Het is reuze leuk om in dit forum te neuzen, maar ik blijf met een dilemma zitten. Dit wil ik graag met jullie delen, maar ik zal me eerst even voorstellen.
Ik ben Bram, 36 jaar, Land Rover-loos, hou van reizen, niet technisch onderlegd en stikjaloers op Land Rover rijders zoals jullie! (Ik wil er ook een!!). Ik kijk altijd verlekkerend naar voorbij rijdende Land Rovers. De passie en de vrijheid spat er vanaf, dat zou ik ook graag willen
Ik heb een vrouw en 2 kinderen van 4 en 6 jaar. We zouden met ons gezin graag een Land Rover willen kopen. We willen deze gaan gebruiken als kampeerauto en hier trektochten door Europa mee maken in de maanden vanaf mei t/m september. De overige maanden wil ik de auto dan schorsen. We willen hierbij graag off road, maar niet per se door ruig terrein. We willen graag 2 daktenten en eventueel een luifel op de auto en achterin misschien een keukenblokje met bijvoorbeeld een ingebouwd ladesysteem. Daarnaast zitten we te denken aan een extra op zichzelf staande tent als we een paar dagen ergens zullen staan en waar we in kunnen eten bij slecht weer.
We zitten alleen met een dilemma. Kiezen we voor een Defender 110 of een Discovery serie II die een beetje terrein klaar is (iets verhoogd, evt snorkel en/of lier)? De ene rijdt spartaans en de andere luxer. Qua Land Rover-gevoel zouden veel mensen misschien eerder voor een Defender kiezen. Ik denk ik ook, maar willen wij hiermee in de zomer door (zuid)Europa reizen of is dat te luidruchtig en te warm zonder airco? Deze auto heeft echter wel meer laadruimte en er passen makkelijk 2 daktenten op.
Bij de Disco II; met 2 daktenten zullen deze aan de voorkant iets moeten oversteken. Is iemand die hier ervaring mee heeft? Zo ja, zijn er dingen waar we rekening mee moeten houden, bijvoorbeeld een bepaald type roofrack en/of extra bevestigingspunten, rekening houdend met het gewicht? Daarnaast heb ik het gevoel dat het best wel proppen wordt met de bagage. Nu zijn we geen luxe beesten, dus we hebben niet heel veel nodig op vakantie. Maar met een keukenblokje, koelbox, kleding voor 4 personen en campingspullen is deze ruimte al erg snel vol denk ik.
Momenteel zoek ik naar Defenders TD5 en Disco's II (diesel) rond '00/'02, zo goed mogelijk onderhouden en max 300.000 op de teller. Het budget is niet reuze, zo'n 10-12 mille (excl kampeerspul). Maar is dat reëel voor een goed onderhouden Defender?
Persoonlijk minpuntje, ik ben niet technisch onderlegd, dus zelf veel sleutelen kan ik (nog) niet. Gelukkig is er dit forum en youtube, dus wat niet is kan nog komen. Ik ben dus niet op zoek naar een klusauto of een auto waar nog veel aan moet gebeuren. Ik besef aan de andere kant best dat een Laro onderhoudsgevoelig is.
Rekening houdend met bovenstaande punten ben ik benieuwd of jullie mij op weg kunnen helpen met tips of adviezen om onze keuze tussen een Defender 110 of een Disco II makkelijker te maken.
Wat is wijsheid in onze situatie??
Nou, voor het eerst op dit forum en dan meteen zo'n lang verhaal
Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen met dit beginnersdilemma
Vast bedankt!
Hartelijke groeten
Bram