Nieuw Lid

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
sander-vd

Re: Nieuw Lid

Berichtdoor sander-vd » 03 Nov 2017, 15:01

Klinkt allemaal erg interessant, waarvoor gebruiken jullie de hoogte meter het meest?
Zou het van toegevoegde waarde zijn in de Land Rover?

Mijn idee zou zijn om met een soort van thuis hoogte te starten en vervolgens aan het einde van de rit de hoogte op dat moment op te slaan.
Vervolgens als het weer veranderd en de auto weer opstart, beginnen met de opgeslagen hoogte en vanuit hier weer verder werken.
Op deze manier hou je zonder extra sensoren toe te voegen de meest correcte hoogte lijkt mij.

Zo nu en dan zal de thuis hoogte opnieuw ingesteld moeten worden om eventuele afwijkingen in weer en dergelijke ongedaan te maken.
Defender TD5 99

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Nov 2017, 20:06

sander-vd schreef:Klinkt allemaal erg interessant, waarvoor gebruiken jullie de hoogte meter het meest?
Zou het van toegevoegde waarde zijn in de Land Rover?

Mijn idee zou zijn om met een soort van thuis hoogte te starten en vervolgens aan het einde van de rit de hoogte op dat moment op te slaan.
Vervolgens als het weer veranderd en de auto weer opstart, beginnen met de opgeslagen hoogte en vanuit hier weer verder werken.
Op deze manier hou je zonder extra sensoren toe te voegen de meest correcte hoogte lijkt mij.

Zo nu en dan zal de thuis hoogte opnieuw ingesteld moeten worden om eventuele afwijkingen in weer en dergelijke ongedaan te maken.

Het waarom zal ik aan het eind op terugkomen.

Qua "bewaar-algoritme" beschrijf je precies wat mijn fietscomputer deed (hij is na vele jaren gebruik nu stuk - ik koop tzt een nieuwe met vergelijkbare opties, ze worden steeds goedkoper).
Je kan eventueel ook onderweg als je een punt met een bekende betrouwbare hoogte passeert nog eens de hoogtemeter ijken, zo doe ik het zelf op de fiets ook (maar daar heb je "en route" ook iets meer tijd om een en ander te bekijken).

Dan het waarom: Allereerst omdat het kan (want vroeger toen je alleen dure mechanische Thommen Altimeters had haalde je het niet in je hoofd zo'n ding op bijv. je fiets te monteren, zo'n meter ging in een foudraaltje in je borstzakje).
In de "rimboe" kan de hoogte een nuttige extra plaatsbepaler zijn onder de voorwaarde dat je tenminste een (redelijk) goede kaart hebt.
Verder kan je met de stijg/daalsnelheid en de rijsnelheid de hellingshoek bepalen (dat deed mijn fietscomputer ook, gewoon de functie "helling").
De stijgsnelheid (en de daalsnelheid) zijn verder natuurlijk vooral in een vliegtuig of luchtballon zinvol, hoewel, voor de nerds is stijgsnelheid natuurlijk wel leuk bij het berekenen van het geleverde vermogen (mijn fietscomputer berekende ook een geschat vermogen op basis van het ingegeven totaalgewicht, en verder op basis van een aantal vaste aannamen -- d'r zijn beslist handzame formules op het web te vinden).

En tenslotte nog een laatste "waarom" antwoord: Waarom zou je de cumulatieve hoogtemeters niet ook willen weten net als de totaal-kilometers ?
Als je niet of nauwelijks buiten het lage (en platte) deel van Nederland komt ... ja dan heb je er weinig aan.

Groeten MarcS

PS   Qua plaatsbepaling is gewoonlijk de GPS (of desnoods zelfs een domme TomTom) wel zo handig, maar in een nauwer dal gaat de GPS bij tijd en wijle de mist in, soms zelfs langere tijd.
PS2 Ik vond op de fiets de langzaam optellende hoogte-cijfers gewoonlijk stimulerend. Misschien ben ik genoeg pessimist om de pret ervan in te zien ... een optimist wordt eerder uit het veld geslagen door de 100den nog te klimmen meters en het trage tempo waarmee die meters weggetrapt worden. Overigens heb ik de fietscomputer ook wel eens in de auto meegenomen, alleen voor de hoogtemeting - je kan natuurlijk een magneetje en opnemer monteren en dan alles aflezen, maar dat ging me te ver - 't is bijv in de Pyreneeën leuk om de stijgsnelheid te zien.
PS3 De belangrijkste vraag is nu vooral of de Td5 luchtdruk-cijfers niet teveel variëren ten gevolge van de luchtvraag van de motor - als de hoogtemeter omhoog loopt met het toerental dan heb je weinig aan de luchtdruk anders dan een start-waarde om de turbo-werking te kunnen evalueren.

sander-vd

Berichtdoor sander-vd » 27 Nov 2017, 12:08

Ha Marcs

helemaal duidelijk, ik heb ondertussen gekeken en het lijkt er vooralsnog op dat de druk die de Defender waarneemt niet veel wijzigt bij gas geven.
Rijden op de snelweg heb ik nog niet getest echter, alleen tot 70 km/h.

Alleen mijn MAF sensor gaf nog geen waarden, dat is natuurlijk raar en moet ik even naar kijken.
Het is goed mogelijk dat deze het begeven heeft en dat de programmatuur wel werkt.

Ook de buiten temperatuur waarde stond op 150c, dat is wat veel voor deze tijd van het jaar. ;)
Defender TD5 99

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Nov 2017, 12:25

sander-vd schreef:helemaal duidelijk, ik heb ondertussen gekeken en het lijkt er vooralsnog op dat de druk die de Defender waarneemt niet veel wijzigt bij gas geven.
Rijden op de snelweg heb ik nog niet getest echter, alleen tot 70 km/h.

De luchtdruk moet, voor het mooi wel meetbaar wijzigen bij bijv. een viaduct, en zeker bij een "berg" zoals de Amersfoortse Berg (daar heb ik in het buitenland altijd succes mee: een berg van bijna 45 m boven zeeniveau).
Verder heb je natuurlijk een nette correspondentie-tabel nodig met luchtdruk<>hoogte, en een mogelijkheid om de ijking handmatig bij te stellen (want die is afhankelijk van de meteo-luchtdruk). Mijn fietscomputer "ziet" hoogteverschillen tot op enkele meters (voor de gesommeerde daal- en stijghoogten zit er een drempel-algoritme ingebouwd teneinde te voorkomen dat minieme verschillen op een vlakke weg toch tot geklommen en gedaalde meters optellen).

Alleen mijn MAF sensor gaf nog geen waarden, dat is natuurlijk raar en moet ik even naar kijken.
Het is goed mogelijk dat deze het begeven heeft en dat de programmatuur wel werkt.

Ook de buiten temperatuur waarde stond op 150c, dat is wat veel voor deze tijd van het jaar. ;)

Hmm .. 150º ligt buiten de leefbare range, ook buiten de range waarbij de auto het nog moet doen.

Groeten MarcS

sander-vd

Berichtdoor sander-vd » 08 Dec 2017, 17:40

Ondertussen een klein update met een screenshot van het geheel!

Waardes kloppen niet allemaal even goed, maar dat maakt de test ;)

Afbeelding
Defender TD5 99

Edward

Berichtdoor Edward » 08 Dec 2017, 19:40

Zal wel weer aan mij liggen maar de meeste van die info kan mij geen reet schelen, ding doet het gewoon prima. :shock: :shock:

Wat mij wél kan schelen is info die je niet uit de ECU kunt halen: namelijk de temperatuur van de olie van het blok, bak (in mijn geval automaat) , tussenbak, uitlaatgastemperatuur en turbodruk in geval van dikke tuning. De info die de ECU heeft wordt namelijk door de EC bewaakt............
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

sander-vd

Berichtdoor sander-vd » 10 Dec 2017, 18:15

Edward schreef:Zal wel weer aan mij liggen maar de meeste van die info kan mij geen reet schelen, ding doet het gewoon prima. :shock: :shock:

Wat mij wél kan schelen is info die je niet uit de ECU kunt halen: namelijk de temperatuur van de olie van het blok, bak (in mijn geval automaat) , tussenbak, uitlaatgastemperatuur en turbodruk in geval van dikke tuning. De info die de ECU heeft wordt namelijk door de EC bewaakt............

Hallo Edward,

Leuk om op zo'n manier kennis te maken met je, het is goed mogelijk dat het jouw geen "reet" kan schelen.
Ik daarentegen vind het leuk om met dit project bezig te zijn.

Als je het hele topic gelezen had... Kon je zien dat de waardes die jou wel interesseren ook via additionele sensoren worden uitgelezen.
Wat je precies bedoeld met "de ECU wordt bewaakt door de EC" begrijp ik niet.

In afwachting van een constructieve manier van reageren.
Alvast bedankt.
Defender TD5 99

Terug naar “Nieuw op het forum”