Disco2 als trekauto

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Brinky

Disco2 als trekauto

Berichtdoor Brinky » 24 Feb 2018, 11:53

Ben sinds vorige week de trotse eigenaar van een Discovery 2... ben zelf garagist en zocht een goede trekauto voor de auto ambulance.

Om meer te kunnen vervoeren ben ik voornemens om een dubbele transporter aan te schaffen... je weet wel... een lange waar 2 auto's achter elkaar op kunnen. Hiermee wil ik dan ook internationaal gaan rijden... Belgie, Duitsland, Scandinavie, Zwitserland, etc..

Zijn er leden op dit forum met ervaring met een dergelijke aanhanger? Wat is beter/fijner... een schamelwagen of een tridem of tandemasser? Wat kunnen jullie aan raden?

Erik Peters

Re: Disco2 als trekauto

Berichtdoor Erik Peters » 24 Feb 2018, 12:47

Persoonlijk zou ik gaan voor een schamelwagen autoambulance, maar Europese regels zorgen ervoor dat een (nieuwe) schamelwagen met oplooprem niet meer op kenteken gezet kan worden. Dus wordt je vanzelf beperkt in je keuze.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Brinky

Berichtdoor Brinky » 24 Feb 2018, 12:51

Erik, waarom jouw voorkeur voor een schamel?

De nieuwe regels mbt oplooprem en schamel had ik reeds gelezen. Er zijn nog wel gebruikte te koop en dat is op zich geen bezwaar.
Rare regels overigens, want in Duitsland bijvoorbeeld is het nog steeds toegestaan om nieuwe schamels op kenteken te zetten (maar daarna importeren naar nederland accepteert de RDW niet).

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 24 Feb 2018, 13:19

Brinky schreef:Erik, waarom jouw voorkeur voor een schamel?

Dat loopt rustiger achter de auto dan zo'n wip-wap, zeker met belading.

En een schamelwagen kun je nog wel op kenteken krijgen, alleen niet meer met oplooprem. Je zult dan een elektrisch remsysteem moeten laten opbouwen (of trekauto en schamelwagen voorzien van luchtremmen). Het probleem van een elektrisch remsysteem is dat er nog geen uitvoering bestaat met typegoedkeur. Ieder bouwsel dient apart getest te worden.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Feb 2018, 20:35

Brinky schreef:De nieuwe regels mbt oplooprem en schamel had ik reeds gelezen. Er zijn nog wel gebruikte te koop en dat is op zich geen bezwaar.
Rare regels overigens, want in Duitsland bijvoorbeeld is het nog steeds toegestaan om nieuwe schamels op kenteken te zetten (maar daarna importeren naar nederland accepteert de RDW niet).

Interessant is dan wel weer dat er - als ik het goed begrepen heb - weer geen regels zijn die verbieden om met een in het buitenland gekentekende aanhangwagen te rijden.
Verder is zou je ook eens moeten weten waarom de oplooprem-schamelwagen niet meer in NL gekentekend wordt. Is dat op grond van een nieuwe EU-regel die tzt ook in Duitsland moet worden ingevoerd ?
Zo niet dan lijkt mij de weigering in NL strijdig met de EU-regel mbt het vrij verkeer van diensten en goederen.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 24 Feb 2018, 22:45

Naar ik begrepen heb komt het vooral uit de Scandinavische landen, daar zouden wat schamelwagens geschaard zijn.
Maar er zijn wel meer Europese regels die tot op heden, niet door ieder land worden nageleefd, b.v. kentekenplicht voor landbouwtractoren/machines.

Groet,

Erik.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Feb 2018, 22:54

Erik Peters schreef:Naar ik begrepen heb komt het vooral uit de Scandinavische landen, daar zouden wat schamelwagens geschaard zijn.

Dat zal dan daar wel samen hangen met gladde wegen ... dus echt handig en verstandig dat ook in NL in te voeren  :twisted:
Overigens hebben ze in bijv. Zweden net zo'n maas in de wet als in Nederland: je mag met een "vreemd" gekentekende aanhanger rijden.

Groeten MarcS

Terug naar “Nieuw op het forum”