Ik ben Martin Noorland. 25 jaar oud en ik heb een vrij specifieke vraag omtrent de landrover discovery series.
Sinds een paar maanden ben ik al oriënterend bezig om een echte 4x4 te selecteren voor mijn volgende auto.
Ik heb ondertussen al 3 jaar auto met AWD gereden en aardig wat pk’s (subaru impreza gt turbo) maar de meeste lol had ik naar mijn idee toch altijd op het onverharde en niet zozeer op de snelwegen. Vooral zandweggetjes in de bossen met flink wat kuilen. Uiteindelijk heeft de motor in de inmiddels al 18 jaar oude bak de geest gegeven en heb ik uit noodzaak voor mijn werk een andere auto aangeschaft en ben nu druk bezig met sparen voor een 4x4 (lijkt mij nu een perfect moment om in te stappen).
Waarom landrover? Voor mij vrij simpel. Emotioneel: ik vind het enorm mooie auto's (vooral de disco 2 en de defenders). Praktisch: zie nog maar een geel kenteken landcruiser te vinden die niet door bouwvakkers is verknald
Ik heb de volgende vra(a)g(en):
-Hoe (on)betrouwbaar is landrover nu echt?
Het internet staat vol met horror verhalen maar het internet heeft altijd de neiging alleen de negatieve dingen op te pikken
-Hoe betrouwbaar is een discovery 2 tegenover een discovery 3?
Wat ik met deze twee vragen vooral bedoel is hoe vaak je problemen tegen komt waardoor je de auto niet kan gebruiken? Ik ben een oude auto gewend waar er het een en ander aan mankeert, mensen die een ooit een subaru hebben gehad weten wat voor krengen impreza’s soms kunnen zijn met lullige mankementen. Daar heb ik niet echt een probleem mee, maar ik zit er niet op te wachten elke 3 maanden met pech langs de weg te staan
Ik weet dat een disco 3 nieuwer is en de kwaliteit van de afwerking beter is, maar tegelijk is op de wagen zo veel elektronisch geregeld dat ik bang ben dat als er ergens een storing op treed je domweg vast staat (e-brake, luchtvering, etc etc). Tegelijk heb je bij de disco 2 weer problemen op het mechanische delen dus ik ben erg benieuw naar ervaringen van eigenaren die beide auto's hebben (gehad).
-Hoe makkelijk is een disco 2 of 3 aanpasbaar/geschikt voor wat langere avonturen?
Ik ben van plan om in de nabije toekomst een vakantie te boeken zodra ik wat cursusjes ed. achter de rug heb. Ik ben vooral van plan trektochten te gaan doen met af en toe technisch terrein afgewisseld door stukken relatief vlak onverhard
-Is de discovery 2 makkelijker om zelf aan te werken dan de discovery 3 (of eerder hoe veel kan er nog zelf worden gedaan aan een disco3)? En hoe zit het met aftermarket onderdelen?
Mijn uiteindelijke budget gaat rond de 8.000-12.000 euro liggen. Als ik eerlijk mag zijn zit ik liever aan de wat lagere eind van mijn budget zodat er wat geld over blijft voor onvoorziene dingen of aanpassingen.