Landrover series 3 startmotor

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
JJ series3

Landrover series 3 startmotor

Berichtdoor JJ series3 » 01 Mar 2017, 22:00

Beste landrover liefhebbers,

Ik heb een landrover 109 series 3 uit 1971 gekocht met een 2.5 TD blok uit waarschijnlijk een defender 90 of een defender 110.
Ik moest mijn landrover aantrekkken zodat hij start ik dacht dat het aan de startmotor lag dus heb ik mijn satrtmotor laten reviseren.
Door verkeerde communicatie bleek het dat ik een andere startmotor heb gekregen (een bosch) deze moest beter zijn volgens het bedrijf.
Bij deze bosch zit geen beugeltje aan de kopse kant van de startmotor wat bij de vorige wel zat.
Nu weet ik niet hoe ik deze startmotor moet aansluiten, bij deze zit alleen een koperen draadeind waarvan ik denk dat daar de plus kabel aan moet.
Verder zijn er nog kabels die van de dynamo naar de startmotor horen te gaan en twee aarde een van het het blok naar de startmotor en een van de dynamo naar de startmotor en nog een kabeltje van het contactslot waarvan ik wel weet waar die moet
kortom ik heb te veel draden en te weinig aansluitpunten :shock: .
Misschien kan iemand mij hierbij helpen.

Groet Jordy Jansen

VeeTee

Re: Landrover series 3 startmotor

Berichtdoor VeeTee » 01 Mar 2017, 22:35

Er zal vast wel een typenummer op staan, daarmee kun je wellicht op het alwetende wijde web wel een aansluitschema vinden.

Maar 1) kan je revisiebedrijf niet de aansluitingen uitleggen, en maar 2) als je om een revisiedynamo gevraagd hebt, waarom dan niet 'n gereviseerde van eenzelfde type dat er oorspronkelijk in zat?
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Mar 2017, 09:42

VeeTee schreef:Er zal vast wel een typenummer op staan, daarmee kun je wellicht op het alwetende wijde web wel een aansluitschema vinden.

Maar 1) kan je revisiebedrijf niet de aansluitingen uitleggen, en maar 2) als je om een revisiedynamo gevraagd hebt, waarom dan niet 'n gereviseerde van eenzelfde type dat er oorspronkelijk in zat?

Precies, als ze je kunnen vertellen dat ie beter is dan kunnen ze beter ook vertellen hoe ie gemonteerd moet.

Groeten MarcS

piet_g

Berichtdoor piet_g » 02 Mar 2017, 22:34

en een paar fototjes helpt ook ;).

veel draden die bij de startmotor bij elkaar komen zijn omdat ze daar een knooppunt vormen voor de plus. niks mee dan dat. dat zou je ook kunnen verplaatsen mits alles goed geissoleerd is.
je startmotor hoeft maar twee aansluitingen te hebben. eentje voor de grote plus (ongezekerd en veel amperage) en eentje voor de sturing van het relais. want je wilt zeker te weten die volledige stroom niet over je contact slot hebben. het kan best zijn dat het plus contact voor het relaitje een klein schuifdingentje is dat ergens verstopt zit.

overigens heb ik een aantal jaren geleden mijn startmotor deels zelf gereviseerd. alleen het tandwiel heb ik door iemand laten vervangen omdat die de onderdelen konden bestellen. maar goed. dat ding doet het nog steeds geweldig. voordeel is dat elke startmotor van een 2.25 op een 2.5 past (misschien wel even letten diesel op diesel :P).
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Terug naar “Nieuw op het forum”