Mijn naam is Tom van Grinsven en nieuw op dit forum.
Na al mijn verbouwingen aan een oude boerderij nu eindelijk klaar voor een ander project wat me al jaren bezighoud in het hoofd.
Als klein mannetje al onder de indruk maar nu moet het er van gaan komen.
Maar de eerste vraag die bij me opkomt.... dieselen of niet?
Ik ken mezelf en weet dat als ik los ga dat ik waarschijnlijk niet snel ophoud.
Wat ik dan ook ontzettend jammer zou vinden is dat als ik over een jaar of 5 er ongeveer alles opgeschroefd heb wat ik maar leuk handig of gewoon omdat het dik staat vind. Ik door de EU elk jaar harder ontmoedigd word een 2 ton zware diesel voor de deur te parkeren.
Wegenbelasting daar kan ik op dit moment nog wel mee leven. Ik heb niet alleen een auto maar rijd ook meteen in een hobby. En dat mag nu eenmaal ook wel wat kosten. Maar het moet wel over 10 jaar nog mogen..
Andere optie is dus vanaf chassis iets op te bouwen met een dikke V8 ( gewoon omdat het kan)
Maar het scheelt me natuurlijk wel heel wat uurtjes en centen om een diesel te importeren uit bv Spanje/Italië.
Ben ik de enige met deze vraag?
Neem aan dat iedereen zijn trouwe 4 wieler inmiddels zowat een naam gegeven heeft en als onderdeel van het gezin wordt gezien, dan is ie er natuurlijk ook om te blijven (rijden) en niet om in de schuur te staan met de herinneringen aan vervlogen tijden.
Vraag dus: hoe lang is een diesel nog te rijden.... hoeveel werk is ombouwen later naar iets met een benzine/ gas installatie ... is het slim om dit nu eigenlijk al meteen te doen en het diesel tijdperk over te slaan of gewoon voor zo lang als het kan de kop in het zand te begraven.
Ben erg benieuwd naar de meningen!
Mvg
Tom
Even voorstellen en meteen een dilemma
-
Tomoffthegrid
Re: Even voorstellen en meteen een dilemma
Eerste vraag is natuurlijk wat je budget is en hoeveel kilometers je wilt gaan rijden. Met andere woorden: kun je het je permitteren om een benzinslurper te rijden of is een diesel voordeliger? Dat moet ieder voor zich uitmaken.
Ik heb net weer een Discovery II diesel gekocht. De roverheid zal vast verder gaan met treiteren en mij uit steden etc weren. Dat laatste vind ik niet eens een slecht idee, in veel steden stinkt het rondtuit, alleen jammer dat de milieuzone niet lijkt te werken maar dat is nu bijzaak. Ik heb toch voor diesel gekozen omdat een (werk)auto nu eenmaal niet eeuwig mee gaat en ik tegen de tijd dat het echt lastig wordt wel weer verder kan kijken. Bovendien kosten die dingen nagenoeg niks.
Eerst maar eens kijken of het allemaal zo'n vaart loopt. Maat van me is elektrisch gaan rijden toen dat nog gesubsidieerd werd met alle kortingen die je kon verzinnen. Dat gaf hem netto een korting van ongeveer 40% op alle kosten gedurende vijf jaar. Ook ik heb toen een som gemaakt en los van het feit dat ik het gewoonweg verrek om in een Mietsjoebiesjie oid te gaan rijden kon het voor mij ook niet uit. Zelfs met tussendoor een Disco total loss rijden ben ik voordeliger en blijer uit zonder een hybride.
Maar het is een afweging en rekensom die je echt alleen zelf kunt maken.
Ik heb net weer een Discovery II diesel gekocht. De roverheid zal vast verder gaan met treiteren en mij uit steden etc weren. Dat laatste vind ik niet eens een slecht idee, in veel steden stinkt het rondtuit, alleen jammer dat de milieuzone niet lijkt te werken maar dat is nu bijzaak. Ik heb toch voor diesel gekozen omdat een (werk)auto nu eenmaal niet eeuwig mee gaat en ik tegen de tijd dat het echt lastig wordt wel weer verder kan kijken. Bovendien kosten die dingen nagenoeg niks.
Eerst maar eens kijken of het allemaal zo'n vaart loopt. Maat van me is elektrisch gaan rijden toen dat nog gesubsidieerd werd met alle kortingen die je kon verzinnen. Dat gaf hem netto een korting van ongeveer 40% op alle kosten gedurende vijf jaar. Ook ik heb toen een som gemaakt en los van het feit dat ik het gewoonweg verrek om in een Mietsjoebiesjie oid te gaan rijden kon het voor mij ook niet uit. Zelfs met tussendoor een Disco total loss rijden ben ik voordeliger en blijer uit zonder een hybride.
Maar het is een afweging en rekensom die je echt alleen zelf kunt maken.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:..... vind ik niet eens een slecht idee, in veel steden stinkt het ronduit, alleen jammer dat de milieuzone niet lijkt te werken maar dat is nu bijzaak.
....
Dat die milieuzones niet werken heeft in ieder geval ook te maken met de (snor)scooters die in binnensteden vrij spel hebben, en die precies daar waar je er het meest last van hebt ook de meeste zooi uithoesten (het meest irritant vind ik nog het feit dat het kennelijk nodig is zo'n kreng te starten onder de luifel voor de ingang van de supermarkt, en daarna pas je mobieltje te checken, je valhelm op te zetten etc.).
Elektrisch rijden is (gelukkig?) nog niet zo'n succes. Rijdt er een groter aandeel elektrisch dan komen er borden "slip-gevaar" wegens de 's nachts doodgereden dieren (don't ask me how I know) ... het stil(lere) elektrisch rijden heeft heel mooie kanten, maar 's nachts is die stilte moorddadig voor alle beesten die zo klein zijn dat ze door gedimd licht net zo verblind worden als wij door groot licht.
En qua diesel: Ik hoop en verwacht dat mijn "Puma" nog wel even de stad in mag (ook al heb ik daar gewoonlijk met de auto niks te zoeken en kom ik er dus ook nauwelijks anders als op de fiets).
Groeten MarcS
-
Tomoffthegrid
Tis niet dat ik zo graag de stad in wil. Maar ik denk dat de stille witte boorden mafia diesels op de korrel hebben.
Als ze je van de diesel af willen dan gebeurt dit niet door ze in een stad te weren maar door de belastingen om hoog te schroeven zodat je dadelijk je bak moet registreren als landbouwvoertuig of iets dergelijks
of gewoon de hoofdprijs betaald en 100 km moet rijden om
Nog te kunnen tanken.
Ben bang dat diesel over een jaar of 10 een vies woord gaat worden en je daardoor wel genoodzaakt zal zijn om over te stappen..
Of lpg/G3 de oplossing is weet ik ook niet.
Maar alsnog begin aan zon auto dan ben ik niet van plan hem de komende decennia weg te doen..
Lastige
Als ze je van de diesel af willen dan gebeurt dit niet door ze in een stad te weren maar door de belastingen om hoog te schroeven zodat je dadelijk je bak moet registreren als landbouwvoertuig of iets dergelijks
Nog te kunnen tanken.
Ben bang dat diesel over een jaar of 10 een vies woord gaat worden en je daardoor wel genoodzaakt zal zijn om over te stappen..
Of lpg/G3 de oplossing is weet ik ook niet.
Maar alsnog begin aan zon auto dan ben ik niet van plan hem de komende decennia weg te doen..
Lastige
- Erik Peters
Tomoffthegrid schreef:Ben bang dat diesel over een jaar of 10 een vies woord gaat worden en je daardoor wel genoodzaakt zal zijn om over te stappen..
Er is nu al een brandstof die gewoon als diesel getankt kan worden, die wel veel schoner verbrand en dus minder schadelijke uitstoot geeft. Is wel (veel) duurder dan diesel. Zie hier: https://forum.lrch.nl/viewtopic.php?f=14&t=10750.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Ik denk dat op termijn de oude generatie diesels een nogo zal zijn, de geest is nu eenmaal uit de fles in maatschappelijk opzicht, en dat omkeren wordt niet geaccepteerd, zo werkt het nu eenmaal.
Ook kijkend naar de politieke kleur die vandaag bepaald, stemt dat niet heel optimistisch.
Je hebt geen garantie dat dit uitgangspunt ook niet gaat gelden voor oudere benzine auto's, ook die zitten in de gevarenzone, alhoewel ik meen dat de gemeente rotterdam met hun verbod voor oudere benzineauto's(ouder dan 92 dacht ik) onlangs door de rechter is terug gefloten meen ik.
Als ik NU moest gokken zou ik voor een zo'n modern mogelijke LPG versie kiezen die mogelijk is in een landrover, of die afdoende is vanuit het correcte mileuoogpunt met meetpunt nu, weet ik niet.
Zit je alleen weer met een serieus wegenbelastingtarief.
Zou je toch willen kiezen voor een diesel, probeer dan op financieel gebied het behapbaar te houden.
maw; niet doorschieten in opleuken dat ding.
ja, ik weet, knap suf..
Ik ga mee met Edward, je kan er uiteindelijk geen peil op trekken, en dus je eigen plan maken.
Ook kijkend naar de politieke kleur die vandaag bepaald, stemt dat niet heel optimistisch.
Je hebt geen garantie dat dit uitgangspunt ook niet gaat gelden voor oudere benzine auto's, ook die zitten in de gevarenzone, alhoewel ik meen dat de gemeente rotterdam met hun verbod voor oudere benzineauto's(ouder dan 92 dacht ik) onlangs door de rechter is terug gefloten meen ik.
Als ik NU moest gokken zou ik voor een zo'n modern mogelijke LPG versie kiezen die mogelijk is in een landrover, of die afdoende is vanuit het correcte mileuoogpunt met meetpunt nu, weet ik niet.
Zit je alleen weer met een serieus wegenbelastingtarief.
Zou je toch willen kiezen voor een diesel, probeer dan op financieel gebied het behapbaar te houden.
maw; niet doorschieten in opleuken dat ding.
ja, ik weet, knap suf..
Ik ga mee met Edward, je kan er uiteindelijk geen peil op trekken, en dus je eigen plan maken.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Terug naar “Nieuw op het forum”