Nieuw Lid

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Landmarcs

Re: Nieuw Lid

Berichtdoor Landmarcs » 31 Okt 2017, 14:48

sander-vd schreef:

Vervroeging etc. zit bij een Td5 natuurlijk in de ECU geprogrammeerd.

Als je bij een V8 een MegaJolt, een 123-ignition of vergelijkbare ontsteking gebruikt dan is die vervroeging ook een geprogrammeerd gegeven (en niet het product van een relatief primitief regelsysteem waar je de actuele waarde van wilt uitlezen).

Goed om te weten, dacht al zoiets!
Hebben jullie nog andere ideeën over waardes die je graag zou moeten willen uitlezen?

Tja, d'r zijn bij de Td5 een aantal sensoren en waarden waarvan de ECU weet, en die je met de Nanocom of vergelijkbare dedicated apparaten kan uitlezen. In theorie zou je die ook zelf moeten kunnen benaderen ... in de praktijk zal dat wel een wensdroom blijven.

Turbo-druk, luchttemperatuur, luchtmassa, brandstoftemperatuur, kop-temperatuur, toerental .....

Groeten MarcS

sander-vd

Berichtdoor sander-vd » 02 Nov 2017, 09:56

Ha Marcs,

is niet helemaal waar, ik heb ondertussen succesvol uit de ECU zonder bijv. de Nanocom het volgende kunnen uitlezen:

Accu voltage
Toerental
Snelheid
Koelvloeistof temp
Lucht temp
Buiten temp
Brandstof temp
MAF
Buitendruk
Turbo druk
% indruk van het pedaal

en nog wat zaken.
Zal binnenkort een video maken en als de codes een beetje levensvatbaar zijn kan ik wel een DIY maken.
Defender TD5 99

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Nov 2017, 10:19

sander-vd schreef:Ha Marcs,

is niet helemaal waar, ik heb ondertussen succesvol uit de ECU zonder bijv. de Nanocom het volgende kunnen uitlezen:

Accu voltage
Toerental
Snelheid
Koelvloeistof temp
Lucht temp
Buiten temp
Brandstof temp
MAF
Buitendruk
Turbo druk
% indruk van het pedaal

en nog wat zaken.
Zal binnenkort een video maken en als de codes een beetje levensvatbaar zijn kan ik wel een DIY maken.

Da's heel mooi ... je zou dus ook een buiten-temperatuur vorst-alarmpje kunnen maken zonder daarvoor een extra sensor nodig te hebben.
(En zelfs een hoogte-meter, hoewel ik denk dat de "buitendruk" misschien wel iets teveel door het inlaat-traject en de luchtvraag van de motor wordt beïnvloed.

Groeten MarcS

sander-vd

Berichtdoor sander-vd » 02 Nov 2017, 12:17

Ja wie weet, hoogte kan ik ook uitlezen via een GPS ontvanger.
Dat werkt ook al goed.

hou jullie op de hoogte.
Defender TD5 99

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Nov 2017, 17:07

sander-vd schreef:Ja wie weet, hoogte kan ik ook uitlezen via een GPS ontvanger.
Dat werkt ook al goed.

hou jullie op de hoogte.

Tja, er is bij een luchtdruk-hoogtemeter het ongemak van de "barometer-wisselingen" waarvoor je moet corrigeren om correcte absolute waarden te krijgen, maar afgezien daarvan is een luchtdruk-hoogtemeter wel gevoeliger/consistenter als de gebruikelijke GPS hoogte-cijfers.
Zelfs met fietssnelheid kan je uit de luchtdruk-verandering de stijg- of daalsnelheid en dus de hellingshoek berekenen ... met GPS-hoogtecijfers wordt dat wat moeizamer omdat de GPS-waarden gewoonlijk slechts een nauwkeurigheid tot op enkele meters hebben (en zo nu en dan ook een stukje verspringen).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Nov 2017, 18:58

Heb jaren terug voor de 130 een heel simpel klokje van MadMan uit ZA gekocht. Daar kun je eenvoudig verschillende sensoren aanhangen. Ik had er bv de olietemperatuur vd hoofdbak, tussenbak en motor, EGT, koelvloeistof temperatuur en niveau en turbodruk opstaan.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 02 Nov 2017, 22:54

Landmarcs schreef:
Da's heel mooi ... je zou dus ook een buiten-temperatuur vorst-alarmpje kunnen maken zonder daarvoor een extra sensor nodig te hebben.

met die beperking dat de buitentemp waarschijnlijk in het luchtfilterhuis gemeten aangezogen lucht tempperatuur betreft........ dat duurt even na een flinke rit voordat daar de echte buitentemp. weer weergegeven wordt

Landmarcs schreef:(En zelfs een hoogte-meter, hoewel ik denk dat de "buitendruk" misschien wel iets teveel door het inlaat-traject en de luchtvraag van de motor wordt beïnvloed.

Groeten MarcS

en dat luchtdruk wel verandert met de hoogte, maar niet alleen daarmee en dus geen heel nauwkeurige meetmethode is voor hoogte (doet je GPS het beter gok ik)
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Nov 2017, 23:31

Roger B. schreef:
Landmarcs schreef:Da's heel mooi ... je zou dus ook een buiten-temperatuur vorst-alarmpje kunnen maken zonder daarvoor een extra sensor nodig te hebben.

met die beperking dat de buitentemp waarschijnlijk in het luchtfilterhuis gemeten aangezogen lucht tempperatuur betreft........ dat duurt even na een flinke rit voordat daar de echte buitentemp. weer weergegeven wordt

Tja, het zou goed kunnen dat de buiten-temperatuur niet helemaal klopt. Maar met rond de 40 liter nieuwe frissen buitenlucht per seconde (bij rond de 2000 rpm) zou het maar zo kunnen dat de temperatuur-afwijking onder winterse omstandigheden best meevalt.

Roger B. schreef:
Landmarcs schreef:(En zelfs een hoogte-meter, hoewel ik denk dat de "buitendruk" misschien wel iets teveel door het inlaat-traject en de luchtvraag van de motor wordt beïnvloed.

en dat luchtdruk wel verandert met de hoogte, maar niet alleen daarmee en dus geen heel nauwkeurige meetmethode is voor hoogte (doet je GPS het beter gok ik)

Roger B., da's fout gegokt. Ik heb een (handheld) GPS met als extra luxe een luchtdruk-hoogtemeter. D'r zit vast iets van een temperatuur-correctie in, maar de luchtdruk-hoogte relatie is de belangrijkste, en daarmee is de luchtdruk-hoogtemeter nauwkeuriger als de GPS hoogte-berekening. Er is natuurlijk het barometer-probleempje, maar na zo nu en dan een ijk-punt ben je beslist beter uit met de op het eerste gezicht antieke hoogte-bepaling. Ik heb (of had - hij is stuk) voor de fiets een fietscomputer met hoogtemeting, en daar hebben ze een slim truukje doorgevoerd: zolang je niet rijdt neemt de hoogtemeter aan dat de hoogte niet verandert (dus na een stukje trein oid moet je even opletten), alleen als de fietscomputer "ziet" dat je rijdt meet hij de hoogte aan de luchtdruk-veranderingen. Dit gaat gewoonlijk heel goed, na een lange klim moet je soms de hoogte bijstellen ... en na (of gedurende) een echt lange rit en tegelijk een weersomslag kan je in het ergste geval geklommen of gedaald zijn terwijl dat niet werkelijk het geval was.

Het is dus vooral de vraag wat "beter" is*. De GPS geeft met genoeg satellieten in beeld een heel nette absolute hoogte, maar wel op ieder punt onderweg een zekere onzekerheids-marge ... voor een daal- of klimsnelheid gaat het alleen goed wanneer je een langer traject in ogenschouw neemt.
Een luchtdruk-hoogtemeting moet met een zeker interval geijkt worden om betrouwbare "absolute" hoogtecijfers te geven, maar de relatieve hoogte - dus gedaalde of gestegen meters - zijn binnen een korter tijdsinterval juist heeft betrouwbaar.

O ja, als ik vergeten ben mijn handheld GPS te ijken op of rond het vertrek dan vertrouw ik op de kaart (de hoogtelijnen) voor de correcte hoogte, is het wat warrig rond die hoogtelijnen dan pas kies ik voor de GPS-hoogte (en dan alleen als ik zie dat er genoeg satellieten boven de horizon zijn - en liefst wat verspreid aan de hemel, satellieten op een rijtje net boven je hoofd geven weinig nauwkeurigheid).

Tenslotte: de exacte absolute hoogte heb je maar zelden nodig - heel wat passen zijn door de jaren heen lager geworden als wat er op de kaart staat.
Daarentegen, het hoogte-profiel en de hellingspercentages zijn leuke info (meestal ook niet "nodig", maar wel heel leuk).

* Wat is beter ... is afhankelijk van je maatstaf. Een horloge dat niet helemaal goed loopt staat ongeveer nooit gelijk, een horloge dat niet loopt staat tweemaal daags precies gelijk, doe mij maar het eerste (of beter een modern kwarts-horloge, dat loopt zolang het batterijtje deugt en als het een wat beter merk is tot wel 30 jaar steeds op tijd).

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Nov 2017, 09:16

ik had het mbt hoogte uit luchtdruk vooral over het verschil in luchtdruk veroorzaakt door het weer.... de ene dag heb jij thuis aan tafel een andere luchtdruk en dus "berekende hoogte" dan een maand later ofzo...... verandering zal best aardig nauwkeurig op die manier te meten zijn als de druk nauwkeurig bepaald wordt.

en mbt die temperatuurmeting.... ff goed lezen wat ik schreef.....

[
Roger B. schreef:met die beperking dat de buitentemp waarschijnlijk in het luchtfilterhuis gemeten aangezogen lucht tempperatuur betreft........ dat duurt even na een flinke rit voordat daar de echte buitentemp. weer weergegeven wordt

tijdens de rit maak ik me niet zo'n zorgen om temperatuur beinvloeding door warme motor bij dat luchtfilterhuis
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Nov 2017, 10:01

Roger B. schreef:ik had het mbt hoogte uit luchtdruk vooral over het verschil in luchtdruk veroorzaakt door het weer.... de ene dag heb jij thuis aan tafel een andere luchtdruk en dus "berekende hoogte" dan een maand later ofzo...... verandering zal best aardig nauwkeurig op die manier te meten zijn als de druk nauwkeurig bepaald wordt.

Zolang jij thuis aan de keukentafel zit is er geen enkel probleem. Met een uitlezing zoals ik op mijn fietscomputer had wordt een luchtdruk-verandering bij stilstand genegeerd. Alleen als je van een hoge naar een lage drukgebied rijdt (of omgekeerd) moet je de hoogtemeter herijken.

Anyway, ik heb jaren en 1000den kilometers ervaring en het werkt gewoon heel goed. Alleen wanneer je geen enkel ijkpunt hebt en ook de luchtdruk niet weet (vliegvelden en weerstations kunnen je helpen) dan moet je de GPS-hoogte preferen.

en mbt die temperatuurmeting.... ff goed lezen wat ik schreef.....

[
Roger B. schreef:met die beperking dat de buitentemp waarschijnlijk in het luchtfilterhuis gemeten aangezogen lucht tempperatuur betreft........ dat duurt even na een flinke rit voordat daar de echte buitentemp. weer weergegeven wordt

tijdens de rit maak ik me niet zo'n zorgen om temperatuur beinvloeding door warme motor bij dat luchtfilterhuis

Tja, ook hier geldt dat ik de temperatuur in het luchtfilter niet exact wil weten als de auto stilstaat en ik achter de keukentafel zit.
Mijn gedachte was vooral dat je juist door het continu aanzuigen van buitenlucht de info van de luchttemperatuur - met name rond het vriespunt - nuttig kan zijn als waarschuwing mbt gladheid (dat kan ook bij temperaturen boven nul als je te maken hebt met een aangereden sneeuwdek -- boven nul worden die ineens heel glad, en onder nul zijn die maar matig glad).

Een redelijk beroemd klimatoloog zei overigens eens over een temperatuursensor dat die sensor héél exact de temperatuur van die sensor weergaf ... op te wel: welke thermometer/sensor je ook hebt, de meting is niet anders dan een aanwijzing van de temperatuur van het te meten object.

Groeten MarcS

Terug naar “Nieuw op het forum”