niet klopt. Maar hoor natuurlijk ook graag positieven berichten.
Heb nog verzocht om meer foto's van het interieur voor en achter en binnenkant van de deuren en dorpel bij de deuren omdat ik denk ik iets van traanplaat zie onder de deur door op de dorpel . Weet niet of dit zo hoort, maar mijn oog viel er op en is het bescherming. Enik mis nog een foto met gesloten huif.

Op het kenteken staat 3 personen , Kan je dat makkelijk wanneer ik dat wil ( En dat wil ik) veranderen in 9 personen bij de RDW en dan banken en of stoelen inbouwen achterin. Of is dat problematisch ( bouwjaar auto 1981 benzine motor )

En dan de hamvraag. Wat mag zoiets kosten ??

Hoop dat er iemand is die de foto's wil bekijken . Moet nog eventjes een manier vinden om de foto's zichtbaar te maken voor geïnteresseerde en anders kan ik ze toesturen via WeTransfer

Alvast bedankt voor de reacties,

Michel

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Jun 2018, 21:03

MHGPeters schreef:Hai,

Wie O wie, heeft echt kijk op een restauratie project van een 109 serie 3 .
Ik eerlijk gezegd zelf totaal niet !

Maar ben wel een beetje verliefd geworden .... .
Heb de auto zelf nog niet gezien want staat op 800 km afstand.

Dag Michel,

Volgens mij zijn dit ingrediënten voor een miskoop.

Een kat ophalen aan de andere kant van Frankrijk is tot daar aan toe (zeker als de kat gratis is).
De kans op een "kat in de zak" is dan groot, maar die kat kruipt vanzelf uit die zak (zeker als je de opvoeding kent).

Zoals eerder al gezegd: Een Defenderoïde (dus een wat oudere 110) kan ook, een scharnierend raam en deuren met losse door-tops zijn als ze niet op de auto van je keuze zitten "gewoon" wisseldelen (je zal even moeten zoeken om goede deuren te vinden).
Een volledig restauratie-project is niet goedkoop, moet je de uren en materialen en de uren (dus vooral die uren) betalen dan valt het aandeel voor de basis-auto snel in het niet. Een Defenderoïde kan je net zo makkelijk met een 2,25 of 2,5 petrol motoriseren ... het enige is dat je dan alleen iets langer in de overgangsregeling valt.

En verder .... was ik maar wat blij dat er een dak op mijn auto zat toen ik eruit kroop nadat ie op z'n gepoetste kant geland was.
Een Defender-dak + HardTop wanden stelt niet veel voor maar met alleen een paar buisjes en wat canvas wordt het levensruim snel heel klein als er iets mis gaat.

Groeten MarcS

PS Ga eens met "Paul oneten" praten ... dan weet je wat een restauratie naar wens moet kosten ... het kan goedkoper als je het zelf doet, ... het kan ook goedkoper als je bespaart op zaken waar je spijt van krijgt.

Terug naar “Nieuw op het forum”