Tegenwoordig hoor ik nooit meer van iemand dat hij is 'gepakt'. Ik weet niet of mensen hier de topicstarter persoonlijk kennen, want dan zou het een vrij betrouwbare bron zijn om te horen wat voor boetes er nu daadwerkelijk worden opgelegd. En mogelijk is het een extra waarschuwing voor mensen die denken dat het allemaal wel meevalt. Of andersom, dat mensen denken 'voor dat bedrag afgewogen tegen de relatief lage pakkans wil ik het risico wel lopen'. Want hoe vaak rij je in een fuik? Bij ons in Almelo heb je een verhoogde kans omdat hier een RDW locatie is, en ik lees meerdere keren per jaar over een totaalcontrole hier. Zelf ben ik in mijn hele leven met zeer veel kilometers maar één keer aangehouden bij een totaalcontrole. Mijn Disco3 was net een uur daarvoor goedgekeurd op grijs bij de RDW
Nieuw
-
one-ten.nl
Re: Nieuw
Ik ben een tijd geleden, ik weet al niet meer hoe lang, regelmatig gebeld door mensen die gecontroleerd waren met hun 130's. Maar vond het altijd vreemd waarom die mensen besloten mij op te bellen, ik weet er niks van af en kan daar niet bij helpen. Sommigen hadden boetebedragen gehad van rond de ton zeiden ze. Maar ik kende niemand van die mensen en kon het niet controleren. Eén kennis van me heeft de belastingdienst onverwacht op de stoep gehad voor een controle van zijn 130, maar daar was alles in orde omdat hij zijn ombouw vooraf bij de belastingdienst had laten vastleggen.
Tegenwoordig hoor ik nooit meer van iemand dat hij is 'gepakt'. Ik weet niet of mensen hier de topicstarter persoonlijk kennen, want dan zou het een vrij betrouwbare bron zijn om te horen wat voor boetes er nu daadwerkelijk worden opgelegd. En mogelijk is het een extra waarschuwing voor mensen die denken dat het allemaal wel meevalt. Of andersom, dat mensen denken 'voor dat bedrag afgewogen tegen de relatief lage pakkans wil ik het risico wel lopen'. Want hoe vaak rij je in een fuik? Bij ons in Almelo heb je een verhoogde kans omdat hier een RDW locatie is, en ik lees meerdere keren per jaar over een totaalcontrole hier. Zelf ben ik in mijn hele leven met zeer veel kilometers maar één keer aangehouden bij een totaalcontrole. Mijn Disco3 was net een uur daarvoor goedgekeurd op grijs bij de RDW
Dat is echt de stompzinnigste reactie die ik telkens weer hoor!
In Nederland heeft de gemiddelde burger voor alles een verzekering maar als het gaat om een boete van tienduizenden euri's gaan ze ineens kansberekening toepassen? Flikker toch op! Zeg dan gewoon dat het je geen reet kans schelen omdat je de boete wel betaald en een extra aantekening op je strafblad niet boeit, dat klinkt dan nog geloofwaardiger!
Je hoeft maar één keer aangehouden te worden en je bent de klos. Sterker nog, je hoeft maar één keer gezien te worden en je krijgt een uitnodiging die je niet mag weigeren om je wagen te laten schouwen.
In Nederland heeft de gemiddelde burger voor alles een verzekering maar als het gaat om een boete van tienduizenden euri's gaan ze ineens kansberekening toepassen? Flikker toch op! Zeg dan gewoon dat het je geen reet kans schelen omdat je de boete wel betaald en een extra aantekening op je strafblad niet boeit, dat klinkt dan nog geloofwaardiger!
Je hoeft maar één keer aangehouden te worden en je bent de klos. Sterker nog, je hoeft maar één keer gezien te worden en je krijgt een uitnodiging die je niet mag weigeren om je wagen te laten schouwen.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Dat is echt de stompzinnigste reactie die ik telkens weer hoor!![]()
![]()
In Nederland heeft de gemiddelde burger voor alles een verzekering maar als het gaat om een boete van tienduizenden euri's gaan ze ineens kansberekening toepassen? Flikker toch op! Zeg dan gewoon dat het je geen reet kans schelen omdat je de boete wel betaald en een extra aantekening op je strafblad niet boeit, dat klinkt dan nog geloofwaardiger!![]()
![]()
Precies, als je denkt of weet dat je zonder probleem de tienduizenden €uro's kan ophoesten in geval van een controle, dan kan je ze beter investeren in een correcte belasting-aangifte en dus een BPM-afdracht + geel MRB-tarief. Als het voertuig al een zekere leeftijd heeft is die BPM inmiddels ook niet meer zo dramatisch.
Of ... je moet een groot liefhebber van Russisch Roulette zijn, of dus gewoon stompzinnig.
Groeten MarcS
-
one-ten.nl
Ach, stel je twijfelt op dit moment tussen een geel kenteken 110, maar je kan ook een 130 uit 1992 kopen met een originele canvas huif er op. Je was eventueel al van plan om het geel kenteken tarief te gaan betalen voor de 110. Je plan is om twee jaar in de auto te gaan rijden en dan weer eens iets anders te kopen dan zou je toch een berekening kunnen maken.
Optie 1 110:
24 maanden x 225 euro = 5400 mrb
optie 2:
24 maanden x 40 euro = 960 mrb.
Maar bij optie 2 heb je een kleine kans dat je in een fuik rijdt of een belasting meneer of mevrouw op bezoek krijgt. En in dat geval moet je mogelijk alsnog die 5400 euro MRB betalen, en zou er een 100% boeten à 5400 euro mogen worden opgelegd.
Je gokt dan met een paar duizend euro, er zijn vele mensen die meer geld dan dat in Bitcoins stoppen. Mensen houden van gokken....
Ik adviseer altijd iedereen om te zorgen dat hun auto aan de regels voldoet en waarschuw mensen altijd met de enorme boetebedragen die ik door de telefoon heb gehoord van onbekende. Maar iedereen slaat mijn advies in de wind. Ik ken tientallen mensen met 130's en heb er ook vele in onderhoud en ik ken er welgeteld drie die netjes aan de regels voldoen. Er is altijd wel wat; bij afneembare bak zit bv de tankhals vastgepopnageld (en is een auto die als afneembare bovenbouw op kenteken staat uberhaubt nog wel legaal?), bij fiscale container ontbreekt de onderklep, schuifraam achter wil open, roofrack boven de fiscale container etc. Er rijden een paar duizend 130's in NL, en ik denk dat het grootste deel niet aan de regels voldoet.
Ik lees op facebook dat Kaj Hensen zijn auto door de belastingdienst heeft laten bekijken en dat ze hebben gezegd dat als een auto origineel met huif geleverd is je er nog mee mag rijden. Dat zullen ze wel niet zwart op wit gezet hebben...
Optie 1 110:
optie 2:
Maar bij optie 2 heb je een kleine kans dat je in een fuik rijdt of een belasting meneer of mevrouw op bezoek krijgt. En in dat geval moet je mogelijk alsnog die 5400 euro MRB betalen, en zou er een 100% boeten à 5400 euro mogen worden opgelegd.
Je gokt dan met een paar duizend euro, er zijn vele mensen die meer geld dan dat in Bitcoins stoppen. Mensen houden van gokken....
Ik adviseer altijd iedereen om te zorgen dat hun auto aan de regels voldoet en waarschuw mensen altijd met de enorme boetebedragen die ik door de telefoon heb gehoord van onbekende. Maar iedereen slaat mijn advies in de wind. Ik ken tientallen mensen met 130's en heb er ook vele in onderhoud en ik ken er welgeteld drie die netjes aan de regels voldoen. Er is altijd wel wat; bij afneembare bak zit bv de tankhals vastgepopnageld (en is een auto die als afneembare bovenbouw op kenteken staat uberhaubt nog wel legaal?), bij fiscale container ontbreekt de onderklep, schuifraam achter wil open, roofrack boven de fiscale container etc. Er rijden een paar duizend 130's in NL, en ik denk dat het grootste deel niet aan de regels voldoet.
Ik lees op facebook dat Kaj Hensen zijn auto door de belastingdienst heeft laten bekijken en dat ze hebben gezegd dat als een auto origineel met huif geleverd is je er nog mee mag rijden. Dat zullen ze wel niet zwart op wit gezet hebben...
-
Landmarcs
one-ten.nl schreef:Ach, stel je twijfelt op dit moment tussen een geel kenteken 110, maar je kan ook een 130 uit 1992 kopen met een originele canvas huif er op. Je was eventueel al van plan om het geel kenteken tarief te gaan betalen voor de 110. Je plan is om twee jaar in de auto te gaan rijden en dan weer eens iets anders te kopen dan zou je toch een berekening kunnen maken.
Optie 1 110:
optie 2:
....
Tja, het blijft een soort quite of dubbel. Ik zou niet erg rustig achter het stuur zitten met zo'n kwade kans in de ongewisse toekomst ... je kan na iedere bocht ineens tienduizenden €uro's moeten aftikken, en je kan zelfs gewoon thuis bezocht worden.
In het bovenstaande rekenvoorbeeld gaat het nog qua risico's, is er een (groter) BPM aandeel, en/of dacht je ooit aan 2 jaar maar ben je dat na 2 jaar vergeten dan loopt de teller snel door. De Belastingdienst rekent je ook nog een leuke rente aan.
Als ik op let dan zie ik heel wat nieuwere 130-en die ook niet 100% kloppen, dus dan telt die BPM ook hard door.
En ... ik vermoed dat er heel wat auto's langer als die 2 jaar van het rekenvoorbeeld één eigenaar houden.
Blijft overigens staan dat de oplossing van Kaj Hensen de beste is: Vraag aan de belastingdienst of de auto deugt (en zorg voor een of ander bewijsmiddel, bijv. dat je bij ze geweest bent met de desbetreffende auto). Dan heb je in ieder geval weer een datum vast gezet: ze kunnen dan moeilijk nog terugkomen op de jaren vóór deze schouw en/of uitspraak. De belasting-overheid mag veel, maar terugwerkende aanslagen kunnen alleen op basis van een nieuw feit, zodra ze weten waarover de aanslag is opgelegd is er geen sprake meer van een nieuw feit.
Groeten MarcS
Mrb is je minste zorg.
Voor het gemak vergeet je maar even de BPM, slurptax etc! ! Bij een oud wrak wellicht minder interessant, maar bij mijn 130 ging dat over 60.000 euri's! Een 110 op grijs koste toen ruwweg 40K een 110 op geel 115.000 euri's.........
Daarnaast vind ik een strafblad voor belastingontduiking nog zwaarder wegen dan dat geld, maar kennelijk is dat ook al iets om zo overheen te stappen........
Daarnaast vind ik een strafblad voor belastingontduiking nog zwaarder wegen dan dat geld, maar kennelijk is dat ook al iets om zo overheen te stappen........
Edward van Vugt
-
Landmarcs
one-ten.nl schreef:Wil je ook kwijt hoeveel dit je in totaal kost?
Tja, als Jaap (nog steeds) de auto heeft die ik op 'tinternet vond dan is/was de historische bruto BPM € 13.637.
Gezien de leeftijd en de afschrijvingstabel zou je met ruim 30% van die BPM moeten rekenen als ze tot 5 jaar terug gaan.
Verder de 5 jaar verschil geel-grijs (en dat telt hier dan harder aan). En daarover dan een verdubbeling als straf-heffing.
Het is dan wel iets minder als de hoogste bedragen die hier genoemd werden, maar het blijft meer dan "genoeg".
En ... naar mate de auto jonger is wordt met name de BMP dubbel-duurder.
Groeten MarcS
-
CeesCrewCab130
Zijn er concreet 130 eigenaren die hier hun ervaringen willen delen op basis van wat er eventueel is gebeurd?
Er zullen ook genoeg mensen ter goeder trouw rondrijden met een niet 100% kloppende 130.
Toen ik die van ons op haalde bij de zo zeer gewaarde dealer van Marc, zat de trommel niet op de achterklep. Ik moest er om vragen en toen werd er eentje in de achterbak gelegd.
Groet Ron
Toen ik die van ons op haalde bij de zo zeer gewaarde dealer van Marc, zat de trommel niet op de achterklep. Ik moest er om vragen en toen werd er eentje in de achterbak gelegd.
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
-
one-ten.nl
Het grootste deel van de 130's die wij in onderhoud hebben heeft geen broodtrommel, als ik de mensen er op wijs geloven ze me gewoon niet.. Ik heb de auto toch zo gekocht? Veelal bij de dealer. Ook al wijs ik de mensen er op dat dat niets uitmaakt en dat ze zelf verantwoordelijk zijn, ik heb nog nooit iemand kunnen overtuigen de auto aan te passen. Ik wijs de mensen er tegenwoordig alleen de eerste keer er nog maar op. Want sommige klanten denken dat ik ze bang wil maken om ze een aanpassing te kunnen verkopen. Hier in het grensgebied loop je wat meer kans op een douane controle en vooral de mensen die zijn aangehouden en niet werden aangesproken op het niet voldoen aan de eisen met hun 130 voelen zich daarna onaantastbaar. 'Zie je wel, ze zeiden er niets van' . Maar hier in de regio doen ze vaak alleen een praatje en een rode diesel controle en zegt het dus niets.
Terug naar “Nieuw op het forum”