landrover serie 3 Advies gevraagd bij eventueel kopen

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Landmarcs

Re: landrover serie 3 Advies gevraagd bij eventueel kopen

Berichtdoor Landmarcs » 07 Jun 2018, 18:58

MHGPeters schreef:.... heb domweg geen idee en zoek naar een leidraad. Zou je in een goedkoop land 10-20-30-40.000 euro betalen ??, ik roep maar wat .

Michel,

Ik denk dat je met een budget van 10-15.000 €uro na even wat zoeken wel iets moois vindt in de categorie Defenderoïden.
Het zal dan gewoonlijk wel diesel zijn dus als je dan een benzine wilt moet je daar nog wat budget voor reserveren, en idem voor je wens mbt de soft-top, en tenslotte moet je ook iets reserveren voor een eventueel verborgen gebrek.
Ook al zie je soms Series als waren ze van goud geprijsd, mijns inziens is een Series minder "waard" (al was het maar omdat je "minder" auto voor het geld krijgt). Wil je per se een series, en per se soft-top dan is er een redelijk groot "reservoir" aan ex-army LandRovers.

En qua gerenoveerd ... is het wat de gek ervoor geeft. Zoals Erik al schetste: wie alles netjes doet en alles met originele delen renoveert is meer kwijt als een nieuwe kost(te). En dan moet de al die parts ook nog assembleren. Bij Defensie kochten ze vaak een aantal extra (vracht)auto's om tzt goedkopere spare-parts te hebben. Een auto is een traditioneel voorbeeld van "Het geheel is minder als de som der delen.".

Groeten MarcS

LandRover 109 Series II.jpg
    Dit kan ook nog: 5 deurs met een 3 deurs soft-top

PS Bedenk dat een Defender nieuw zonder BPM iets tussen de 30 en 40.000 €uro kostte, betaal je meer dan betaal je gebakken lucht

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 07 Jun 2018, 22:04

Hallo Michel,

Bij een eerste rondgang langs de foto's, zie ik een serieuze restauratie. Heeft deze 109 een militaire oorsprong? (Veerhanden voor met dubbele gaten en de oogjes op de motorkap bij het reservewiel zijn daarvoor mijn indicatie) Bij militaire oorsprong goed letten op datum eerste toelating tov bouwdatum. Daar kan wel eens een verschil in zitten die voor de Motorrijtuigenbelasting in je nadeel uitpakt.
Verder lijkt het erop dat van het chassis de achterbalk is vervangen, voor een oudere landrover niets bijzonders

Qua onderdelen zie ik dat de hoofdonderdelen ofwel gereviseerd zijn danwel met nieuwe vervangingsdelen zijn opgebouwd. Daar voorzie ik niet onmiddelijk een probleem. Van de deuren is het me uit de foto's niet duidelijk of die zijn vervangen (zijn lift-up met anti burst die pas in de 110/90 zijn gebruikt volgens mij). Ook de spiegels zijn niet origineel voor series (wel voor de latere 90/110 en defenders)

Wat is het bouwjaar van deze 109? (van belang met de originaliteit van het 5 hoofdlager blok). Misschien is het en idee om met het chassis nummer en motornummer bij de RDW te informeren of zij daarmee op voorhand problemen zien

Zolang je het normale en prefentieve onderhoud doet (of laat doen) zoals is voorgeschreven en netjes met de auto omgaat, verwacht ik dat je er lang plezier van kunt hebben zonder gekke dingen tegen te komen. Als ik het geld er voor zou hebben klaarliggen, wil ik er niet meer voor geven dan ca €8.000,- a €10.000,- (met een groter budget zou ik gaan naar bv een gerenomeerde restaureerder in de uk (die ook naar VS exporteerd) en deze laten staan)

groetjes, Fenna
Afbeelding

MHGPeters

Berichtdoor MHGPeters » 10 Jun 2018, 12:37

Goedemorgen luisteraars !

Maar weer eventjes in mijn pen ( toetsenboard ) klimmen.

Verwarrend en tegelijkertijd verbijstering.
Waarom verbijstering; omdat de waarde die Fenna ( nog bedankt voor het doornemen van alle foto’s) aan dit project hangt 8 tot 10.000 max. zou uitgeven aan een soort gelijk project en ik MarcS toch maar zijn advies hebt opgevolgd door Paul OneTen een mailtje te sturen met de vraag of hij er met zijn vakkennis naar zou willen kijken.

Dit was zijn antwoord :
Dat lijkt wel een leuke auto, en daar is al behoorlijk wat aan gedaan. Wel veel goedkope Britpart onderdelen gebruikt zo te zien. Ik denk dat zo'n auto wel 12500-15000 euro waard is. Maar het blijft bij series Land Rovers wel een beetje 'wat de gek er voor geeft' want het blijft natuurlijk echt een hobbyobject waar je niet echt dagelijks mee kan rijden. Daarom zijn Defenders in de regel een stuk duurder, omdat je die ook als 'normale' auto zou kunnen gebruiken.
Groeten, Paul

Al een iets bevredigd antwoord, maaaarr……..begrijp het nog steeds niet helemaal ? En wil hem verder niet overladen met lastige vragen. Daar is dit forum voor toch? :D .

Als ik nu gewoon simpel een gevoelsmatig optelsommetje maak als leek, (en zo keek ik er ook naar), en ik heb geen idee van prijzen en heb er ook niet op gegoogled.
Wanneer ik zelf aan de gang ga met restaureren:
€ 5.000 = Ik koop een redelijke, niet gerestaureerde, 109 series 3. (Weet dan nog niet wat ik heb gekocht en tegenkom nadat je hem uit elkaar haalt)
€ 2.000 = Ik haal hem zelf uit elkaar en laat alle delen los spuiten ( niet rollen )
€ 500 = Ik laat alle stalen delen galvaniseren exclusief het chassis (geen idee wat zoiets kost)
€ 3.000 = Geen idee wat alle nieuwe onderdelen op de foto’s kosten; Remmen,nieuwe bedrading, leidingen, soft top, banden, bovenramen, stoelen
€ 1.500 = Laat het motorblok, versnellingsbak en de cardans reviseren.
€ 1.000 = Doe er nog eens een bedrag bij van spullen die ik vergeten ben.
_______
€ 13.000 = Als ik dit dan optel!

Dit is puur natte vinger werk en nergens op gebaseerd en dan heb ik zelfs het idee dat ik nog te laag heb geschat . Als ik er ver naast zit hoor ik het graag.
Dan heb ik dus een auto die ik met mijn lekenkennis hebt opgeknapt en ben ik 13000 euro armer.

Ook weer geen flauw idee; maar mag ik zeggen dat er 300 uur aan besteed is door het bedrijf wat de werkzaamheden heeft uitgevoerd !!! ?????? en reken dan eens een met een uurloon van 40 euro zou er zomaar 12000 euro aan arbeid in zitten ????? Wordt het een auto van € 25.000
Roept u maar !!

En rijd zo’n auto nou echt zo slecht dat je hem niet dagelijks zou willen gebruiken ?

Fenna ; auto heeft inderdaad een militaire oorsprong. Het bouwjaar is 1981. En een goed idee om het chassis nummer en motornummer bij de RDW alvorens te laten controleren.

MarcS ; Als ik een Defenderoiden ( mooi woord trouwens ) koop voor 15.000 euro en er een bedrag bij optel voor een benzinemotor, soft top en verborgen gebreken. Kom ik dus op een soort gelijk bedrag uit. En zal inderdaad een auto hebben die prettiger is om dagelijks in te rijden. Maar kom ik nog steeds niet in aanmerking voor overgangsregeling en als oldtimer laten registreren kan ik dan wel helemaal vergeten. En kijk eens wat je dan per kwartaal aan wegenbelasting betaald als particulier !

Begrijp me wel goed dat ik blij ben met ieder advies en ik hier geen commentaar lever, maar alleen maar hardop denk en probeer mijn ideale plaatje te verwezenlijken met alle eisen die ik heb.

Dus kom maar op met …………

Michel

Ps. van welk bouwjaar zijn de eerste land rover defender 110 soft top Typ. tithonus gemaakt met benzine motor ? Want als het 1988 is kan ik voor een overgangsregeling in aanmerking komen.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Jun 2018, 13:50

Michel,

De eerste one-ten's (dus Defenderoïden) dateren van 1983 dus heb je 5 jaargangen tot 1988.
Soft of HardTop is een kwestie van wat bouten, het is gewoon een meccano-doos.

Verder reken je je rijk en arm tegelijk. Zoals Erik P. al aangaf: je betaalt al gauw meer aan onderdelen als de prijs van een nieuwe, dus de zeldzaamheidswaarde moet heel hoog zijn wil restauratie "lonend" zijn, het is op z'n best de lol van het zelf doen - als dat je lol verschaft; ik ben meer een fietsenmaker !!

Dus voor de gewone alledaagse marktwaarde geldt: De totaal-som is een stuk kleiner als de som der delen.
En commercieel wordt het nog erger want dan betaal je ook nog eens uurloon, uurloon waar de markt lak aan heeft.

Geef je dan toch (te)veel geld uit doe dat dan aan een oudere Defenderoïde omdat je daarmee meer alledaagse gebruikswaarde koopt (en voor de toekomst ook een net iets makkelijker onderdelen-beschikbaarheid, zo vermoed ik). Een oudere Defenderoïde kan je desgewenst (laten) opbouwen op een verzinkt chassis en met een moderne aandrijflijn -- 2/3 moet origineel blijven, maar die 1/3 die koets heet mag wel opgeknapt en aangepast worden, eventueel met moderne vervangdelen, uiteindelijk kan zo'n Defenderoïde dus net zo goed, of zelfs beter zijn als wat je twee jaar geleden nog nieuw kocht.

En dan als laatste: Als de overgangsregeling een optie is dan kan ook de methode Erik P. met zijn VW-bus een optie zijn - deeltijd schorsen drukt de MRB ook enorm. Je kan ook nog overwegen of een camper-ombouw (vgls de belastingregels) je past - daarmee krijg je een kwarttarief.   O ja, als je dan weer komt met het bezwaar dat je dan te lang tegen een geparkeerde auto aankijkt ... dan moet je toch nog een sommetje maken: diesel is heel duur in de MRB maar nog steeds voordelig in het gebruik ... wil je veel naar Frankrijk dan is diesel weer wat duurder en voor Frankrijk zou je juist liever een bi-fuel petrol/ethanol willen (er zijn inmiddels heel wat E85 pompen in Frankrijk en de E85 is bijna op een LPG-niveau geprijsd). NB In tegenstelling tot veel berichten kunnen heel wat benzine auto's gewoon op E85 rijden (na een kleine aanpassing).
En ... wie weet ... komt er toch nog sneller als iedereen denkt een kilometer-beprijzing ... en dan heb je je in allerlei bochten gewrongen, bochten die met de huidige regels lonend lijken, en bochten die je achteraf beter gewoon had kunnen vermijden omdat je met een kilometerbeprijzing beter op stille uren de kortste rechtste weg neemt.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 10 Jun 2018, 15:47

MHGPeters schreef: van welk bouwjaar zijn de eerste land rover defender 110 soft top Typ. tithonus gemaakt met benzine motor ? Want als het 1988 is kan ik voor een overgangsregeling in aanmerking komen.

Volgens mij komen alleen auto's uit 1987 of ouder in aanmerking voor de overgangsregeling.

En als ik jouw lijstje bekijk dan denk ik dat je alles veel te goedkoop rekent. Mijn 109 heb ik gerestaureerd en gerepareerd met veelal originele LR onderdelen (de toenmalige dealer zag mij graag komen).

Groet,

Erik.

p.s. een geschorste auto mag niet op de openbare weg staan dus je moet ruimte hebben waar je hem kwijt kunt.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

MHGPeters

Berichtdoor MHGPeters » 10 Jun 2018, 17:24

Hai Erik,

Mag ik vragen hoeveel je uiteindelijk kwijt was buiten de aanschaf. ? Of kan je mijn lijstje opnieuw van cijfertjes voorzien ?

En telkens schorsen en weer ontschorsen is voor mij geen optie en veel te veel gedoe en eventjes spontaan een rondje rijden zit er dan eigenlijk ook niet in als het zonnetje schijnt. 3 maanden in de winter niet rijden i.v.m. overgangsregeling vind ik acceptabel .

Gr.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Jun 2018, 17:48

MHGPeters schreef:....
telkens schorsen en weer ontschorsen is voor mij geen optie en veel te veel gedoe en eventjes spontaan een rondje rijden zit er dan eigenlijk ook niet in als het zonnetje schijnt. 3 maanden in de winter niet rijden i.v.m. overgangsregeling vind ik acceptabel.

Alles heeft zo z'n prijs. Had je tijdig een nieuwe gekocht dan betaalde je misschien wel veel MRB maar weinig aan reparaties.
Had je tijdig een iets minder nieuwe gekocht dan heb je iets meer reparaties en ook veel MRB (als je niet wilt/kunt schorsen).
Koop je een goed en serieus (commercieel) gerestaureerde dan betaal je direct vooraf de hoofdprijs en eventueel geen of heel weinig MRB.

Gezien je wensen-pakket zou ik toch ook eens goed navragen of de belastingdienst een soft-top-camper accepteert (in mijn ogen geeft géén dak per definitie genoeg binnenhoogte, een haarklover zegt dat de binnenruimte buitenruimte is), dan heb je kwarttarief MRB en verder geen gedoe.

Groeten MarcS

PS   De LandRover "Tithonius" is geen "type" maar "Tithonius" is een aanduiding voor een levensduurverlingings-programma dat het Britse leger heeft uitgevoerd - en vlgs mij zijn het allemaal diesels. Je hebt nu dus ex-army "Tithonius" LandRovers (en dat zijn wel vaak Soft-Top's), maar hiernaast zijn er de gewone militaire en civile HardTops en SoftTops (HardTop's kan je naar wens met heel weinig moeite in een SoftTop ombouwen).

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 10 Jun 2018, 19:44

MHGPeters schreef:Mag ik vragen hoeveel je uiteindelijk kwijt was buiten de aanschaf. ? Of kan je mijn lijstje opnieuw van cijfertjes voorzien ?

Het is zeker 35 jaar geleden dat ik de 109 kocht, restaureerde en wel 10 jaar lang gebruikt heb als dagelijks vervoer, dus de bedragen van toen kloppen nu niet meer, al was het maar omdat we nu Euro's hebben. Maar ik denk dat de bedragen van toen, nu de bedragen in Euro's (zouden kunnen) zijn.
Spuiten in onderdelen kostte mij 1800 guldens, maar het viel de spuiter toen al vies tegen, dus als ik hem weer had gevraagd, had het zeker 3000-3500 gulden gekost. Motorrevisie (zelf demonteren en assembleren) 1500 gulden (overmaat zuigers, lagers, koprevisie, etc.). En de bak heb ik zelf gereviseerd, met originele onderdelen en hoeveel dat precies was weet ik niet uit het hoofd. Maar gedurende de 10 jaar gebruik is er ook nog een andere fabrieksgereviseerde bak in gekomen (tot 2 maal toe, omdat binnen een half jaar de hoofdas brak, maar die 2e bak was 'nog' garantie). En ook een 2,5 liter diesel (die ik in onderdelen gekocht had, met een uitgelopen lager). Iedere maand kwam ik wel even bij de dealer voor wat onderdeeltjes, en dat 10 jaar lang.........

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Nieuw op het forum”