Hoi,
Sinds april ben ik in het bezit van een RHD Landrover S3 109 Stage One 2-deurs uit 1981, en aanvankelijk wilde ik er meteen mee gaan rijden. Aangezien die echter op LPG was aangemeld en ik niet veel km-ers zal rijden, heb ik deze meteen eruit gehaald en een herkeuring bij de RDW gemaakt.
Aangezien er ook wat chassis- en carroseriewerk aan was heb ik maar besloten om 'm toch uit elkaar te halen en er een mooie Landrover van te maken.
Nu wil ik er ook stuurbekrachtiging in monteren omdat ik meer gemak met sturen wil hebben en het bestaande stuurhuis ook zeer veel speling heeft dat ook niet meer met afstellen eruit te halen is.
Er zijn al veel topics in het internet over te vinden, maar toch heb ik nog wat specifieke vragen waar iemand in dit forum me misschien mee kan helpen wat me weer een hoop zoekerij bespaart.
Ik wilde de P38 methode voor de ombouw gebruiken.
Mijn vraag is nu welke pomp ik het beste kan nemen voor de 3.5 Rover V8 en waar ik die het beste kan monteren op het V8 blok? Ik zie 123 namelijk geen bruikbare bevestigingspunten die ik zou kunnen gebruiken.
Als iemand nog onderdelen heeft voor de conversie wil ik die graag overnemen.
Ik hoop dat iemand me verder kan helpen met wat tips en/of onderdelen.
Groetjes, Michel
Even voorstellen ...
-
Roger B.
Re: Even voorstellen ...
P38 stuurhuis
denk in jouw geval het ideaalst kwa inbouw een stuurpomp van een 3,5 V8 met bijhorende brackets enzo (zoals die bijv. op een RRC zat)
denk dat die kwa druk en opbrengst ook wel een P38 stuurhuis aan kan.
reservoir, wat slangen...
stuurkolom aanpassen
stuurstang kopen (heystee in Arnhem) of maken of samenstellen... pitmanarm komt p38 kogel, wielzijde een S3 stuurkogel
krijg er momenteel eea van mee, in mijn werkplaats staat een S3 88" 2,25 benzine die zo'n upgrade aan het ontvangen is door haar eigenaar...... Roelof, als ik iets vergeet, vul maar aan
denk in jouw geval het ideaalst kwa inbouw een stuurpomp van een 3,5 V8 met bijhorende brackets enzo (zoals die bijv. op een RRC zat)
denk dat die kwa druk en opbrengst ook wel een P38 stuurhuis aan kan.
reservoir, wat slangen...
stuurkolom aanpassen
stuurstang kopen (heystee in Arnhem) of maken of samenstellen... pitmanarm komt p38 kogel, wielzijde een S3 stuurkogel
krijg er momenteel eea van mee, in mijn werkplaats staat een S3 88" 2,25 benzine die zo'n upgrade aan het ontvangen is door haar eigenaar...... Roelof, als ik iets vergeet, vul maar aan
gone
Gaaf!! Een Serie 388!! Heb je daar ook plaatjes van?

Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Gaaf!! Een Serie 388!! Heb je daar ook plaatjes van?![]()
Dat gaat alleen met een panorama-camera ... en dan is het plaatje weer te groot voor dit forum.
-
Roger B.
als je een stage one al serie 4 zou noemen en een oneten/90 een serie 5.... en een defender voor de puma serie 6... en de puma's serie 7..... dan had je vooral een camera nodig die een flink stuk de toekomst in plaatjes kan schieten........... of je moet lang geduld hebben
post aangepast met wat spaties en een "
post aangepast met wat spaties en een "
gone
- roelof soeteman
Welkom Michel!
Ik ben (in Roger zijn garage) bezig met de ombouw van mijn S3 naar P38 stuurhuis.
Paar puntjes die mij nog te binnenschoten:
1) Geen idee of het P38 stuurhuis past bij een stage 1, Motor is nogal wat breder als een 2,25 benzine, maar het stuurhuis blijft boven de chassis balk.
2) Lower steering column (de as van stuurhuis naar stuurkolom) Heb ik van een p38 gepakt, splines passen aan beide kanten, lengte weet ik nog niet, zover ben ik nog niet
3) Stuurkolom, ik heb er een uit een defender, die zijn er in 2 smaken; 48 spline meenemer voor het stuurwiel, hier past het series stuurwiel op, ik had moeite er een te vinden en ze bleken flink aan de prijs. 36 spline meenemer voor het stuurwiel, bleek makkelijker te vinden en veel goedkoper, ik had toch al een aftermarket stuurwiel dus ik hoefde alleen een nieuwe hub te bestellen. In hoeverre de splines aan de onderkant van de kolom verschillen weet ik niet, maar een 36 spline past aan de onderkant dus (zie 2) op de p38 lower column.
4) RHD P38 stuurhuizen zijn om logische redenen nogal schaars aan de kant van de plas, de slopers aan de overkant hebben vaak geen zin te verschepen naar europa of vragen er schandalig veel geld voor (toegegeven, het ding is nogal zwaar) Ik had mazzel en heb er een in duitsland gevonden.
Succes met de ombouw en veel plezier met de auto!!
Ik ben (in Roger zijn garage) bezig met de ombouw van mijn S3 naar P38 stuurhuis.
Paar puntjes die mij nog te binnenschoten:
1) Geen idee of het P38 stuurhuis past bij een stage 1, Motor is nogal wat breder als een 2,25 benzine, maar het stuurhuis blijft boven de chassis balk.
2) Lower steering column (de as van stuurhuis naar stuurkolom) Heb ik van een p38 gepakt, splines passen aan beide kanten, lengte weet ik nog niet, zover ben ik nog niet
3) Stuurkolom, ik heb er een uit een defender, die zijn er in 2 smaken; 48 spline meenemer voor het stuurwiel, hier past het series stuurwiel op, ik had moeite er een te vinden en ze bleken flink aan de prijs. 36 spline meenemer voor het stuurwiel, bleek makkelijker te vinden en veel goedkoper, ik had toch al een aftermarket stuurwiel dus ik hoefde alleen een nieuwe hub te bestellen. In hoeverre de splines aan de onderkant van de kolom verschillen weet ik niet, maar een 36 spline past aan de onderkant dus (zie 2) op de p38 lower column.
4) RHD P38 stuurhuizen zijn om logische redenen nogal schaars aan de kant van de plas, de slopers aan de overkant hebben vaak geen zin te verschepen naar europa of vragen er schandalig veel geld voor (toegegeven, het ding is nogal zwaar) Ik had mazzel en heb er een in duitsland gevonden.
Succes met de ombouw en veel plezier met de auto!!
Land Rover Series 3 SWB '79
- roelof soeteman
Oh ja, nog een puntje, de stuurkogels van een p38 hebben een iets andere konus als de defender/series kogels en een ander schroefdraad. Ik heb dus een stuurstang laten maken (bij Heystee) met aan een kant p38 draad (m18x1,5 links) en aan de andere kant series draad (11/16 UNF rechts) en zag bij Heystee dat hij er een paar extra uit de draaibank heeft laten komen. Ik weet alleen nog niet zeker of de lengte van de stuurstang goed is.
Land Rover Series 3 SWB '79
Terug naar “Nieuw op het forum”